Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/levenslang_tuinieren

Tuinadvies

Toon alles uit: "Tuininrichting"

Levenslang tuinieren

Misschien had je er nooit tijd voor, maar wil je je na je pensionering wel op de tuin storten. Of was je al je hele leven een fervent tuinier, en wil je dat het liefst zo lang mogelijk blijven.

Net zoals je huis, kun je ook je tuin perfect voorbereiden op je oude dag.

Tuinieren op leeftijd levert niets dan voordelen op: het houdt je lichaam fit en gezond, en je geest alert. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat oudere tuiniers minder vaak de dokter nodig hebben dan hun leeftijdsgenoten zonder tuin - alle reden dus om tussen de planten actief te blijven. Zo houd je het tuinieren op leeftijd nog heel lang vol.

Levenslang tuinieren

Gereedschap

  • Gebruik kwaliteitsvol en ergonomisch gereedschap. Zoek naar gereedschap met zachte (rubberen) antislip handgrepen: je kunt er meer kracht op zetten zonder je gewrichten te belasten. Gebruik licht tuinmateriaal met lange stelen, dan hoef je je niet zo te bukken.
  • Loop niet te zeulen met zware gieters, potten of zakken potgrond, maar schaf je een tuinkarretje aan.
  • Laat een robotmaaier het gras maaien.

Inrichting

  • Installeer verhoogde plantenbakken, zo moet je niet meer door de knieën, voor het onderhoud. Er groeit sowieso al minder onkruid in bakken en slakken hebben het moeilijker om planten op hoogte te bereiken. Voorzie genoeg ruimte rondom, dan kun je er later ook met een rollator of rolstoel bij. Let op, planten in bakken hebben in de zomer wel meer water nodig dan in volle grond. Investeer in een automatisch watergeefsysteem.
  • Vervang buitentrappen en opstapjes door zachte hellingen met een reling, zeker in de voortuin en op het hoofdpad van het huis naar je tuin; een hellingsgraad van 15 graden is zo'n beetje de maatstaf. Herstel bestrating waar nodig en vervang ‘risicoverharding’ zoals hout dat glad kan worden of een hobbelig kasseipad door verharding waarop je niet kunt uitglijden of struikelen. Voor een terras zijn grote tegels (60x60cm of 1x1m) een goede keuze; ze liggen vlakker en hebben minder voegen waarin onkruid kan groeien. Of ga voor een volledig (niet gepolierd) betonpad.
  • Maak het tuinpad breed genoeg – 1,60 m ideaal -, zodat je er ook met een rolstoel overheen kunt rijden of er met twee naast elkaar kunt lopen.
  • Installeer goede tuinverlichting, eventueel met bewegingssensoren, zo voel je je altijd veilig in de tuin.
  • Voorzie extra zithoekjes in de schaduw en gemakkelijke banken.

fruitboom in lei

Tuinieren

  • Kies voor een onderhoudsvriendelijke beplanting: gemakkelijke, sterke vaste planten, struiken die niet te vaak moeten worden gesnoeid, bodembedekkers zonder onderhoud, …
  • Wil je graag fruit, plant dan een haag van geleide fruitbomen: die levert een mooi voorraadje appels en peren op, die ook nog eens op plukhoogte hangen. Geen gevaarlijke laddertoestanden meer!
  • Bedek de bodem met compostmulch, houtsnippers, schors, hennep of cacaodoppen. Leg er een ecologische, afbreekbare anti-onkruiddoek onder, bv. geotextiel.
  • Te lang voorover gebogen staan, om onkruid te wieden bijvoorbeeld, is slecht voor je (rug)spieren en gewrichten. Ga op je knieën zitten – op een zacht matje of tuinkussentje – of schaf je een speciaal tuinkrukje aan. Je hebt er zelfs op wieltjes, zodat je langs de border kunt rijden.
  • Werk niet in de tuin na hevige regen of bij heel vochtig en mistig weer, het vocht dringt je lichaam binnen en dat is nefast voor je gewrichten.
  • Houd nooit lang dezelfde houding aan. Doe tijdens het werken regelmatig stretchoefeningen en maak ook eens een genietommetje in eigen tuin.
  • Moet er gespit of veel gesnoeid worden, spreid het werk dan over enkele dagen. Of nog beter: besteed het uit. Houd de leuke karweitjes voor jezelf.

#5426

Auteur: Laurence Machiels
Groenjournalist