menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Krulwilg snoeien

Ga naar meest recente reactie

Paddenstoel

Paddenstoel

Goedemiddag! Sinds kort zijn wij trotse eigenaar van een gezellige woonboerderij met een stukje grond. Nu staan hier behoorlijk wat bomen op. O.a. knotwilgen welke een jaar of 5/7 oud zijn en nooit gesnoeid dus die hebben we geknot en hopelijk lopen die in het voorjaar weer mooi uit.

Ook staat er een rijtje krulwilgen. Eigenlijk zijn ze te hoog voor de plek waar ze staan en 2 takken hangen gevaarlijk over het terrein van de buurman (er zitten touwtjes om de takken dus ik gok dat iemand heeft geprobeerd de groei te stoppen door ze af te knijpen.)

Wanneer en vooral hoe kan ik deze het beste snoeien dat het weer mooie, niet te hoge, boompjes worden.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes
Laura

Struiken & Bomen

vrijdag 8 januari 2021 - 14:30
Paddenstoel

Paddenstoel

Extra foto

Struiken & Bomen

vrijdag 8 januari 2021 - 14:31
LT

LT

Je kunt van deze ook knotten maken. Gewoon op de gewenste hoogte inkorten.
vrijdag 8 januari 2021 - 16:53
Paddenstoel

Paddenstoel

Bedankt voor de snelle reactie! Dus als ik ze allemaal thv de rode stipjes inkort met de kettingzaag lopen ze gewoon weer uit in het voorjaar?

In welke periode kan ik dat het beste doen?

Groetjes

Struiken & Bomen

zaterdag 9 januari 2021 - 00:19
WiPe

WiPe

Je kan dat doen in het voorjaar. Als je daar niet voor opgeleid bent, zou ik dat niet doen met een kettingzaag. Hoe dan ook kun je niet met een kettingzaag op een ladder gaan staan. Dat is totaal onverantwoord.
zaterdag 9 januari 2021 - 08:25
LT

LT

Waarom niet nog lager knotten...Jaarlijks of om de 2 à 3 jaar, sta je weer voor het knotten. Zo laag geknot staat ook mooi in het landschap en is veel makkelijker uit te voeren. Kan dan met snoeischaar en zaag.
zaterdag 9 januari 2021 - 09:10
LT

LT

Citaat van int.
Hoe knot je een wilg? Zijn de takken nog dun? Dan kun je het beste te werk gaan met een snoeischaar. Op deze manier laat je een nette snijwond achter. De dunne takken kun je afknippen tot op de knot zelf. Bij dikke takken is dat anders. Voor dikke takken kun je het beste een snoeizaag gebruiken. Zaag de dikke takken zo’n 20 cm voor de knot af. Aangezien het dikke takken zijn, zullen ze erg zwaar zijn en is de kans op scheuren in de knot erg groot. Zijn alle dikke tot ongeveer 20 cm van de knot afgezaagd dan kun je gemakkelijk de laatste 20 cm er ook afzagen. Op deze manier hou je een mooie knot over.
zaterdag 9 januari 2021 - 09:13
Paddenstoel

Paddenstoel

Bedankt voor de reacties! Hoor je een krulwilg dan ook te knotten? Ik dacht dat dat alleen bij een knotwilg moest.

in onze vorige tuin hadden we een knotwilg en die knotte ik om het jaar en was een prima mooi boompje!

Misschien dat ik ze dan idd nog iets lager zaag (laat zagen) in het voorjaar.
maandag 11 januari 2021 - 14:44
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Een "knotwilg" is geen boomsoort, maar een wilg waarbij de keuze is gemaakt te knotten (meestal is het de schietwilg, Salix alba). Die kun je ook niet knotten en laten uitgroeien, maar dan wordt het een gewone, 20 meter hoge, boom. Eenmaal geknot is er geen weg terug.
Vraag is hoe makkelijk deze krulwilgen nog uitlopen op alleen maar een dikke oude stam zonder restanten van takken?
maandag 11 januari 2021 - 18:16
Carib

Carib

Het zou me verbazen als het een probleem wordt. We hebben hier een krulwilg van een jaar of 20 eerst zelf geknot en een jaar of 10 later nog eens wat lager laten afzagen om hem gemakkelijker te kunnen onderhouden. Beide keren stond hetzelfde jaar al weer een hele pruik takken op de knot. Maar eerlijk gezegd vind ik krulwilgen (anders dan gewone wilgen) spuuglelijke bomen. Dus ik vond het ook geen risico
maandag 11 januari 2021 - 18:51
Paddenstoel

Paddenstoel

Misschien dat ik eerst de 2 rechterbomen probeer af te zagen dit jaar.. en als die dan mooi uitlopen dan gaat volgend jaar de rest!

Hoewel ik wel twijfel of die 2e boom van recht ook een krulwilg is of dat dat een gewone wilg is (salix alba?)

Voor het afzagen maakt het in principe niet zo uit maar ben wel benieuwd of jullie het zo kunnen zien

Struiken & Bomen

woensdag 13 januari 2021 - 16:06
Paddenstoel

Paddenstoel

Extra foto. Het is moeilijk te zien door de wirwar aan takken

Struiken & Bomen

woensdag 13 januari 2021 - 16:07
WiPe

WiPe

Op de laatste foto zijn de twee buitenste allebei krulwilgen. De middelste zeker niet.
vrijdag 15 januari 2021 - 13:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon