menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Digitalis

Ga naar meest recente reactie

PeterW

PeterW

Dit kleurrijke groepje kwam ik tegen op een wandeling door het bos.

Foto's van uw Tuinplanten

zondag 17 juni 2012 - 13:57
lentemode

Lentemode

Sprookjesachtig !
zondag 17 juni 2012 - 15:11
Pieter2

Pieter2

= stortplaats groenafval...

zondag 17 juni 2012 - 21:36
PeterW

PeterW

Dat geloof ik niet.
zondag 17 juni 2012 - 22:43
Toineke

Toineke

Ik ook niet.
maandag 18 juni 2012 - 05:08
Esem

Esem

Digitalis of vingerhoeskruid is een plant die algemeen voorkomt in noord Europa.
Dus van groenstort is er hier zeker geen sprake.

Dan zou je kunnen stellen dat heel de regio Ardennen en groenstortplaats is ,want daar zie je deze taffereeltjes regelmatig opduiken.

Het zijn niet altijd (on)kruiden die ons land bevolken,ook zulke bloemen verfraaien het landschap.

Mooi kiekje trouwens.

E.
maandag 18 juni 2012 - 09:32
BOSVROUW

BOSVROUW

Zeker geen stortplaats, vind dit een belediging voor alle wilde bloemen. Als ze als stort zouden beschouwd worden en zo behandeld, zou er van de natuur niet veel overblijven; vingerhoedskruid groeit hier in de bossen alom, alsook in m'n tuin; het zijn prachtige bloemen die zeer druk bezocht worden door hommel en bij. Hier in de gemeente tracht men de bossen (in samenwerking met Natuurpunt) terug in z'n natuurlijke staat te brengen, omgevallen bomen,blijven liggen, dode bomen blijven staan. Menig nestplaats voor spechten en uilen! Dit alles voor insecten,vogels en flora. Alles komt terug in evenwicht en is prachtig om door te wandelen. Bloemen, paddestoelen,bessen en vogels die je nog maar zelden aantreft en veel reeen Dus in eigen tuin kan alles netjes, naar ieders wil, maar de natuur is zeker GEEN stortplaats!!!!
maandag 18 juni 2012 - 10:21
Esem

Esem

Zo te lezen heeft bosvrouw ook een oog voor natuur.
En wat kan er nog mooier zijn dan een stuke ongerepte natuur.
Dat is toch echt genieten,ook ik kan me daar in terug vinden.

Gr E.
maandag 18 juni 2012 - 10:30
minouke

Minouke

Ja, ben het mee eens met Bosvrouw.

ah moesten wij minister zijn hé
- ik zou een wetsvoorstel indienen dat iedereen die een zeker aantal are bezit een minimum aan bomen plant
-Klachten tegen bomen zou men per situatie moeten komen keuren of het wel gegrond is en niet zomaar omdat je iemand een loer wilt draaien.
Zoals bv een boom die och goddekes op minder dan 2m staat van de scheiding weg moet en in het N van de tuin staat... neemt toch geen licht af van iemand die aan de Z-kant woont.

maandag 18 juni 2012 - 13:40
PeterW

PeterW

Nou, soms zou ik ze allemaal om willen zagen (sommige dan).
maandag 18 juni 2012 - 14:01
BOSVROUW

BOSVROUW

Sommige mensen of bomen!
maandag 18 juni 2012 - 14:40
Polplastron

Polplastron

ah moesten wij minister zijn hé
- ik zou een wetsvoorstel indienen dat iedereen die een zeker aantal are bezit een minimum aan bomen plant
-Klachten tegen bomen zou men per situatie moeten komen keuren of het wel gegrond is en niet zomaar omdat je iemand een loer wilt draaien.
Zoals bv een boom die och goddekes op minder dan 2m staat van de scheiding weg moet en in het N van de tuin staat... neemt toch geen licht af van iemand die aan de Z-kant woont.

Ik ben hiermee absoluut niet akkoord. Een landschap met enkel bomen is ook niet interessant voor de biodiversiteit. Een tuin vol bloemen is minstens even waardevol als een park vol bomen.

Als je in Vlaanderen een boom wil omdoen, om welke reden dan ook, moet je hiervoor een kapvergunning aanvragen. Dit wordt wel degelijk gecontroleerd door de locale boswachter. Helaas worden er nog te veel bomen omgedaan zonder vergunning en wordt hiertegen te weinig ingegrepen.

Bomen omdoen kan om verschillende redenen en dat is niet alleen omdat ze licht wegnemen. Bomen die oud en ziek zijn kunnen een gevaar betekenen. Onder sommige bomen wil niets groeien; ze zijn beter geschikt voor een park dan voor een tuin.

Zwart-wit-denken is in geen enkel geval wenselijk. En nee, ik ben nog niets veranderd: ik blijf een eco-fundamentalist hoor!
maandag 18 juni 2012 - 15:58
Esem

Esem

Zolang ge ze maar in holland omzaagt is dat voor ons niet zo een groot gemis,als ge maar van onze bomen afblijft.
E.
maandag 18 juni 2012 - 16:06
minouke

Minouke

Pol,
Als je in Vlaanderen een boom wil omdoen, om welke reden dan ook, moet je hiervoor een kapvergunning aanvragen.

een beetje naief, néé?

Waar mensen komen wonen worden overal bomen om gedaan, ze zien liever die bolboompjes

staat het op 1,8m ipv 2m: klachten van de buren
teveel bladjes op het gazon: omhakken

enz

tuurlijk als er schade is of een geldige reden maar ik heb het over bomen sparen en daar waar kan er zelfs bij zetten.
Ik beweerde toch niet dat je nu alles moet vervangen met bomen
Als je zoals ik 1ha heb kan je toch bomen planten zonder dat er iemand last van heeft, mensen met bv 5a begrijp ik wel dat die geen boom moeten zetten.

en troost je Pol, ik ben geen minister!!!
maandag 18 juni 2012 - 16:32
Esem

Esem

Eigenlijk wel spijtig hé minouke,jij minister,wat zou belgië er dan veel groener gaan uitzien,en die dan toch bomen willen kappen moeten dan maar in holland gaan wonen.(lol)
E.
maandag 18 juni 2012 - 16:42
minouke

Minouke

ik de bomen en jij de onkruidverdelgers want van chemie ken ik niks van.

We stichten een nieuwe partij NVB (Nationale Vlaamse bomen)
maandag 18 juni 2012 - 16:58
Pieter2

Pieter2

Wat een discussie heb ik op gang gebracht...

Digitalis purpurea is dan wel een inheemse plant. Op de meeste plaatsen is hij verwilderd vanuit tuinen. In de meeste gebieden is Digitalis niet streekeigen en hebben we dus te maken met floravervalsing. Mensen gaan vaak groenafval storten in de bos, waar dat zaad eventueel in kan zitten. Daarbij voelt Digitalis zich thuis op verstoorde, voedselrijke plaatsen.

Maar ik vind dit ook een van de mooiste planten, hier staat ie ook voor de hommels.
maandag 18 juni 2012 - 19:03
Polplastron

Polplastron

Pol,
Citaat:
Als je in Vlaanderen een boom wil omdoen, om welke reden dan ook, moet je hiervoor een kapvergunning aanvragen.


een beetje naief, néé?

Wel heel m'n post lezen hé! Ik heb ook duidelijk gezegd dat hierop te weinig controle gebeurt. Wettelijk gezien echter is het wel zo. Maar zoals het met zoveel dingen is, gebeurt er ook hier weer veel wat het oog der wet niet ziet of wil zien ...

Ik heb overigens voor de bomen die ik hier in de tuin heb weggedaan wel degelijk een kapvergunning gevraagd. De boswachter is hier ook ter plaatse komen kijken naar het hoe en waarom en heeft daarna pas een vergunning gegeven. Het ging overigens om een Liriodendron waarvan de stam was afgekneld door een ingegroeide waslijn (volgens de boswachter een gevaar) en twee grote treurwilgen die volgens mij beter in een park thuishoren dan in een middelgrote tuin (waar de boswachter in deze ook niet echt een probleem mee had).

Overigens zijn in de plaats een paar kersenbomen gekomen, een paar appelbomen en een Cornus controversa en veel beukenhagen. Ik heb de indruk dat het leven in m'n tuin er niet rouwig om is.

Overigens staan er achteraan in m'n tuin nog twee knotwilgen zodat de wilgenfamilie in de tuin ook vertegenwoordigd is! LOL

Bomen sparen vind ik een goed idee. Aanmoedigen om er meer te planten ook, maar het moet wel realistisch blijven. Stel je maar voor dat je het huis van onze buren koopt. Daar staat een reusachtige notenboom in de tuin. Een tuin aanleggen is daardoor niet mogelijk want dit monument neemt alle licht weg in de hele tuin.
Ik ben blij dat hij er staat (bij de buren) want ik geniet van z'n grillige takkenstructuur en z'n bladeren zijn welkom op m'n composthoop. Maar ik zou de mensen die daar later gaan wonen toch niet lelijk aankijken moesten ze hem willen kappen ...

Groeten,

Pol
maandag 18 juni 2012 - 19:09
minouke

Minouke

Ja Pieter kan soms ontsporen

Vind ze ook mooi, ik heb zelfs spontaan een andere soort in de tuin.
De klokken staan veel dichter bij mekaar, anders dan die op de foto hierboven.
De vogeltjes waarschijnlijk

Foto's van uw Tuinplanten

maandag 18 juni 2012 - 19:09
minouke

Minouke

Pol, waren dat dan bomen ouder dan 30jr?
Want in tuinen zie je toch overal bomen verdwijnen.
In mijn vorige tuinen heb ik ik dikwijls bomen moeten rooien(laten rooien) omdat buren dat vroegen en dikwijls met twijfelachtige motieven.

Hier in de straat heeft de overbuur al zijn bomen gekapt.
Enfin ik heb er dan maar zelf veel gezet en er komen er nog bij dit jaar

Er is op het einde van de tuin 1 boom op de scheiding en die mag dan niet gekapt worden omdat ze een herkenningspunt is en op kaart staat.
Maar de fruitboeren hebben wel een oplossing voor de helft van de boom is al dood en kaal maar het beestje is taai (eik).

En infeite was het dat wat ik bedoelde... wat langer nadenken voor je bomen rooit.
Het duurt jaren voor ze er weer staan maar zijn vlug gekapt.
maandag 18 juni 2012 - 19:30
BOSVROUW

BOSVROUW

Inderdaad een heel speciale digitalis; Nog nooit gezien, die doet wel heel erg haar best. Vind het wel mooi!
maandag 18 juni 2012 - 20:19
Polplastron

Polplastron

Pol, waren dat dan bomen ouder dan 30jr?

Neen, die bomen waren zo'n 10 jaar oud. Maar eigenlijk maakt het niet uit hé: een boom is een levend wezen dat je moet respecteren. En voor mijn part mogen mensen inderdaad aangemoedigd worden om meer bomen te planten en/of te laten staan. Maar het moet wel binnen de grenzen van het redelijke blijven. Bovendien ben ik persoonlijk ook voorstander van een soort aanmoediging om insectenvriendelijke tuinen aan te leggen. Maar ook dit weer binnen de grenzen van het redelijke.

Overigens: terug on topic. Wat vinden jullie van deze Digitalis die in Chelsea de "Plant of the year award" kreeg:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Persoonlijk heb ik er gemengde gevoelens bij ....
Het leuke is wel dat het een van die vasteplant-digitalissen is die zichzelf niet uitzaait. Of het plantje dan nog interessant is voor hommels weet ik echter niet ...

Groeten,

Pol
dinsdag 19 juni 2012 - 08:35
Esem

Esem

Op het eerste zich lijkt het wel een kruising van de vingerhoed en de lupine.
Een mooi gevulde en mooi van kleur.

Je kan het tegenwoordig niet bedenken of er bestaat wel één of andere gekweekte vorm van zulke bloemen.

E.
dinsdag 19 juni 2012 - 08:47
minouke

Minouke

Pol, ik vind ook dat ze meer op een lupine lijkt, wel erg mooi
dinsdag 19 juni 2012 - 15:27
lentemode

Lentemode

Hier nog wat van die schoonheden...
Allesbehalve van 't stort' dus ...
Foto's zijn van vorige week, ze beginnen nu van hun pluimen te verliezen...

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 20 juni 2012 - 22:05
BOSVROUW

BOSVROUW

Toch wel heeeeel prachtig!!!
woensdag 20 juni 2012 - 22:07
minouke

Minouke

vind ik ook, vooral de witte zie ik graag.
Maar het zijn dikwijls de roze die hier de bovenhand krijgen.
donderdag 21 juni 2012 - 07:21
krissie

Krissie

bij m'n eerste blik op de foto van Pol
dacht ik meteen aan een leeuwebekje .

Krissie
donderdag 21 juni 2012 - 12:38
twinneke

Twinneke

Mooie bloemen ik heb ze ook in de tuin voor en achter een heleboel ik vind ze echt super.
Het blad ziet er niet zo mooi uit,maar zodra ze bloeien echt heel mooi.Ik had dit jaar een paar hele hoge.Ik heb witte en roze lichte roze en de wat donkere roze zoals hier op de foto.
De uitgebloeide aren haal ik na een tijdje wel voorzichtig weg,dat zaad springt alle kanten uit.Vorig jaar had ik div planten vanuit de achtertuin in de voortuin gezet om wat plekjes op te vullen.
Wel met handschoenen hoor,want ze zijn ontzettend giftig heb ik gelezen.
zondag 29 juli 2012 - 00:45
annis

Annis

Wat dacht je van de aparte soorten zoals oa.
Digitalis ferruginea
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 29 juli 2012 - 09:12
lentemode

Lentemode

Wat moooooiiii !
Vaste plant ?
Houdt hij enkele jaren stand ?
zondag 29 juli 2012 - 13:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon