menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte struiken

Ga naar meest recente reactie

revdpoel

Revdpoel

Hallo

ik heb in mijn tuin een viburnum , klimop en nog een struik waarvan ik naam kwijt ben.

Zie bijlage. De viburnum krijgt allemaal blaadjes met witte stippen en valt uit. Wat is dit?

Bij de andere twee struiken worden de bladeren bruin en vallen af

Heeft iemand een idee?

groet
Ron

Struiken & Bomen

vrijdag 16 maart 2012 - 17:50
Plantadvies

Plantadvies

De viburnum heeft last van wollige dopluis. Kun je tegen spuiten.
De klimop heeft last van bladvlekziekte. Dit komt door de weersomstandigheden, niets aan doen. Snoeien is de oplossing om de lelijke bladeren te verwijderen. Snoeien kan wel tot er 10 cm over blijft.
Het derde blad lijkt me van de glansmispel. Tevens ook last van bladvlekziekte. Snoeien kan, blad valt ook vanzelf.
In het algemeen geld dat planten die regelmatig bemest worden, op de juiste standplaats staan en daardoor in een goede conditie verkeren veel minder vatbaar zijn voor ziektes en plagen.

Plantadvies
vrijdag 16 maart 2012 - 20:12
revdpoel

Revdpoel

Dank je wel. Herstellen klimop en glansmispel (zie foto) zich vanzelf weer?

De viburnum is een hele grote struik. Wat gebeurt er als ik niet spuit tegen die dopluis, dus de natuur op zijn beloop laat?

Kunnen deze planten andere planten besmetten?

groet
Ron

Struiken & Bomen

vrijdag 16 maart 2012 - 20:48
revdpoel

Revdpoel

Viburnum links, klimop rechts

Struiken & Bomen

vrijdag 16 maart 2012 - 20:52
Tuinprins

Tuinprins

Viburnum tinus heeft last van vorstschade. Deze plant is matig winterhard. Gewoon afwachten en kijken hoe de plant zich herstelt. Het bruine blad zal er allemaal afvallen.

Die 'Photinia' is geen Photinia maar een Skimmia. Zoals ik de foto interpreteer kan het hier gaan om 1. verwelkingsziekte of 2. vorstschade. Aan verwelkingsziekte is helemaal niets te doen. Als het vorstschade is dan moet je afwachten wat de plant gaat doen. Als het mijn plant zou zijn dan zou ik die eruit gooien wat het is echt geen sieraad voor de tuin. Plant in ieder geval geen Skimmia op die plek.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 maart 2012 - 21:07
revdpoel

Revdpoel

Hallo keukenprins ... uh tuinprins

waarom geen skimmia op die plek?

heb je nog een leuke tip voor een bladhoudende plant?
vrijdag 16 maart 2012 - 21:14
Plantadvies

Plantadvies

Bovenste foto van uw laatste bericht is een skimmia. Ziet er zeer slecht uit. Snoeien van dode takken kan, maar het is een trage groeier. Mijn advies luidt graaf hem op en koop een ander.

De grond ziet er erg slecht uit. Probeert u dat eens te veranderen. Een goed doorlatende grond en wat gedroogde koemest is hier zeker op zijn plaats.
De glansmispel kan net als de klimop sterk snoeien verdragen in het voorjaar. Zij zullen beide reageren met nieuw blad.
Tevens hebben we een strenge winter gehad. Het zou dus ook daar aan kunnen liggen dat de planten bruin bladeren hebben, maar uw grond daar moet u zeker wat aan doen.

Niet spuiten betekent meer wollige dopluis en ja andere beplanting kan worden besmet.

Plantadvies
vrijdag 16 maart 2012 - 21:16
Tuinprins

Tuinprins

Waarom geen Skimmia op die plek? Om de simpele reden dat als een bepaalde plant is aangetast door een schimmelziekte (in dit geval dus verticillium) je nooit de zelfde soort plant er moet terug zetten. Schimmelsporen kunnen nog steeds aanwezig zijn en die kunnen dan de nieuwe plant opnieuw aantasten.

Ik kan zo niet beoordelen wat de standplaats is (zon/schaduw/grondsoort/nat/droog) dus dat is een beetje lastig adviseren. Iets wat het op veel plaatsen doet is struikklimop (Hedera helix Arborescent Groep). Goede soorten vind ik Hedera helix Zorgvlied en Hedera helix Arbori Purple. Deze planten worden niet al te groot en zijn bovendien goed te snoeien.


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 maart 2012 - 16:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon