menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Glansmispel dood?

Ga naar meest recente reactie

Renate_vanthof

Renate_vanthof

Hoi allemaal.

Wij hebben vorig jaar twee glansmispel overgenomen. Nu doet de voorste het super goed.
Staat ook de hele dag bijna in de zon.
De achterste daarintegen heeft veel minder zon en ik ben er een beetje bang voor dat deze het misschien niet gaat redden.
Ze zijn flink gesnoeid voordat ze hierheen kwamen. Dit was halverwege vorig jaar.
We hebben de bomen afgelopen maand voeding/mest gegeven.
Heeft iemand verstand van deze bomen en kan mij helpen mijn boompje te redden?

Groetjes, Renate

Bloemen & Planten

maandag 11 mei 2020 - 10:02
Renate_vanthof

Renate_vanthof

Dit zijn ze beide. Verschil is duidelijk te zien.

Bloemen & Planten

maandag 11 mei 2020 - 10:05
Renate_vanthof

Renate_vanthof

Kan die nog gered worden?
maandag 11 mei 2020 - 10:07
Isabelle1973

Isabelle1973

Hallo Renate, volgens mij is te weinig zon de oorzaak. Je ziet inderdaad duidelijk dat hij minder zon krijgt dan de voorste boom. Een glansmispel kan zelfs volle zon verdragen. mvg, Isabelle
maandag 11 mei 2020 - 10:34
Renate_vanthof

Renate_vanthof

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die niet doodgaat dan? Wat moet ik nu doen?
maandag 11 mei 2020 - 10:41
Marei

Marei

Het lijkt mij heel erg stug dat die Photinia dood gaat doordat die te weinig zon heeft!
Zelf had ik een haag van Photinia's bijna onder een grote kastanjeboom; geen probleem.
maandag 11 mei 2020 - 12:19
Renate_vanthof

Tekst aangepast

Renate_vanthof

Maar ik moet weten wat ik nu moet doen...
maandag 11 mei 2020 - 17:56
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt nu weinig doen (wanhoop is een nutteloze emotie!). Zorg dat de plant niet te droog staat, evenwel niet verzuipen. Als de Photinia over een paar maanden nog geen nieuw blad heeft aangemaakt dan kun je hem afschrijven.

Als je bomen of struiken uit de volle grond gaat verplanten moet je er altijd rekening mee houden dat een plant niet 'aanslaat' d.w.z. aangroeit. Dat een plant niet aangroeit kan liggen aan het feit dat de kluit niet groot genoeg was of dat het natuurlijke evenwicht van de plant dermate verstoord is door de verplantingsoperatie dat de plant eenvoudigweg niet de reserves heeft om weer aan te groeien. Hoe langer een plant 'vast staat', des te lastiger wordt een succesvolle verplanting.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 12 mei 2020 - 06:23
Isabelle1973

Isabelle1973

Zou extra bemesting geven niet kunnen helpen? Wij hebben een oude olijfboom naar onze tuin gehaald en we hebben er veel kalk en bemesting bij gegooid. Hij doet het goed in onze tuin.
dinsdag 12 mei 2020 - 10:59
deHaan

DeHaan

Hij moet eerst nieuwe wortels maken voor hij voeding op kan nemen.
Gewoon geduld is het beste.
Hoe diep staat hij eigenlijk?
dinsdag 12 mei 2020 - 16:46
Tuinprins

Tuinprins

Voor de onervaren tuinier: mest is geen geneesmiddel.

Als jij griep hebt en ik zet je een bord erwtensoep voor (meststof!) dan wordt je daar ook niet beter van.

Soms kan meststof ondersteunend werken maar dat is meestal alleen het geval als het om een gebreksziekte gaat of de plant een wat zwakke constitutie heeft. Bij bovenstaande Photinia is het kwijnen/niet aanslaan duidelijk een gevolg van de verplanting. Behalve voldoende water geven is afwachten het enige wat je kunt doen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 13 mei 2020 - 06:12
Renate_vanthof

Renate_vanthof

We hebben al bemest inderdaad. De boom staat even diep als de voorste dus dat zal wel goed zitten. We wachten het af en zorgen dat die genoeg vocht heeft
woensdag 13 mei 2020 - 09:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon