menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Magnolia Grandiflora parasolboom

Ga naar meest recente reactie

RW5

Tekst aangepast

RW5

Hoe kan ik bij een Magnolia Grandiflora een parasolvorm krijgen zoals op de afbeelding?

Struiken & Bomen

woensdag 4 maart 2020 - 17:59
WiPe

WiPe

Door de boom op te kronen.
woensdag 4 maart 2020 - 19:56
RW5

RW5

Hoe werkt dat? Gewoon de onderste zijtakken omhoog laten groeien, eventueel met stokken?

Moet ik de bovenste takken gaan toppen voor een vollere en compactere bos?
donderdag 5 maart 2020 - 15:31
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Hoe hoog wil je dat die parasol wordt? Als je er wil onder zitten, kun je beter beginnen met een exemplaar met een enkele stam.
donderdag 5 maart 2020 - 17:24
RW5

RW5

Hij moet net zo groot worden als op de afbeelding.
donderdag 5 maart 2020 - 19:34
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dan moet je die aan de bovenkant gelijk snoeien, zodat die niet verder omhoog groeit. Je kan nog een aantal takken horizontaal leiden. Maar ik wordt niet wild van het idee om zulke grote boom zo klein te houden.
donderdag 5 maart 2020 - 23:46
Tuinprins

Tuinprins

Het is lastig om een boom die in de Lage Landen tussen de 5 en de 10 meter wordt op 2 meter te houden. Wat je vooraan op de foto ziet is een Magnolia grandiflora waarvan men een vertakt exemplaar maakt. Ieder jaar worden de onderste uitlopers op de takken verwijderd zodat de takkenstructuur beter tot uiting komt. Veel tuinontwerpers zijn hier de laatste jaren dol op. Ook zo'n vertakt exemplaar bereikt op termijn een redelijke hoogte. Met een parasolvorm heeft dit alles weinig te maken, dat is een totaal ander concept.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 6 maart 2020 - 06:18
RW5

RW5

Een Magnolia Grandiflora groeit toch niet snel? Ik hoef dan alleen maar de bovenste nieuwe scheuten elk jaar weg te knippen.
vrijdag 6 maart 2020 - 13:56
hanninkj

Hanninkj

Mijn Magnolia grandiflora is al meer dan 20 jaar oud maar ik heb hem al zeker 3 keer fors terug moeten snoeien. Ze groeien toch wel redelijk. Om hem echt klein te houden dan zul je veel moeten snoeien.

Ton
vrijdag 6 maart 2020 - 21:18
RW5

Tekst aangepast

RW5

Knip je hem dan niet elk jaar? En hoeveel groeit hij per jaar ongeveer?
vrijdag 6 maart 2020 - 23:50
Tuinprins

Tuinprins

Als een Magnolia grandiflora in de volle grond staat dan maakt die behoorlijk wat wortelmassa. Dit vertaalt zich in het vermogen om flink te groeien. In een seizoen kan de nieuwe groei 40 tot 60 centimeter bedragen. Snoeien leidt in dit geval zeker tot nog meer groeien.

In pot zal een Magnolia grandiflora minder hard groeien maar ik vraag mij af hoe lang je deze goed kunt houden in een pot. Ook zit je met het probleem van de vorstgevoeligheid: in een winter met stevige vorst zullen de wortels beschermd moeten worden tegen bevriezen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 7 maart 2020 - 07:14
RW5

RW5

Ik heb er eentje gekocht. Ik ga deze in een grotere pot verpotten. De bovenste takken laten groeien of beginnen met toppen zodat er meer nieuwe scheuten aankomen?

Op de site van directplant.nl staat dit: Directplant verkoopt alleen Magnloia grandiflora die in een pot zijn gekweekt, gerooid vanuit de volle grond slaat de Magnolia zeer slecht aan?
vrijdag 13 maart 2020 - 16:20
RW5
vrijdag 13 maart 2020 - 16:21
WiPe

WiPe

Laat die eerst maar wat groter worden. Op deze grote maak je dara nooit een parasol van.
vrijdag 13 maart 2020 - 17:41
RW5

RW5

Op de bladeren beginnen nu zwarte vlekken te komen. Wat kan dit betekenen?

Struiken & Bomen

vrijdag 3 april 2020 - 20:02
RW5
vrijdag 3 april 2020 - 20:02
MiekeBelgie

MiekeBelgie

Hoi,

Kennelijk wat kenners hier, dus een vraagje:
Hoe krijg ik mijn plant in bloei? Die heb ik redelijk groot gekocht en groeit al vier of vijf jaar als een dolle in de volle grond.
Ik durf niet te snoeien omdat ik bang ben om bloemknoppen weg te knippen, maar dat blijken telkens weer nieuwe bladeren te zijn.
zaterdag 9 mei 2020 - 17:13
Tuinprins

Tuinprins

Als het een zaailing is dan moet je rekenen dat de plant voor de eerste gaat bloeien als deze tussen de 10 en 15 jaar oud is, soms kan het 20 jaar duren.

Daarom is het ook verstandig om een benaamde soort te kopen die vermeerderd is door stekken of enten. Deze bloeien in de regel na 3 tot 5 jaar maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van standplaats, grondsoort en verzorging. Een zonnige, warme en beschutte standplaats is sowieso nodig om het Magnolia grandiflora naar de zin te maken.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 mei 2020 - 17:59
MiekeBelgie

MiekeBelgie

Dank voor je antwoord. Nou, ik weet niet of het een zaailing was, stond in het betere plantencentrum in een grote pot door en door geworteld, helaas enkel met een briefje gandiflora zonder soort erbij. Is nu zo’n 4 meter. Gisteren toch maar wat zijkant en onderaan gesnoeid want dat liep de spuigaten uit.
zondag 10 mei 2020 - 12:40
MiekeBelgie

MiekeBelgie

Zo ziet er nu uit. Hopelijk komen er nu eens bloemen aan.

Struiken & Bomen

zondag 10 mei 2020 - 12:45
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als het een benaamde soort is dan had er in het 'betere plantencentrum' ongetwijfeld een kaartje met de cultivarnaam aangehangen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 10 mei 2020 - 16:43
RW5

RW5

Ik had mijn Magnolia in de kas staan, die ik er nu weer uit heb gehaald ivm het warme weer.
Alleen zijn er bladeren die geel/bruin worden. Wat kan dit betekenen?

Gr,
woensdag 24 juni 2020 - 16:52
deHaan

DeHaan

Verbrand
woensdag 24 juni 2020 - 22:35
Tuinprins

Tuinprins

Doorgaans bladrui. Bij een wintergroene magnolia wordt heel de zomer door wat blad afgestoten. Hoe groter de magnolia des te meer geel blad. Een foto zou wellicht handig zijn.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 25 juni 2020 - 04:53
RW5
donderdag 25 juni 2020 - 22:50
RW5
donderdag 25 juni 2020 - 22:51
RW5

RW5

Elke dag komen er een paar bij lijkt het wel. Het kan ook niet door het grondwater komen?

Een Magnolia Grandiflora heeft toch veel water nodig?
donderdag 25 juni 2020 - 22:52
Tuinprins

Tuinprins

Aangezien het hier vooral het nieuwe blad betreft is de oorzaak vrijwel zeker verbranding als gevolg van felle zonneschijn.

Planten die van een kas naar buiten gaan moet je langzaam laten wennen aan het 'echte' weer, zeker als er sprake is van felle zon. Dus de magnolia in kwestie had je eerst 's morgens enkele uren in de zon gezet maar op het heetst van de dag in de schaduw geplaatst. Geleidelijk had je die plant meer uren zon gegeven.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 juni 2020 - 04:47
RW5

RW5

Nee, het is juist niet het nieuw blad. Het zijn de onderste en middelste bladeren die het hebben.

De plant heeft al aan het weer gewend, want die stond in April en Mei al buiten. Ik heb hem 4 weken geleden in een kas gezet omdat het daarin warmer is, waardoor hij sneller gaat groeien.
Nu heb ik hem deze week eruit gehaald omdat het in de kas erg warm is. Al zo'n 2 weken geleden begon hij al donkere/gele bladeren te krijgen, dus het komt niet doordat ik hem nu uit de kas heb gehaald.
vrijdag 26 juni 2020 - 22:01
Greety

Greety

Hoe is het nu met je magnolia?
Nog bladval gehad?
Ik ben ook amateur maar denk dat bladval redelijk normaal is.
Mijn plant laat ook redelijk wat vallen, zowel na de winter als tijdens de bloei.

woensdag 16 september 2020 - 16:26
Greety

Greety

Mieke, wat de bloemen betreft, geef nog niet op.
Ik had m’n schoonzus eentje kado gedaan op haar 50e.
Staat nu dus ook al bijna 5 jaar zonder bloem. Tot enkele weken geleden ze me een foto stuurde van een uitgebloeide knop en vroeg wat dat was lol.
Ze had de eerste bloem dus niet gezien.
Volgend jaar gaat ze ongetwijfeld meer bloemen hebben.

Ik had wat dat betreft veel geluk. Mijn plant in december’12 gekocht, uitgeplant voorjaar ‘13 en in ‘14 had ik enkele bloemen????
Dit jaar méér dan 50 stuks gehad ????

Struiken & Bomen

woensdag 16 september 2020 - 16:33
MiekeBelgie

MiekeBelgie

Hoi Greety,

Top! Je bericht geeft met helemaal hoop dat er toch nog bloemen komen!
donderdag 17 september 2020 - 22:54
Greety

Greety

Ja hoor Mieke. Nog niet opgegeven.
Ik las al wel dat het normaal tot 5 jaar kan duren vooraleer je de eerste bloemen krijgt. (Ik denk dat ik op dat gebied zeer veel geluk had)

Ik vond het wel vreemd dat mijn schoonzus die eerste bloem gemist heeft ???? want haar boom staat mooi in het zicht. Maar mss was het wel meer langs de achterkant, want de bloemen zijn nu niet bepaald klein hé????
Ze geuren heerlijk trouwens.

Jij hebt jouw boom wel al wat gesnoeid? Snoei je de takken dan helemaal terug of alleen een stuk eraf?
Ik heb de mijne nog niet durven snoeien, maar zou dat mss wel es moeten doen (bovenaan dan)
maandag 21 september 2020 - 11:22
Lisa1812

Lisa1812

Magnolia Grandiflora parasol! Plants with lots of leaves should be planted to shade the sun is very reasonable find a word
maandag 21 september 2020 - 11:36
RW5

RW5

Hij is redelijk in de hoogte gegroeid, in de breedte niet zoveel. Hij heeft de laatste maand nog veel bladeren laten vallen. Daardoor is het in het midden ook best kaal. Ik zie wel dat er aan de takken nieuwe ogen zitten, dus volgend jaar groeit het misschien wel dicht met nieuwe bladeren?

Struiken & Bomen

woensdag 23 september 2020 - 15:01
Roeli

Roeli

Volgens mij mag hij best wat water hebben en een behoorlijk grotere pot.
woensdag 23 september 2020 - 19:08
theaoudeke16

Theaoudeke16

Ik heb een magnolia grandiflora sinds 2018. Verleden jaar prachtig gebloeid, Iedereen bleef staan om te kijken en te vragen hoe deze struik heette. Wat ik wel vreemd vind is dat er overal vermeld wordt dat hij in juni bloeit. Maar deze bloeit gelijk met andere magnolia's dus nu in april! Verleden jaar ook. toen zeer uitbundig
Door de vorst van deze winter en de zware sneeuwval heeft hij heel veel knoppen eb blad verloren. Ik heb hem toen na de vorst veel extra water gegeven. Het lijk erop dat hij het gaat redden. En bloeit nu een heel klein beetje. Maar vraag me af of ik hem nu moet terug snoeien om hem weer een groeispeurt te geven en de kalere takken te verwijderen? Wat is het juiste moment en wat kan ik nog meer doen om hem te versterken/ te herstellen?

zaterdag 10 april 2021 - 18:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon