menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Provence-boom zonder naam

Ga naar meest recente reactie

connydewael

Connydewael

Hallo!
In de Provence stond er in onze tuin een prachtige boom waarvan ik graag de naam zou kennen.Ik heb van de eigenaar enkele scheuten mee naar huis gekregen en ik hoop dat ze zullen groeien. De boom is ong.3 meter hoog. Ze bloeide volop in deze maand aug.met een massale hoeveelheid witte bloemen die héérlijk ruiken! Wat een zoet parfum!!! Ik was er onmiddellijk weg van! De boom breidt uit via wortelscheuten,een beetje zoals een sering.
Kan iemand me vertellen over welke boom het hier gaat? De eigenaar wist het ook niet. Hij had de boom uit de tuin van zijn overleden moeder.
Alvast bedankt voor enige reactie!!!
Conny.[afbeelding verwijderd niet-https]

Struiken & Bomen

woensdag 2 september 2009 - 10:38
WiPe

WiPe

Ik vermoed dat het Heptacodium miconioides is. Maar eerlijk gezegd ben ik niet helemaal zeker.
woensdag 2 september 2009 - 13:23
Polplastron

Polplastron

't Lijkt mij een Clerodendron. Zoek maar eens op afbeeldingen op internet.
Die zijn bij ons trouwens ook relatief winterhard tenzij ...!
woensdag 2 september 2009 - 13:33
hanninkj

Hanninkj

Het zou de Clerodendron fargesi kunnen zijn omdat je vertelt dat hij grondscheuten maakt en dat doet de fargesi heel erg. De plant moet dan naar pindakaas ruiken. Plant heeft bij mij jaren in de tuin gestaan.
woensdag 2 september 2009 - 19:18
Sylvestrus

Sylvestrus

100 % zeker clerodendrum trichotomum. Indien rood uitlopend (jong blad en bladknoppen) dan de var. fargesii, welke in het wild is onstaan.
De bloemen worden gevolgd door paarsblauwe vruchten op een rood bloemhoofdje. Blad ruikt idd. onaanganaam naar iets wat van pindakaas weg heeft, de bloemen geuren zoet. Wordt bij ons een klein boompje. Vriest bij strenge vorst in, maar loopt zeker wel weer uit. Daar je m nu uit het middellands zeegebied hebt betekend wel dat je m deze en komende winters extra in de gaten moet houden (afharden!).
donderdag 3 september 2009 - 20:42
connydewael

Connydewael

Hallo iedereen,

Hartelijk bedankt voor jullie lieve reactie. Ik ben heel blij dat ik nu weet hoe mijn boompje heet!
Ik heb via internet Clerodendrum trichotomum opgezocht, en inderdaad, dit is hem!!! Of het de variéteit fargesii is, dat zal zich waarschijnlijk volgend jaar uitwijzen, als de boom zal gaan groeien en bloeien.
Ik heb de boom in de Provence enkel zien bloeien (en geroken!). De vruchten heb ik daar nog niet gezien.
Ik ben allessinds blij dat hij nu in mijn tuin staat!
Op internet staat dat de var. fargesii de meest voorkomende is in onze tuinen,én het is ook de variéteit die het best bestand is tegen vorst. Mijn scheuten komen weliswaar uit de warme Provence (Luberon), maar onze huiseigenaar daar zei dat het daar in de winter ook goed kan vriezen, dus als ik mijn boompjes goed bescherm tijdens de winter, dan moeten ze kunnen overleven in ons klimaat.

Nog vele groetjes!!! Conny[afbeelding verwijderd niet-https]

Struiken & Bomen

vrijdag 4 september 2009 - 08:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon