menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pinus sylvestris laat naalden los en wordt bruin

FrankAMS

Tekst aangepast

FrankAMS

Beste allen,

Ik heb een pinus sylvestris boom in mijn tuin staan, deze staat er nu 8 maanden in. In het begin moest ik hem van de tuinman veel water geven en dat heb ik ook gedaan. Hierna af en toe. Nu laat hij heel veel naalden los en is hij bruin. Ik heb ook een Pinus in een grote pot staan deze doet nu precies het zelfde. Hoe moet ik de bomen verzorgen? Ik hoor zoveel verschillende dingen. Ben benieuwd wat de juiste oplossing is.

Ik kan overigens maar een foto uploaden per post. Dus heb die in de pot maar gedaan.

Hartelijke groet,
Frank

Struiken & Bomen

donderdag 8 augustus 2019 - 21:21
Tuinprins

Tuinprins

Hoe is de ontwatering van die pot?

Als ik die Pinus zo zie dan denk ik dat hij last heeft van wortelrot. Veel water geven in combinatie met een matige kwaliteit potgrond en slechte ontwatering is hiervan doorgaans de oorzaak. De wortels kunnen dit niet aan en sterven af. Gevolg is dat de plant onvoldoende water kan opnemen en dat daardoor bovengrondse delen bruin worden en afsterven. Het duurt even voordat je dit bovengronds ziet maar kenners/professionals herkennen de zieke planten doordat ze minder glans op de naalden hebben dan eigenlijk zou moeten.

Of deze plant nog te redden is blijft gissen, dat is vooral afhankelijk van de ernst van de aantasting. Mijn subjectieve inschatting is dat je deze plant kunt afschrijven. Overigens vind ik Pinus sylvestris als plant in een pot niet geschikt voor de doorsnee-tuinier, meer iets voor de bonsailiefhebber.

De plant in de volle grond zou iets gelijks onder de leden kunnen hebben.

Je kunt meer foto's uploaden door je eigen vraag te beantwoorden (wel zorgen dat de foto niet een bepaalde grootte overstijgt).


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 9 augustus 2019 - 07:05
WiPe

WiPe

Wat dennen in de volle grond betreft moet je ook ernstig rekening houden met letterzetter. Die kan de boom ook vrij snel laten afsterven.
vrijdag 9 augustus 2019 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon