menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wormen in kersen

Ga naar meest recente reactie

Angelo

Angelo

wij hebben hier een oude kersenbomm staan, hij geeft heerlijke kersen, jaar na jaar, maar dit jaar zaten in paktisch alle kersen een klein wit worpje, wie weet wat dit is?

wat kunnen we er aandoen, gelieve rekening te houden met het feit dat er kippen, geiten, schapen enzo onder de boom kunnen komen, dus spuiten met iets giftigs is niet mogelijk!
maandag 10 juli 2006 - 11:42
Victor44

Victor44

Angelo, die wormpjes in kersen is tegenwoordig een heel groot probleem,het komt van de kersenvlieg die de eitjes afzet rond de tijd dat de kersen beginnen te verkleuren.De vlieg legt op iedere kers maar een eitje dat verder ontwikkelt tot een kleine witte made.De kersenvlieg is de laatste tien jaren vanuit Duitsland ons land in gekomen en schuift stilaan op naar de kust.Bij ons zijn er geen hoogstam bomen meer of er zitten maden in. Nu wat doen tegen de kersevlieg: je kunt een vijftal gele kruisvallen hangen in een hoogstam aan de zonzijde maar dan zal je de vliegen nog niet allemaal weg vangen.Het beste is spuiten met dimethoaat,diazinon of calypso bij het geel worden,maar een wachttijd van twee weken voor de oogst aanhouden.
maandag 10 juli 2006 - 16:17
Angelo

Angelo

maar dan zitten we weer bij het probleem dat de boom al 52 jaar oud is, en een erorme kruin heeft!
zo groot dat niemand aan de bovenste kersen kan!
maandag 10 juli 2006 - 17:04
Victor44

Victor44

jadit is het probleem van hoogstam kerselaars,er is verder niets aan te doen dan te rooien en laag stam te planten die men kan behandelen zoals het moet.In de veilingen in Limburg willen ze de kersen van dehoogstam niet meer voor dit probleem.Nog een manier om te zien of er wormpjes in de kersen zitten te kontroleren, is ze in water zetten met een beetje zout erin en de wormpjes komen eruit
maandag 10 juli 2006 - 17:18
tweety

Tweety

In de veilingen in Limburg kunnen ze niet zien welke kersen van een hoogstam zijn en welke niet. Dat de kersen niet aanvaard worden in de veiling is dan ook helemaal niet waar. Daarnaast heeft elke kweker een krachtig spuitmachine die gemakkelijk tot boven een hoogstam kan spuiten. Ik woon zelf in de buurt van Sint-Truiden en zit dus midden in de kersenteelt. Mijn ouders hebben zelf jaren lang kersen gehad.

In de veilingen snijden ze wel een paar kersen per levering open ter controle, pas als deze test goed is, wordt het lot geaccepteerd.
dinsdag 18 juli 2006 - 11:05
Victor44

Victor44

Wil hier even op antwoorden,ook ik ben een kersenteler. Heb persoonlijk bericht van de BFV gekregen dat er geen kersen meer van hoogstammen onder Truval label mogen geleverd worden. Je ouders hebben jarenlang kersen geteeld zeg je,maar toen was het probleem bijlange niet zo ernstig als wat het thans is.De kersenvlieg is ondertussen een plaag geworden die best kan aangepakt worden op laagstamkersen en de controle op alles is ook veel meer verstrengd dan vroeger!
dinsdag 18 juli 2006 - 17:06
Vosje

Vosje

Ik kan jullie melden dat die wormpjes ook in Zuid-Frankrijk al aanwezig zijn. Ik ben een eindje gaan wandelen over het platteland rond Lyon, en daar stond een kersenboom naast het pad. Ik was hartstikke blij met mijn kersen, totdat ik thuis ontdekte dat er af en toe een wormpje in zat.
Die tip met het water en wat zout erin is erg handig, had ik kunnen doen. Helaas heb ik mijn kersentaartje al gebakken en opgegeten, ik ben geen wormpjes meer tegengekomen omdat ik er toch bij het ontpitten op heb gelet.

Om achteraf even te verifiëren of ik wel goed heb gekeken of er wormpjes in zaten; ik lette in het bijzonder op de kersen waar een klein korstje op zat, alsof er een wormpje door de schil heen gekropen zou zijn. Is dat goed of heb ik dan toch onbewust aan een paar gebakken wormpjes geknabbeld? Of zie je helemaal niet aan de kers of er iets in zit?
dinsdag 19 juni 2007 - 02:40
Harry63

Harry63

Een oude topic maar oops, heel actueel.
Ook wij hebben een hele grote oude kersenboom bij het huis waar we pas wonen. We verheugden ons erg om voor de eerste keer jam te maken.
Bij het ontpitten zagen we een wormpje in een kers......nou, alle kersen hadden wel een wormpje. Dus dat was t jam avontuur.

Maar....tijdens t plukken heb ik heerlijk van de kersen gesnoept. Moet ik me zorgen maken? Bedankt voor jullie reactie
maandag 26 juni 2017 - 23:14
Tuinprins

Tuinprins

Nee, je hebt gewoon een extra portie proteïne binnen gekregen! Er zijn genoeg landen waar maden van insecten een delicatesse zijn. Wij vinden ze maar eng maar ze zijn waarschijnlijk wel gezonder dan onze kip uit de bio-industrie.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 27 juni 2017 - 06:06
Victor44

Tekst aangepast

Victor44

Onder tussen is er na de Rhagoletis cerasi of kersenvlieg nog een andere bij gekomen nl.de Drosophila suzukii of Aziatische fruitvlieg ,deze richt nog veel meer schade aan.Ze tast alle rode vruchten aan zoals: kersen, aardbeien,frambozen,bramen,rode bes, josta bes,blauwbes,
pruimen, druiven,enz.De eileg van Drosophila suzukii gebeurd tot vlak voor de oogst wanneer het fruit al rijp is en daarom zeer moeilijk te bestrijden met chemische middelen wegens de wachttijd die men moet respecteren. De eieren die de vlieg in het fruit legt komen zeer snel uit met gevolg kleine maden.De kersenvlieg moet men behandelen bij het begin verkleuring dus nog voldoende wachttijd.
In tegenstelling tot de kersenvlieg heeft D.suzukii meerdere generaties per jaar met gigantische vermeerdering het ganse jaar door en het aantal gastheerplanten is veel groter .Daarom denk ik dat we niet veel fruit meer zullen eten zonder deze wormpjes
dinsdag 27 juni 2017 - 17:57
koenkik15

Koenkik15

Ik woon op Zuid-Beveland, Zeeland, en heb ook een heel grote oude hoogstam kers. Helaas zaten er in iedre kers heel kleine wormpjes. Ik neem aan dat dat dus van de Aziatische kersenvlieg komt? Ik heb er toch maar gewoon gegeten, en maak veel in met brandewijn. Die potten gaan voor een paar jaar de kelder in, daarna moet ik ze toch zeven. Neem aan dat die wormpjes dood weinig schade aan richten.
zaterdag 6 juli 2019 - 21:44
baloe

Baloe

Het plaatsen van kippen onder de boom zou helpen doordat hij in de levencyclus van dat wormpje ingrijpt...
dinsdag 16 juli 2019 - 12:36
Kipvinger

Tekst aangepast

Kipvinger

Vorig jaar voor het eerst de maden in de kersen opgemerkt. Er kwam bij het plukken zo'n grote piepen wat wel even deed schrikken. Bij het verwerken van "onbevlekte" kersen voor de confituur goed opgelet om geen wormpjes te hebben maar was een hele klus. Dit jaar zag ik in bijna alle geplukte kersen een made. Zelfs de feilloze kersen waar niet het minste spikkeltje op zat. Of het nu heel rijpe waren of amper rijpe, allemaal aangetast. Ik snijd dan de kers in plakjes en vind geen gangen of aantastingen maar als ik aan de pitzone kom en goed kijk zie ik overal 1 kleine made van 1 à 4 milimeter groot dat nog snel probeert weg te wriemelen. Voor zover ik weet gaat het hier om de kersenvlieg omdat de suzuki-vlieg zich nog maar pas begint te vermenigvuldigen vanaf volgende maand. Ik vermoed dat de kersenvlieg het eitje aan de steel van de kers legt want ik heb een dozijn van de meest perfecte kersen genomen waar echt niets op de bespeuren viel en waar toch een made in zat bij de pit. De hele oogst geef ik dus aan de kippen (rottend fruit is immers een ideale vector voor ongedierte) en volgend jaar ga ik zelfs de moeite niet meer doen om de bloesems te beschermen tegen de houtduiven.

De suziki-vlieg is ook een gigantische plaag maar dan meer vanaf midden de zomer. In de winter is er namelijk een massala sterfte. Vorige zomer waren de frambozen aangetast. Ik woon zelf in stedelijk gebied dus ik vermoed dat de composthopen en compostvaten die steevast en ondoordacht gepromoot worden alsook de groencontainers aan de basis van de verspreiding liggen. De incubatietijd van de suzuki-fruitvlieg is 10 dagen zo blijkt. Vorig jaar had ik van die mooie frambozen geplukt, die in een fles gestoken, na een 5-tal dagen zag ik de dikke maden en vervolgens poppen en op de 10e dag vliegjes. Het probleem is dat het groenafval hier slechts om de 2 weken wordt opgehaald (vroeger wekelijks) dus dat is voldoende voor dat ongedierte om explosief te woekeren in hele gebieden.
dinsdag 21 juni 2022 - 21:02
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Sorry voor de late reactie maar als ik iets lees wat klinkklare onzin is dan wordt er iets in mij getriggerd om te reageren.

Composthopen, groene kliko's, biobakken etc. hebben weinig met de verspreiding van de Suzuki fruitvlieg of de kersenvlieg te maken. Deze insecten komen namelijk ook voor in gebieden waar weinig tot niets gecomposteerd wordt. Ook kijkend naar de extreem snelle verspreiding in Europa zul je moeten concluderen dat biobakken en composthopen weinig met de verspreiding van de Suzukifruitvlieg te maken hebben. Je zult moeten kijken naar de levenscyclus van deze insecten.

De Suzuki fruitvlieg legt eieren in levend rijpend fruit. Er zijn 6 à 7 generaties per jaar. Per generatie kan een vrouwtje 300 eitjes leggen die na enkele dagen uitkomen. Dit heeft tot gevolg dat het aantal Suzuki fruitvliegen zeer snel kan toenemen. Dit blijkt ook uit de verspreiding in Europa: in 2009 voor het eerst gesignaleerd in Italië, in 2011 in België (Vlaanderen) en in 2012 in Nederland. Hoe meer Suzuki fruitvliegen de winter overleven (door bijvoorbeeld het uitblijven van een langere vorstperiode), hoe meer exemplaren er in de zomer zijn. Verder mag niet onvermeld blijven dat de Suzuki-fruitvlieg ook eitjes legt in de bessen van vlier, cotoneaster, lijsterbes etc. die in West Europa algemeen voorkomen of aangeplant zijn. Hoe meer waardplanten een insect heeft, hoe sneller die zich kan uitbreiden.

Kersenvlieg: de made overwintert in de grond en verpopt daar een aantal malen. In mei/juni komt de kersenvlieg uit de grond en legt op de (half)rijpe kersen haar eitjes in de schil van de kers. Het prikgaatje is meestal nog wel te zien (moet je wel goed kijken!). De made vreet van het binnenste van de kers en komt begin/midden zomer uit de kers. Ze laat zich op de grond vallen en kruipt de grond in waar deze zich gaat verpoppen.
De kersenvlieg is een Europees insect en kwam tot 20 jaar geleden vooral in het zuiden van Duitsland voor. Of door het afnemen van langere vorstperiodes de kersenvlieg zich sneller en omvangrijker heeft kunnen uitbreiden is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat door de warmere lentes van de afgelopen 15 jaar de kersenvlieg eerder te voor schijn komt en dus meer schade kan aanrichten. Als mensen de kersen laten hangen omdat er maden van de kersenvlieg in zitten dan weet je zeker dat je er nooit vanaf komt. Alle kersen plukken en vernietigen. In het voorjaar vangplaten ophangen voor de kersenvlieg. Als je kippen hebt kun je deze laten scharrelen onder de boom zodat deze de poppen van de fruitvlieg opeten.
"Composthopen en compostvaten" hebben dus weinig te maken met de verspreiding van de kersenvlieg.

Waar de bovenstaande reactie aan voorbijgaat is dat de gewone fruitvlieg wel een korte tijd kan leven in een compostvat of op een composthoop. Maar de Suzuki fruitvlieg mag dan wel een fruitvlieg zijn maar is van een totaal andere orde dan de gewone fruitvlieg. Om nog maar niet te spreken van de kersenvlieg ...


Gegroet, de tuinprins
donderdag 30 juni 2022 - 13:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon