menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Berken

Ga naar meest recente reactie

pvd

Pvd

Beste,

Ik wil enkele berken in mijn tuin plaatsen. Wat is de minimum afstand tussen twee berken ?

groeten,

pvd
zaterdag 29 september 2007 - 16:05
kris79

Kris79

hallo

voordat je gaat berken planten denk eerst maar eens even heeel goed na dat je niet beter andere bomen gaat nemen,van berk heb je namelijk het ganse jaar door bijna vuil van:bij andere bomen is het enkel in de herfst de bladeren,maar bij berk zijn het de bladeren,maar vooral het berkenzaad,en dit is niet uit je huis uit te houden,vliegt tussen de kleinste spleetjes naar binnen!
berk is idd een heel mooie boom,maar denk dat meer dan helft van de mensen die deze in hun tuin planten ze na enkele jaren reeds gaan terug afzagen,hier deze week de laatste 2 ook afgezaagd,waren al enkele jaren sterk ingekort,dat er al minder vuil van afkwam,maar nu volledig alles hiervan weggedaan
mvg
kris
zaterdag 29 september 2007 - 18:27
corrielat

Corrielat

Hoi Kris,

Daarin verschillen wij nogal van mening
In mijn vorig huis had ik 3 berkenbomen bij elkaar geplant, in het midden van de berken had ik een schijnwerper gezet zodat die van onderuit de bomen verlichtte,
Iedereen verklaarde mij voor gek vanwege hetgene wat jij aanhaalde, en dat ik er wel snel spijt van zou krijgen.
Maar het was een sprookje s'avonds als de bomen verlicht waren.
Ondertussen ben ik verhuisd.
Nu stond bij dit huis al een berk, een treurberk, iedereen raadde me aan om de boom te laten verwijderen, omdat ik anders spijt zou krijgen, maar dan kennen ze deze eigenwijze niet, hij is blijven staan en ik ben er nog steeds blij mee, en dat hij veel meer werk vraagt dan iets anders moet ik beamen, maar dat heb ik er wel voor over,...
zaterdag 29 september 2007 - 21:23
hildavw

Hildavw

Eigenlijk kan ik met jullie beiden akkoord gaan.
Ik vind berken ook fantastisch mooie bomen, maar dan liefst in de heide of zo.
In een héél grote tuin gaat dat ook nog, ver van de huizen.
Onze (vorige) buren hebben een dubbele berk geplant, op ongeveer een kleine meter van de afscheiding, wat dus al veel te dicht is.
De huidige buren ondervinden er ook last van.
Hun tuin is ook ongeveer 100 m2, zoals de onze, de tuinen rechts van hen en links van ons zijn zelfs maar ongeveer 70 m2.
Van de zaadjes "genieten" wij allemaal. Zelfs onze computer heeft er eens last van gehad toen op een zekere dag het venster op een spleetje was blijven openstaan.
Ik zou dus zeggen, plant gerust een berkenboom als de afstand tot de omliggende huizen ver genoeg is.

groetjes

Hilda
zondag 30 september 2007 - 13:16
betula

Tekst aangepast

Betula

Tof zo een Berk (Betula) in den hof.
Moet wel beamen dat om de gemoedsrust met de buren best geopteerd wordt om deze
Prachtigebomen te plaatsen op een plaats waar hij kan groeien naar hartelust.
Het idee met de verlichting vind ik gewoon geweldig en ga dit zeker overwegen zelf ook te doen
groetjes Betula
zondag 30 september 2007 - 16:42
Kwest

Kwest

Dag pdv,

Ondertussen heeft niemand op je vraag geantwoord, wat is de afstand nodig tussen de berken. Alles hangt af wat voor plan je in gedachten hebt. In veel voortuinen langs 'Vlaamse wegen' kom je dikwijls drie berken tegen. Die zijn dikwijls dicht bij elkaar geplant en vormen zo een 'driestammige' boom. (Veelal zijn zo ook geknot, wat zonde is want een berk kan daar niet zo goed tegen, wegens te groot geworden voor het voortuintje).
Wil je de bomen uit elkaar zetten, dan moet je toch een afstand van ongeveer 5 meter respecteren. Dit is een beetje afhankelijk van de soort, de ene wordt al wat breder dan de andere. In de regel worden berken niet zo heel breed.

Ik weet niet hoe groot je tuin is, maar een berk kan vrij hoog worden en schaduw werpen in de tuin van je buren. In de Nationale Plantentuin van Meise staat een mooie collectie berken, misschien kan je daar eens kijken en kiezen welke soort best bij je past.

Nog een woordje over het 'vuil' van de berken: in de regel verliezen bomen bladeren, tenzij je groenblijvende soorten plant, dus je weet vooraf dat die bladeren in de herfst afvallen. Dus, wat is het probleem? Als je van bomen wilt genieten zonder onderhoud, ga dan op een appartement wonen met zicht op bomen!
vrijdag 5 oktober 2007 - 19:00
groenegroenemeneerbomenvriend

Tekst aangepast

Groenegroenemeneerbomenvriend

hoi, dit is alle informatie over berken:
Niet alleen berken geven vuil, bv eiken geven in het voorjaar veel stuifmeel en in het najaar eikels andere bomen ook bv els geeft ook in voorjaar stuifmeel najaar vuil enz... een berk vind ik een heel mooie boom de berk is een zeer geschikte boom voor in de tuin ze geven niet het hele jaar vuil alleen waneer de blaadjes van de BERK vallen en een paar maanden ervoor laten ze wat zaden vallen(vuil noemen ze zaden) Ze geven een beetje stuifmeel in het voorjaar heb ook 5 berken en ben er blij mee bladeren vergaan rap niet zo veel vuil zoals sommigen mensen beweren.als je jonge berken wilt gaan planten plant je ze best waneer ze aan het uitlopen zijn dan schieten er gemakkelijker extrawortels.Plant zo mogelijk niet in het najaar dat kan wel maar dan gaan de wortels niet direct schieten... Als je berken wilt zaaien dat kan gemakkelijk vanaf juli/augustus (met wat zaden van een vrouwelijk katje) Een berk kun je per 70 CM of meer uit elkaar planten vanaf eind november tot eindjanuari kun je hem snoeien of in de late zomer niet in het voorjaar want dan kan de boom bloeden waardoor hij kan verotten/verzwakken
(laat de boom best door snoeiers snoeien!) (1 van de beste (mooiste),sterkste berken is de ruwe berk word ook de zilverberk genoemd) alle bomen geven wat vuil ! berken niet zoveel hoor.Een berk kan 15 tot 22 meter hoog worden (in het wild/bos som nog hoger)men hoeft hem niet te snoeien maar als je dat wel wil ..
bij het snoeien kan je wat takken af doen maar je kunt ook een grote snoei doen waarbij hij een soort van geknot wordt dat alleen de stam er nog staat (best een stam van ongeveer +9 meter die er nog staat bij een grote snoei) na ongeveer 10 jaar heb je weer de boom van vroeger als je hem dan weer wilt snoeien hangen er dikke zijtakken aan die dan de kruin vormen. Dus als je hem weer veel wilt snoeien moet je de takken die er aan hangen af doen tot er nog 1/4 van die dikke zijtakken overblijft (met de kleine (zij)takken er nog aan! (bv de zijtakken zijn 10 meter doe hem dan af tot er 2,5 meter van die tak overblijft deze keer met de kleine zijtakken die aan de dikke takken hangen er aan laten!!!!
(berken kan je niet zo knotten zoals bv een knotwilg want daar kunnen berken niet zo goed tegen vandaar uitleg over de grote snoei!) berken geven niet zo veel schaduw ze geven het wel maar minder dan bv eiken,beuken enz... daarom worden ze vaak gebruikt bij heide in het bos berken worden 60 - 100 jaar oud(bijna zeker 100 jaar als je ze niet snoeit bij snoeien ongeveer 60 - 80 jaar) als er een bos van heel veel berken te dicht op elkaar is is er wel wat vuil van zaad maar dit gaat al om heel veel berken dit was alle info over de berken Mvg
donderdag 24 januari 2019 - 19:47
satomi

Satomi

En dat 12 jaar later...
donderdag 24 januari 2019 - 21:24
WiPe

WiPe

En vol fouten. En dan heb ik het echt niet over de schrijffouten.
zaterdag 26 januari 2019 - 19:02
groenegroenemeneerbomenvriend

Groenegroenemeneerbomenvriend

wipe hoezo fouten?......
maandag 4 maart 2019 - 20:36
Patrikc

Patrikc

Fouten ? Zeg maar gerust onzin.
woensdag 6 maart 2019 - 09:23
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Beste, als je zoiets durft schrijven, moet je jezelf geen bomenvriend noemen.

bij het snoeien kan je wat takken af doen maar je kunt ook een grote snoei doen waarbij hij een soort van geknot wordt dat alleen de stam er nog staat (best een stam van ongeveer +9 meter die er nog staat bij een grote snoei) na ongeveer 10 jaar heb je weer de boom van vroeger als je hem dan weer wilt snoeien hangen er dikke zijtakken aan die dan de kruin vormen. Dus als je hem weer veel wilt snoeien moet je de takken die er aan hangen af doen tot er nog 1/4 van die dikke zijtakken overblijft (met de kleine (zij)takken er nog aan! (bv de zijtakken zijn 10 meter doe hem dan af tot er 2,5 meter van die tak overblijft deze keer met de kleine zijtakken die aan de dikke takken hangen er aan laten!!!!


Ik geef toe dat de boom daar niet meteen van dood gaat. Niet alleen gaat de boom zijn sierlijke vorm kwijt zjn, en vol waterlot zitten, de boom gaat ook flink gaan inrotten.
Ik zou dergelijke snoei aan niemand durven aanraden, tenzij je nestholtes voor vogels wil creëren of je geïnteresseerd bent in de manier waarop zwammen hout afbreken.

Als je op zo'n manier een berk wil snoeien, kun je dat beter niet doen. Maar ik kan je wel bijtreden waar je schrijft:
laat de boom best door snoeiers snoeien


Alleen zou ik eerder schrijven: "Laat de boom best door bekwame snoeiers snoeien"
woensdag 6 maart 2019 - 20:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon