menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbakken

Ga naar meest recente reactie

Tibs

Tibs

Momenteel ben ik gestart met de "renovatie" van mijn moestuin.

Het plan is om deze wat aantrekkelijker te maken door gebruik te maken van 4 teeltbakken van om en bij de 2mx1m dewelke omrand zullen zijn met hout.

Natuurlijk heb ik er ook aan gedacht om een compostbak te maken. Eigenlijk was ik van plan er 3 te maken maar nu twijfel ik.

Ik heb er al 2 (zie foto) en twijfel voor de 3de. De bedoeling van de huidige 2 is dat ik ze nog iets hoger maak door er een houten kader op te zetten met eventueel een deksel.

Is een deksel eigenlijk nodig op een compostbak? Ik gebruikte vroeger een composthoop zonder deksel en kreeg hier ook mooie compost van.

Als ik geen 3de maak dan kan ik van die plaats gebruik maken om iets anders te telen, eventueel rabarber.

Biologisch Tuinieren

vrijdag 23 mei 2014 - 19:11
Polplastron

Polplastron

Dat lijkt al goed! Persoonlijk zou ik de bakken volledig tegen elkaar zetten. Dat is makkelijker voor het omzetten.

De bedoeling van het systeem met drie bakken is dat je altijd één lege bak hebt waarin je de rest kan overladen om alles om te zetten.

Drie bakken zijn, in een gemiddelde tuin, toch wel handig omdat je dan één bak constant kunt bijvullen terwijl er in een ander bak al compost ligt te rijpen.

De ideale afmetingen zijn, naar wat ik ooit gelezen heb (en dat zou gebaseerd zijn op onderzoek ... ) 1 m x 1 m x 1 m.

Dat je de hoogte kunt wisselen is in elk geval voor de rug een must. Bij mij zijn de voorpanelen in hoogte verwisselbaar, maar de volledige opbouw aanvullen of afbreken is ook een goed systeem.

Een deksel heb ik ooit gehad, maar ik gebruik het zelf niet meer. Wel is dat handig als je compost rijp is, maar je hem nog niet kunt/wil uitrijden. Op die manier kan je je compost een hele tijd "vers" houden!

Groeten,

Pol
maandag 26 mei 2014 - 20:10
sugar

Sugar

ik zou wel zorgen voor openingen aan de kanten voor de beluchting; dat wordt ook altijd voorgeschreven.
dan krijg je zoiets als dit : https://fruitberg.wordpress.com/2013/05/06/zelf-compostbak-maken/
vrijdag 30 mei 2014 - 07:44
Polplastron

Polplastron

Laatst meen ik ergens gelezen te hebben dat die openingen aan de zijkant weinig effect hadden, maar ik spreek me er niet over uit hoor!
vrijdag 30 mei 2014 - 20:15
leerling

Leerling

Succes met de renovatie.

Na wat mislukte pogingen met een gesloten compostbak gebruik ik nu al jaren compostbakken zoals deze: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=4045. Ik vind die heel handig, omdat je ze gemakkelijk hoger kan maken als je een keer extra veel tuinafval hebt, of lager als je het materiaal van de ene bak in de andere wil omzetten.

Ik weet niet of de openingen tussen de planken overbodig zijn. Het lijkt mij toch dat er op die manier meer lucht in de compostbak kan. In tegenstelling tot mijn experimenten met de gesloten bak heb ik met deze nooit geurhinder.

Zelf gebruik ik 3 bakken. Bak 3 dek ik af met een plastic zeil om te vermijden dat de regen de voedingsstoffen uitspoelt.

Het hangt er waarschijnlijk vanaf hoeveel materiaal je te composteren hebt, maar in onze tuin zie ik niet goed hoe ik het met twee bakken zou klaar spelen.

Als je plaats beperkt is en de hoeveelheid te composteren materiaal klein, dan zou je ook een wormenbak kunnen overwegen. (Zie o.a. http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/2/544.Y29udGV4dD04MDMzODc1.html)
zaterdag 21 juni 2014 - 01:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon