menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Canna zaden wanneer rijp

Ga naar meest recente reactie

loslobos

Loslobos

graag zou ik cannazaden oogsten
maar wanneer is het de moment om
ze te oogsten ?
zaterdag 4 september 2010 - 17:10
Grad85

Grad85

Je wacht tot de stekelbol begint te bruinen,daarin zitten de zaden,als ze rijp genoeg
zijn worden ze zwart,dan is de tijd om te oogsten. {zijn net zwarte knikkers }
zaterdag 4 september 2010 - 22:25
Vlinderr

Vlinderr

Loslobos: tot gisteren vroeg ik mij hetzelfde af. Vandaag trof ik mijn Canna aan met een opengesprongen zaadbol. Ik heb even een foto gemaakt.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 4 september 2010 - 23:06
lanne

Lanne

wanneer is het ideale zaaimoment ? Ik weet wel dat je best de zaden wat aanvijlt tot er een plekje zwart af is , en dan enkele uren laten weken in lauw water en dan zaaien en warm houden ( ik heb dat enkele jaren geleden al gedaan - ik denk dat het ongeveer in juni zal geweest zijn .) het zaaien was een succes, maar wil ook wel graag het ideale moment weten ) nu of in het voorjaar - wat is het best ?
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 7 september 2010 - 18:04
Vlinderr

Vlinderr

Hallo Ianne,

Twee jaar achter elkaar heb ik Canna zaden gezaaid en dit met succes.
De eerste, een gele, heb ik kunnen overwinteren. De tweede, een rode (Canna Indica) , heb ik in februari, binnen, gezaaid. Ik heb er, zoals je hierboven kunt zien, zaden van gekregen
Ik heb de zaden niet aangevijld. Ik laat grote zaden altijd minimaal een etmaal weken.
dinsdag 7 september 2010 - 18:54
Grad85

Grad85

Het beste is eind feb begin mrt ,en dan oppotten zodat je ze voortrekt,kunnen
ze half mei naar buiten.
dinsdag 7 september 2010 - 20:28
ERWIN52

ERWIN52

Beste,

Je hebt reeds goede raad gekregen wat betreft het oogsten en zaaien van ... maar houdt er wel rekening mee dat, wanneer je meerdere soorten canna's in je tuin staan hebt dat de kans bestaat dat er kruisbestuiving is gebeurt en daardoor de raszuiverheid van je canna's verliest. Daarom gaan de meeste liefhebbers toch enkel verder met de rhizomen, de wortelstokken dus. Zo blijf je raszuiver.
Mvg, Erwin
maandag 27 september 2010 - 09:53
kristofrae17

Kristofrae17

Wanneer welke maand zaai je canna’s het beste?mvg
vrijdag 24 juli 2020 - 18:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon