menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Magnoliaboom of andere mooie boom die in het voorjaar bloeit

Ga naar meest recente reactie

Nirak81

Nirak81

Ik zou bij het opnieuw inrichten van de tuin achter onze woning ook graag een magnoliaboom planten. Nu verkopen ze deze bij mij in de buurt helaas alleen nog maar erg jong, waarschijnlijk omdat ze in een wat grotere vorm al erg duur zijn.
Heeft iemand hier er enig idee van hoe snel een magnoliaboompje uitgroeit tot een enigszins acceptabel formaat (wanneer het dus al op een boompje gaat lijken).

Omdat een magnoliaboom redelijk laag blijft en ook wat breed wordt overweeg ik ook om eventueel een andere boom te planten die ook in het voorjaar mooi bloeit en daarna een mooi blad ontwikkeld, maar die wat meer in de hoogte groeit dan in de breedte. Bij voorkeur een boom die niet te hoog wordt (meter of 3 tot 5, is dat mogelijk?)

Bij voorbaat dank voor de reacties.

woensdag 20 februari 2008 - 19:27
jumperke

Jumperke

Verscheidene Prunus soorten worden 3-4meter hoog en bloeien zéér mooi,deze boom bloeit vanaf het najaar tot rond maart-april.........

groetjes jerko
woensdag 20 februari 2008 - 19:46
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dag Nirak81, Welkom op het forum.
Een magnolia is gevoelig voor beschadiging van de wortels en dat maakt verplanten lastig. Daarom zullen ze minder makkelijk als groot exemplaar worden verkocht.
Onze ervaring is overigens dat grote bomen meer tijd nodig hebben om aan te slaan en aan de groei te raken dan kleinere en dat de voorsprong al snel wordt ingehaald.....
woensdag 20 februari 2008 - 20:08
Lysianthus

Lysianthus

Dag Nirak 81, hartelijk welkom op ons forum.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Op onderstaande link vind je vast wel wat je zoekt,er is een zoekrobot aanwezig, die je naar hartelust kan doorzoeken.

http://catalog.verstraeten-putte.be/plants/catalog

Veel succes!

woensdag 20 februari 2008 - 21:26
Spuddy

Tekst aangepast

Spuddy

Een Goudenregen (Laburnum) vind ik ook nie mis. Let wel: de zaden zijn zeer giftig.

http://www.tuinclub.be/tuinartikels/gouden%20regen.htm
donderdag 21 februari 2008 - 02:16
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Vind ik ook heel mooi Spuddy maar voor je die plant kan je je beter goed informeren................er zijn er nog vele andere ook giftig hoor, maar bij opzoekwerk , kwam ik die tegen en dacht ik terug aan deze topic....................

Goudenregen

Alle delen zijn giftig bij inname vooral wortels, bast en zaad. De dodelijke dosis ligt tussen 8 en 20 zaden.
Hoewel de groene peultjes er niet direct aantrekkelijk uitzien, is dit een plant waarbij u met kinderen moet oppassen.
De plant levert geen direct gevaar op voor honden en katten.
Plant haar niet vlak naast een vijver; op vissen kunnen de zaadpeulen wel een nadelige invloed hebben.

donderdag 21 februari 2008 - 08:33
Lino

Lino

Hoe snel een magnolia groeit ?

Zeer traag!
Ik denk dat de mijne al een jaar of 10 is
en nog steeds is ie geen 3 meter hoog. Hij is wel 1 keer verplant geweest. Misschien heeft dat de groei wat afgeremd.
donderdag 21 februari 2008 - 09:11
WiPe

WiPe

Groeisnelhied en hoogte hangt van de soort af.
Magnolia stellata wordt met moeite drie meter; Magnolia acuminata haalt er dertig. Deze laatste soort zal dus veel sneller drie meter hoog zijn dan de eerste.

Magnolia x loebnerii is een kleine, boomvormige Magnolia die pakweg een meter of zes, maximaal acht hoog wordt.
donderdag 21 februari 2008 - 10:35
Etienne45

Etienne45

Magnolia groeit traag, maar je geduld wordt ruimschoots beloond. De eeste jaren NIET snoeien,
Hij groeitt alleen in zure grond. Ik voeg jaarlijks turf toe aan de voet van de stam, én bij het begin van de bloei wat meststoffen welke normaal bedoeld zijn voor azelea's of rhododendrons. Jammer dat een onverwacht late vorstperiode alles om zeep helpt maar dat heb ik de afgelopen jaren niet meer meegemaakt. Succes !
donderdag 21 februari 2008 - 10:46
Nirak81

Nirak81

Gezien de inkijk van de buren aan de achterzijde zou ik liever niet meer dan 10 jaar wachten Een gouden regen is geen optie aangezien wij over een paar jaar kinderen willen en daarnaast nog eens een hond hebben die alles eet wat op de grond ligt

Dus ik moet toch verder zoeken naar een andere boomsoort, de prunus die hierboven genoemd wordt blijft een optie natuurlijk, maar ik hou me aanbevolen voor meer ideeen
donderdag 21 februari 2008 - 19:45
annis

Annis

We hebben zelf een Prunus serrulata "Amanogawa" een smalle boom die ongeveer 4 meter hoog kan worden bloei april-mei.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 21 februari 2008 - 20:34
u857287

U857287

dag

waarom probeer je geen cornus, die heb je in alle vormen en maten en kleuren van bloemen

vb. de cornu florida, of cornus chinensis

mooie bloemen in het voorjaar en mooie bessen en bladeren in het najaar.

succes ermee

lieve
donderdag 21 februari 2008 - 21:09
Lino

Tekst aangepast

Lino

Hoe snel een magnolia groeit ?

Zeer traag!
Ik denk dat de mijne al een jaar of 10 is
en nog steeds is ie geen 3 meter hoog. Hij is wel 1 keer verplant geweest. Misschien heeft dat de groei wat afgeremd.

Groeisnelhied en hoogte hangt van de soort af.

Ik denk dat het de Magnolia soulangeana is, die ik heb
vrijdag 22 februari 2008 - 08:43
Lino

Lino

We hebben zelf een Prunus serrulata "Amanogawa" een smalle boom die ongeveer 4 meter hoog kan worden bloei april-mei.

[afbeelding verwijderd niet-https]

mooi!

Tegen inkijk van de buren misschien wat smal
vrijdag 22 februari 2008 - 08:47
Etienne45

Etienne45

Bovendien is 'Armanogawa' uitgebloeid na ongeveer één an twee weken.
vrijdag 22 februari 2008 - 11:45
Nirak81

Nirak81

Het moet inderdaad geen smalle boom zijn, maar hij mag eigenlijk pas takken krijgen op een hoogte van boven de 2 meter.. ik weet net of ik erg veeleisend ben?
Het is zo ontzettend moeilijk als je helemaal niet thuis bent in soorten boomen.. Ik heb net naar leibomen zitten kijken, dit is natuurlijk ook een goed alternatief om inkijk van de buren tegen te gaan. Daarnaast wil mijn wettige vechtgenote graag iets van fruit in de tuin, dus misschien kan ik wel een appelboom leiden? Geef een appelboom veel bloesem in het voorjaar?

Jeetje.. hoe kom je van een magnolia bij een appelboom uit ?
vrijdag 22 februari 2008 - 21:23
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Ja , dat is geen slecht isee van jouw wettige ( vechtgenote )
Heel veel bloesem in het voorjaar , kan je lekkere appeltaart, appelmoes enz......van maken.
Het is goed dat je er niet op één dag overgaat , een boom zet je tenslotte voor jaren , neem rustig de tijd en overleg.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 22 februari 2008 - 21:31
Lino

Tekst aangepast

Lino

haha, dat wou ik net ook voorstellen: waarom geen appelaar. Die geeft echt heel mooie bloesems


Of iets origineler: de mispelboom (Mespilus germanica)
[afbeelding verwijderd niet-https]


Wil je een boom om onder te zitten in de zomer,
dan is een notelaar ideaal omdat daar geen muggen onder komen.
Maar die moet je niet kopen voor de spectaculaire bloei.
zaterdag 23 februari 2008 - 08:31
iecee

Iecee

hallo
ik heb al magnolias gezien die aangeplant waren als hoogstamlaanboom en niet als struik
supermooi en ze worden niet zo heel erg groot.
maar ik heb ze alleen nog maar gezien als bestaande bomen langs een straat en niet bij een kweker ze bestaan al lang maar vraag me niet waar je ze koopt
als ik ze nog eens tegenkom maak ik wel een fototje voor dit forum
ik weet een plek waar ze staan nl de august vermeylenstraat in lommel. maar da's in de middel of nowere (alhoewel, één straatje verder als het nieuwe tuincentrum van pelkmans) daar zijn ze pas verleden jaar geplant dus nog erg klein.
zaterdag 23 februari 2008 - 16:56
rombaft

Rombaft

Ik heb me net ook een magnoliaboom gekocht, op stam dus en geen struik het is een magnolia "heaven scent" , deze is aangekocht bij http://www.planten-debock.be/ , ik heb deze wel redelijk groot gekocht (een 3.5m hoog) en is in pot gekweekt (gemakkelijk om te planten en hoeft geen jaar te wortelen) , kostte wel 50 euro .
zaterdag 23 februari 2008 - 18:30
sugar

Sugar

Als de boom echt groot mag worden kan je misschien eens echte tulpenboom overwegen : Liriodendron tulipifera. Boom heeft erg mooie bloemen en bovendien een heel erg mooie bladvorm

Als je nu zo'n boom plant is die over tien jaar > 10 m hoog...

zaterdag 23 februari 2008 - 21:58
Nirak81

Nirak81

De boom mag juist niet te groot worden, onze tuin is maar 12 meter (effectief) lang en ongeveer 6 tot 6,5 meter breed. We hebben een huis met tuin op het zuiden, bewust omdat we beide van zon houden. Het is dus niet de bedoeling dat de boom die we planten te veel schaduw in de tuin gaat brengen.

Ik ga me denk ik eens wat orienteren op appelbomen die je goed kunt leiden. En dan laat ik het nog eens op me inwerken. Want zoals Lysianthus zo mooi weet te zeggen plant je een boom voor jaren.
zondag 24 februari 2008 - 21:17
iecee

Iecee

hallo sugar
wie weet een goed adres om een liriodendron te kopen ik zoek een redelijk grote
zondag 24 februari 2008 - 22:18
sugar

Sugar

ik vermoed dat je die in de meeste grote boomkwekerijen wel kan vinden, bvb hier http://www.plantenkweker.be/pdf/catalogus2007-2008.pdf




zondag 24 februari 2008 - 23:06
iecee

Iecee

bedankt ga het daarin opzoeken
maandag 25 februari 2008 - 08:33
Nirak81

Nirak81

bedankt ga het daarin opzoeken


Nog bedankt voor je berichtje iecee, ik werk in Valkenswaard, dus ik ga toch eens kijken of die bomen er nog staan. De laatste jaren is het centrum in Valkenswaard wel flink op de schop gegaan, dus ik betwijfel of ze er nog staan..
maandag 25 februari 2008 - 20:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon