menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verkleurde hedera hibernica, normaal of niet?

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Afgelopen november hebben we onze hedera's geplaatst. Daarvoor hebben we een geul gegraven van zo'n 20cm breed en 30-35 cm diep. In deze geul hebben we schone, zwarte aarde met een hoop (goede) potgrond gemixt. Hierin hebben we vervolgens de hedera's geplant.

De afgelopen weken is de hedera enigszins verkleurd. Het is een beetje donkergroen/bruin. Is dit normaal, of doen wij iets verkeerd? Het heeft de afgelopen tijd regelmatig geregend, dus een tekort aan vocht kan het lijkt mij niet zijn. Ik zal enkele foto's posten, zodat jullie een goed beeld hebben.

Bedankt alvast!

Groetjes,
Jordy

Bloemen & Planten

dinsdag 5 januari 2021 - 14:29
Jordyvd

Jordyvd

Foto 1

Bloemen & Planten

dinsdag 5 januari 2021 - 14:30
Jordyvd

Jordyvd

Foto 2

Bloemen & Planten

dinsdag 5 januari 2021 - 14:30
c j de k

C j de k

Met die Hedera lijkt me niet zoveel aan de hand, wanneer ze eenmaal goed aangeslagen zijn gaat dit wel over. Het lijkt meer op een bladrui, iets wat nu eenmaal gewoon is, een wintergroene plant zal toch op zijn tijd wat blad laten vallen. Wat ik echter niet begrijp is dat zo'n prachtig hekwerk straks helemaal onder de Hedera is verdwenen, zorg maar vast voor een goede snoeischaar want die zal je nodig hebben.
Het zal waarschijnlijk wel met privacy te maken hebben maar ik zou toch een andere keuze gemaakt hebben
dinsdag 5 januari 2021 - 19:17
Tuinprins

Tuinprins

Als de temperatuur naar beneden gaat dan zie je dit regelmatig bij Hedera (met name bij jonge exemplaren). Is niets om je zorgen over te maken, is een natuurlijke reactie.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 6 januari 2021 - 07:17
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor jullie antwoord heren! De reden dat we hedera tegen het hekwerk hebben geplant, is inderdaad de privacy. De inkijk in de achtertuin zijn we nu wel beu
woensdag 6 januari 2021 - 16:21
WiPe

WiPe

Die verkleuring is geen enkel probleem. Maar die planten hebben veel te weinig grond waardoor die gevoelig worden voor verdroging en spint. Bovendien houdt klimop niet van een winderige standplaats in volle zon.
dinsdag 12 januari 2021 - 18:57
Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Ik weet niet of het de bedoeling is om een oud topic weer te openen, of dat ik een nieuwe moet starten, maar mijn vraag gaat over de hedera's. Het is nu weer mooi weer en dus ben ik ook weer regelmatig in de tuin te vinden. Echter maak ik mij nog steeds zorgen over de hedera's. Ze hangen er maar sip bij en ik ben bang dat de koude periode ze een flinke klap heeft gegeven. Voorheen zeiden jullie dat dit normaal was, maar het lijkt erger geworden te zijn. Is dit nog normaal of is er meer aan de hand?

Bloemen & Planten

dinsdag 2 maart 2021 - 16:47
Jordyvd

Jordyvd

Foto 2

Bloemen & Planten

dinsdag 2 maart 2021 - 16:47
Jordyvd

Jordyvd

Foto 3

Bloemen & Planten

dinsdag 2 maart 2021 - 16:48
Jordyvd

Tekst aangepast

Jordyvd

Fout
dinsdag 2 maart 2021 - 16:48
Jordyvd

Jordyvd

Foto 3

Bloemen & Planten

dinsdag 2 maart 2021 - 16:49
Jordyvd

Jordyvd

Foto 5

Bloemen & Planten

dinsdag 2 maart 2021 - 16:49
Tuinprins

Tuinprins

Tegenwoordig wordt veel klimop in de kas opgekweekt. Nadeel: onnatuurlijke groei die onvoldoende afgehard is ('softe meuk' noemen wij dat!). Als die dan worden uitgeplant in de tuin en we krijgen stevig vorst dan krijgen ze een klap.

Ik zou me voorlopig niet al te ongerust maken. Als ze er in juni nog zo uitzien dan is het een ander verhaal.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 maart 2021 - 20:31
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor je reactie! Ik neem aan dat ik ze het beste wel gewoon kan gaan bemesten in april?
woensdag 3 maart 2021 - 10:06
deHaan

DeHaan

Ik weet niet waar je mee wil bemesten, maar mijn eerste reactie is, laat hem maar eerst maar gaan uitlopen.
woensdag 3 maart 2021 - 20:48
WiPe

WiPe

Als je sterk gaat bemesten worden planten gevoeliger voor verdroging een voor aantastingen. Klimop is een echte bosplant. Je hebt die hier aangeplant in een stenige boord,in omstandigheden die dus ver van zijn optimum zitten. Dan moet je die niet nog meer willen verzwakken door te bemesten.
woensdag 3 maart 2021 - 23:06
Jordyvd

Jordyvd

Oké duidelijk: dus niet bemesten.

@ WiPe, we hebben de grond tot zo'n 40 centimeter uitgegraven en er een voedingsrijke grond in gedaan. De 'gleuf' waarin de hedera's staan is zo'n 20 centimeter breed en op sommige plaatsen zelfs 45 centimeter. Daarnaast is het rijtje stenen enkel een dubbele strek, waarna het toekomstige gazon begint (nu nog een hoop zand haha). Ik neem toch aan dat de wortels van een hedera, die eigenlijk wel een beetje bekend staat om overal te kunnen groeien, hier toch wel onder het gazon gaan groeien? Of zie ik dit verkeerd?
donderdag 4 maart 2021 - 08:59
Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Het gaat inmiddels stukken beter met de hedera. Het blad is al weer mooi groen op de meeste plekken. Her en der zit nog een bruin blad, maar het meeste is toch alweer mooi groen!

Nu vroeg ik me af: mag ik de kapotte bladeren er gewoon aftrekken? En geldt dit ook voor de gebroken takjes?
En wanneer wordt voeden geadviseerd? De hedera maakt nog geen nieuwe scheuten, dus ik weet niet precies tot wanneer ik moet wachten

Bloemen & Planten

zondag 18 april 2021 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon