menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te doen met eikels

Ga naar meest recente reactie

vloeiende

Vloeiende

Ze vallen weer volop, eikels, in 2011 heb ik ze geruimd eind oktober-begin november, voor de bladval en had ik meer dan 1.5m³ eikels. Voor 2011 liet ik ze liggen maar dan moesten we duizenden eikjes uittrekken, bijna elk jaar en die je vergeet zijn er het tweede jaar bijna niet meer uit te krijgen zo'n pinwortel hangt er aan.
Heeft er iemand raad wat je met zo'n hoop eikels kan doen?
donderdag 24 oktober 2013 - 20:58
patriciame

Tekst aangepast

Patriciame

'k ben benieuwd ofdat er iemand raad weet met al die eikels, wij hebben juist dezelfde problemen. Elk jaar opnieuw opruimen en naar het containerpark brengen, en al de anderen uittrekken (zo ben je al vlug een paar uurtjes bezig) . Goede moed
donderdag 24 oktober 2013 - 21:15
pascalho

Pascalho

Hebben jullie geen gft bak die wordt opgehaald
Groet pascal.
donderdag 24 oktober 2013 - 21:30
jdcoster

Jdcoster

Anders wel prima varkens en konijnenvoer ... . Helaas is dat uit de mode. Nu krijgen onze varkens meel met o.a. genetisch gemanipuleerde soja in verwerkt.
donderdag 24 oktober 2013 - 22:49
kerstkind

Kerstkind

Onze wilde zwijnen zijn ieder jaar weer heel erg blij met alle eikels en kastanjes.
In het schoolkrantje v.d. basisschool zetten we een advertentie.
Gevraagd eikels en kastanjes.
De teller staat nu al op zo'n 700 kilo. De schooljeugd is hier nog best fanatiek
als het gaat om een extra zakcentje
Hier zo'n 25 km vandaan worden eikels en kastanjes geraapt voor de edelherten.
Die schijnen er ook verzot op te zijn.

Dus hier hebben we geen probleem
groetjes José

donderdag 24 oktober 2013 - 23:16
Driez

Driez

Wij raapte die vroeger op voor een varkensboer in de buurt. Die betaalde 5 frank voor 10 kilo of zoiets. Een peulschil, maar alle kinderen in onze buurt waren daar braaf mee en alle vaders hadden een eikelvrij gazon . En wij lieten die eikels eerst nog een paar dagen weken in emmers water omdat we dachten dat ze zo zwaarder werden
Misschien zelf een varkentje opkweken?
Ik laat ze liggen, een groot deel verdwijnt vanzelf (veel eksters, kauwen, vlaamse gaaien en muizen hier en mijn eik is de enige in de weide omtrek) de scheutjes in de gazon maai ik gewoon mee af. Een deel belandt ook op de composthoop, dat lijkt toch vlot te composteren.
vrijdag 25 oktober 2013 - 10:21
RdB

RdB

Ik heb veel eiken en ik composteer ze gewoon mee, op de composthoop maken ze geen kans.

Ruud
vrijdag 25 oktober 2013 - 13:26
vloeiende

Vloeiende

Gelukkig zitten hier geen wilde zwijnen en om zelf een varkentje te houden heb ik momenteel geen tijd en ik weet niet of dat overal nog kan/mag.
Ruud, meng je de eikels gedurende het jaar met de rest of gaat de ganse massa mee op de hoop?
vrijdag 25 oktober 2013 - 17:58
sugar

Sugar

Misschien kan je er wel iemand uit de buurt een plezier mee doen? Zet een advertentie op kapaza dat iemand ze gratis ùmag komen afhalen...
zaterdag 26 oktober 2013 - 10:57
Voordeckers

Voordeckers

Ik heb dit jaar ook voor de eerste maal een volle mand eikels geraapt , ga deze samen met mais korrels in de winter bij voederen aan de herten ,heb ondervonden dat deze daar verzot op zijn aangezien er een eik aan de zijkant van de weide staat er als er een eikel valt zijn ze er allemaal in versnelt tempo naar toe , zou deze eikels wel willen vermalen heeft er iemand daar een oplossing voor ?
woensdag 7 november 2018 - 21:55
jdcoster

Jdcoster

Met een takken hakselaar. Hier lukt het wel voor kastanjes. Ze zullen niet fijn gemalen zijn, wel in stukjes.
woensdag 7 november 2018 - 22:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon