menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Choisya ternata haag

koenh

Koenh

In Engeland zag ik vaak hagen van choisya ternata, maar hier zie je die nooit, en ook in boeken staat er nooit vermeld dat je die als haag kunt houden. Het lijkt me nochtans een zeer mooie struik om als lage haag te gebruiken: wintergroen, en lekker ruikende bloemen. Heeft er hier iemand zo'n haagje staan?
Hij is ook niet echt winterhard, zegt men steeds, maar ik heb toch al bij veel mensen grote struiken zien staan. Zo erg kan het dan toch ook niet zijn denk ik?
donderdag 25 oktober 2007 - 12:40
WiPe

WiPe

Winterhardheid hangt van een aantal zaken af. Standplaats: op natte grond gaan ze sneller bevriezen, en op een plek waar ze volop oostenwind te slikken krijgen zullen ze het wat moeilijker hebben. En ook ochtendzon is niet ideaal in de winter.
Grootte: jonge planten gaan sneller bevriezen.
woonplaats: aan zee is het klimaat iets zachter dan in bv. de kempen.
En als allerbelangrijkste: de winter zelf natuurlijk: met die kwakkelwinters die we de laatste jaren gehad hebben kunnen planten overleven die vroeger hoe dan ook onmogelijk waren. Maar niks garandeerd dat we dit jaar weer een zachte winter krijgen.
donderdag 25 oktober 2007 - 13:26
LOBU

LOBU

Choysia ternata 'Aztec Pearl' heeft smallere blaadjes en weet ik ergens onbeschut staan, in de Kempen (Laakdal) en groeit daar al 15 jaar zonder enige vorstschade, de plant is nu ca 1,70m hoog en wordt jaarlijks vlak na de bloei licht ingesnoeid anders heeft hij de neiging om na enkele jaren open te vallen.
donderdag 25 oktober 2007 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon