menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Yucca onderhoud

Ga naar meest recente reactie

Jroose

Jroose

Beste forumleden,

Ik moet op het werk een yucca onderhouden (zie foto) maar heb er weinig of
geen verstand van. Ik geef hem af toe water maar weet niet goed hoeveel. De bladen kleuren beginnen geel te kleuren... Kan iemand mij een spoedcursus Yucca onderhouden geven?

Hartelijk dank,

Jeroen

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 6 maart 2018 - 13:15
Roeli

Roeli

De snelste manier om iets te weten te komen is even googelen op Yucca.
Vind je alles wat je wilt weten.
dinsdag 6 maart 2018 - 16:44
jdcoster

Jdcoster

Volgens mij is de pot te klein voor zo'n forse plant en hij ziet geel van droogte en gebrek aan voeding.
Ik zou hem verpotten in een grotere pot in potgrond met wat leem in verwerkt. Alle verdorde en gele bladeren eraf plukken en iedere maand wat plantenvoeding in het gietwater mengen.
dinsdag 6 maart 2018 - 19:25
Jroose

Jroose

Dit zijn al heel bruikbare tips, waarvoor dank. Ik lees dit overal terug op internet: overdrijf niet met water. Maar wat is niet overdrijven? 1L in een maand? 10l in een maand?
dinsdag 6 maart 2018 - 23:21
jdcoster

Jdcoster

Een plant water geven is veel ingewikkelder dan dat. De vochthuishouding hangt af van veel dingen. Planten hebben meer vocht nodig in het groeiseizoen en minder in de winterrust, want dan is er te weinig licht en als een Yucca dan warm staat en vochtig, gaat hij groeien en door het gebrek aan licht is dat met smalle lange bladeren, wat de plant ook niet mooier maakt.
Mensen die vragen naar een bepaalde hoeveelheden, gaan dat meestal letterlijk nemen en zien niet dat een plant wegkwijnt door droogte of doordat de pot helemaal doorworteld is, maar ook niet als dat komt doordat de plant voortdurend met de wortels in het water staat doordat er geen gat in de pot is bijvoorbeeld.
Planten moet je leren aanvoelen. Ze geven vaak wel zelf aan wat u mis doet en met wat meer interesse komt u met logisch redeneren al gauw wat verder. U voelt dat duidelijk niet aan. U zult moeten leren van om de paar dagen de grond te controleren of die nog wel licht vochtig is en u zult in de sierpot moeten kijken of de laatste watergift wel opgebruikt is. In een tuincentrum zult u potten moeten gaan meten die net nog in die sierpot kunnen en de tekst op de zakken van de potgrond zult u moeten lezen ... . De beloning daarvoor zal zijn dat de Yucca weer een plant wordt waar u trots op kunt zijn.
woensdag 7 maart 2018 - 10:16
marijnvdzaag

Marijnvdzaag

1. Geef een yucca veel zonlicht! Liefst vlakbij een raam op het zuiden plaatsen dus, of eventueel kunstlicht speciaal voor planten erop schijnen. In schaduw kunnen yucca's het vaak lang uithouden maar uiteindelijk kwijnen ze weg.
2. Alleen water geven als de grond goed droog is. Check dit niet alleen bovenop, maar ook dieper.
3. Voeding is wel nodig maar veel minder dan bij andere kamerplanten. Yucca's moeten relatief arme grond hebben, dus gebruik weinig mest.
woensdag 28 maart 2018 - 01:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon