menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Eucalyptus winterhard?

Ga naar meest recente reactie

Joey1994

Joey1994

Iemand enig idee wat voor soort Eucalyptusboom dit is?
IS hij winterhard?

Alvast bedankt!!


[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Struiken & Bomen

zaterdag 8 oktober 2016 - 20:13
WiPe

WiPe

Eucalyptus gunnii. Niet winterhard, tenzij we een paar zachte winters na elkaar krijgen, dan kan die wel wat hoogte halen, maar op termijn vrees ik daar echt voor.
zaterdag 8 oktober 2016 - 21:52
Joey1994

Joey1994

Bij strengere winters eventueel een groot deel van de stam inpakken en wortels warm houden?
zaterdag 8 oktober 2016 - 22:16
LT

LT

Na 4 seizoenen legde hij hier het loodje
zondag 9 oktober 2016 - 00:40
Joey1994

Joey1994

Dat is jammer LT.
Ga het er toch op wagen. Heb opgezocht en de ene is veel lovend over de winterhardheid en de andere minder. Blijkbaar scheelt het nog van zaadje tot zaadje. Dus hopen dat ik de goeie plant gekocht heb!
We zullen zien!

Als ik van deze eucalyptus zaad kan krijgen heb
ik een backupplan voor als deze boom dood zou gaan.
Weet niet of het de winterhardheid verbeterd als de moederplant zelf in een kouder klimaat heeft gestaan maar, denk het wel.

Zolang er maar geen winters komen van weken over de -10 aan een stuk.

Wanneer begint deze plant sterk te reuken van zichzelf of gebeurt dit niet?
Ik ruik niks tenzij ik een blaadje kapot nijp.
zondag 9 oktober 2016 - 09:14
LT

LT

Mijn reuk is ook niet meer al te best...Moest er ook altijd in knijpen
Hopelijk hebben jullie meer succes
zondag 9 oktober 2016 - 09:29
Tuinprins

Tuinprins

Eucalyptus gunni legt vroeg of laat het loodje (meestal vroeg ). Hangt ook een beetje van de standplaats af. Zeer beschut is aan te raden en ook dat in de winter de grond niet al te nat is. Een natte periode in de winter gevolgd door stevige vorst betekent het einde van E. gunni.

Of E. gunni in de Lage Landen zaad aanzet weet ik niet maar ik denk dat het hier daarvoor niet warm genoeg is. In Portugal zetten ze wel zaad aan.

Meer succes kun je hebben met E. niphophilla of E. debeuzevillei. Dit zijn de meest winterharde Eucalyptussen die er zijn, een stuk winterharder dan E. gunni.


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 oktober 2016 - 12:38
Roeli

Roeli

Bij mij was het één jaar. En ik had hem, toen het ging vriezen, nog wel in een vorstvrije schuur gezet.
zondag 9 oktober 2016 - 13:43
Joey1994

Joey1994

@Tuinprins

Ten eerste, Danku voor u reactie,

Dus eigenlijk is hij sowieso ten dode opgeschreven?


Zijn er dingen die ik nog meer kan doen om zijn overlevingskansen te verhogen?
Zoals je kan zien op de foto staat hij goed beschut.
Op de grond ligt pijnboomschors. Ik ga de bodem proberen af te dekken van de winter met bladeren en hooi.


Vind het zo spijtig moest deze plant doodgaan. Heb ook vliesdoek liggen maar, weet niet of dit meer schade dan goed gaat doen.
zondag 9 oktober 2016 - 14:50
Roeli

Roeli

Ik heb een keer een oleander de hele winter buiten laten staan. Verpakt in bobbeltjes plastiek.
Hij was nl. zo groot dat ik hem haast niet meer naar binnen kon krijgen en het jammer vond om hem te snoeien. En, natuurlijk, kregen we dat jaar een behoorlijke vorst periode.
Hij heeft het overleefd, maar 2/3 van de plant was bevroren en moest ik wegknippen.
Die had ik dus beter in het najaar op een goede manier kunnen snoeien.
Maar, hij heeft dus de winter wel overleefd. ( deze stond dus in een heel grote pot )
Soms kunnen ze meer hebben dan je denkt.
zondag 9 oktober 2016 - 15:22
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik kende een Eucalyptus gunni van ongeveer 5 meter hoog die in de winter van 2012 is doodgevroren. Aangezien het in de jaren daarvoor nauwelijks vroor, kon de plant die 5 meter halen. Deze Eucalyptus stond beschut op tamelijk arme zandgrond. Zolang het niet stevig gaat vriezen kan E. gunni in de Lage Landen overleven maar een winter met stevige vorst betekent bijna altijd 'einde oefening'. Door stevige vorst scheurt de stam en de plant overleeft dat niet.

Sommige tuiniers met matig winterharde palmen hangen van die lichtslangen in hun palmen. Deze lichtslangen geven wat warmte af en dat kan er voor zorgen dat de plant het redt. Inpakken moet je alleen doen als er ook echt een stevige vorstperiode aankomt.


Gegroet, de tuinprins



zondag 9 oktober 2016 - 17:49
Carib

Carib

Tegenwoordig bestaan er speciale warmtesnoeren. De meeste lichtslangen zijn tegenwoordig led en daar heb je geen warmte van.
zondag 9 oktober 2016 - 20:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon