menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kniphofia

Ga naar meest recente reactie

RW5

RW5

Ik heb een kniphofia staan die niet meer bloeit. Nu wil ik de zaden gebruiken om er meer van te kweken. Alleen wanneer zijn de zaden rijp? De zaden zitten toch in zo'n zakje?

Zijn er nog mensen die zaad over hebben van kniphofia's?
woensdag 27 juni 2018 - 23:49
Tuinprins

Tuinprins

Als een plant niet meer bloeit dan kun je er ook geen zaden van oogsten ...

Als je Kniphofia zaden koopt dan zitten ze meestal in een zakje ....

Nederlands blijft een moeilijke taal ...



Gegroet, de tuinprins
donderdag 28 juni 2018 - 06:08
Roeli

Roeli

Misschien bedoelt RW5 dat de plant is uitgebloeid en hij er zaad van heeft gewonnen ?
Maar niet alleen de Ned. taal is moeilijk, goed lezen kan ook moeilijk zijn.
donderdag 28 juni 2018 - 07:12
Ken M

Ken M

Als de volledige bloem is uitgebloeid en verdroogd kan je in principe de hele bloemstengel afknippen, verder laten drogen en bewaren om volgend seizoen te zaaien. De zaden zitten inderdaad in de zaadhulzen(zakjes) die kan je verwijderen voor je ze gaat bewaren.
Ik veronderstel dat als je ze op de plant laat zitten deze zich zelf zullen uitzaaien.

Ken
donderdag 28 juni 2018 - 10:24
Tuinprins

Tuinprins

@ Roeli:

Waar het mij om gaat is dat er zo krom wordt geformuleerd. De kennis van de Nederlandse taal gaat zienderogen achteruit. Zou dat komen door het toenemende gebruik van de mobiele telefoon?
donderdag 28 juni 2018 - 17:29
charlotje

Charlotje

Is een tuinforum de juiste plek om elkaar te corrigeren op taalgebruik???
donderdag 28 juni 2018 - 18:25
Tuinprins

Tuinprins

Heel af en toe mag dat!
vrijdag 29 juni 2018 - 05:30
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik vermoed dat RW5 niet het Nederlands als moedertaal heeft (want wij zouden zeggen 'die uitgebloeid is', i.p.v. 'die niet meer bloeit'), en in dat geval verdient hij/zij een pluim in plaats van een terechtwijzing, want hij/zij doet toch zijn/haar best.

Bovendien is interesse voor en bezig zijn met tuinieren altijd toppie, laten we het gebruiken om ons te verbinden in plaats van ons te verdelen ! !

Maar algemeen ben ik het wel met Tuinprins eens en vind ik de achteruitgang van correct taalgebruik vreselijk. Als ik mijn kinderen verbeter krijg ik als antwoord 'dat leren we niet op school'.
vrijdag 29 juni 2018 - 09:31
RW5

RW5

Ik heb nu wat zaden gehaald uit zo'n zakje. Alleen nu lees ik dat ze in de bolletjes zitten die ook bij de zakjes zaten. Klopt dit?

Wat zijn die zaadjes die in de zakjes zitten dan?
donderdag 5 juli 2018 - 13:45
Carib

Tekst aangepast

Carib

Ik heb geen enkel idee wat je bedoelt met zakjes. Normaliter worden ronde zaadpeultjes gevormd
Als die ronde bolletjes met het zaad erin beginnen te verkleuren en droog zijn dan moet het zaad erin geoogst worden. Hier beginnen de kniphofia's net te bloeien, dus ik kan me niet voorstellen dat bij jou het zaad al rijp is.
donderdag 5 juli 2018 - 13:59
RW5

RW5

Mijn kniphofia is 2 weken geleden uitgebloeid. Tussen die ronde zaadpeultjes zitten zakjes met zaden daarin. Op je foto zie je er nog een paar tussenuit steken.

Als je de stengel afknipt met de zaadpeultjes, dan moet je ze gewoon laten rijpen?

Elk jaar groeien er rondom de planten weer nieuwe plantjes, terwijl we de stengels direct afknippen nadat hij is uitgebloeid.
vrijdag 6 juli 2018 - 11:50
Tuinprins

Tuinprins

Misschien een foto van de plant hier op het forum plaatsen (foto mag niet te veel MB's zijn anders plaatst de forumsoftware de foto niet). Ik krijg steeds meer twijfels of het hier om Kniphofia gaat.

In de regel laat je de zaden rijpen aan de plant en als ze rijp zijn kun je ze oogsten. Meestal zie je dat aan de kleur van de zaaddozen of de zaaddozen openen zich langzaam waardoor je de zaden ziet. Als je de zaadstengel te vroeg afknipt dan is het embryo in het zaad vaak niet kiemkrachtig.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 6 juli 2018 - 20:08
Carib

Carib

De 'zakjes' die je hier op de foto ziet, zijn uitgebloeide bloemetjes. Daar zitten geen zaden in, hooguit restanten van stamper en meeldraden. Een Kniphofia geeft ieder jaar meer scheuten aan dezelfde plant. Dat zijn dus geen zaailingen.
vrijdag 6 juli 2018 - 23:00
RW5

RW5

We hebben kleine plantjes en die staan niet tegen de plant aan, maar minimaal 10 cm ervan af. Misschien zijn deze wel gegroeid door een paar wortels?
zaterdag 7 juli 2018 - 13:31
Roeli

Roeli

Kan je eens een foto plaatsen ?
zaterdag 7 juli 2018 - 14:09
RW5
zaterdag 7 juli 2018 - 15:03
RW5
zaterdag 7 juli 2018 - 15:08
RW5

Tekst aangepast

RW5

-
zaterdag 7 juli 2018 - 15:14
RW5
zaterdag 7 juli 2018 - 15:17
RW5
zaterdag 7 juli 2018 - 15:19
Carib

Carib

Als je al zoveel jonge plantjes hebt, wat is dan eigenlijk het probleem? Je kunt die jonge plantjes toch gewoon een nieuwe plek geven? Moet je ze natuurlijk niet eerst plattrappen.
zaterdag 7 juli 2018 - 16:34
RW5

RW5

Ik heb er zo'n 25-50 nodig dus.

Ik kan ze ook gaan scheuren. De stengel is al afgeknipt. Dus mocht het niets worden met het zaad, dan kan het ook nog zo.

Binnenkort krijg ik ook nog bestelt zaad binnen van andere kniphofia's.

zaterdag 7 juli 2018 - 21:01
RW5

RW5

Ik heb nu wat zaden binnen gekregen van andere kniphofia's die ik nu ga ontkiemen. Dus ik ben benieuwd!
dinsdag 10 juli 2018 - 19:57
Carib

Carib

Kijk ook eens naar Kniphofia's als Papaya popsicle. Deze hebben veel mooier smal en rechtopstaand blad en zitten nu nog vol in knop. Dat zorgt dan voor een mooie opvolging in bloeitijd.
dinsdag 10 juli 2018 - 20:31
RW5

RW5

Ik heb zaden ontkiemd van een paar soorten kniphofia's. Alleen de bladeren worden steeds geler. Bij een aantal werden ze al vrij snel bruin en gingen daarna dood.

Weet iemand wat dit betekend?
woensdag 5 juni 2019 - 13:51
Roeli

Roeli

Waarschijnlijk hebben ze er geen zin in en hebben besloten te gaan hemelen.
woensdag 5 juni 2019 - 16:53
Tuinprins

Tuinprins

Te weinig licht (echter nooit zaailingen zo maar in de volle zon zetten) of het substraat (zaaigrond) is te nat.

Waar staan die zaailingen momenteel?


Gegroet, de tuinprins
woensdag 5 juni 2019 - 19:52
RW5

Tekst aangepast

RW5

Ze krijgen genoeg daglicht. Ik heb ze ook niet direct in de volle zon gezet. De planten staan misschien wel al 4 weken in de volle grond en beginnen nu sinds 1.5 week wat geel te worden.

Bloemen & Planten

vrijdag 7 juni 2019 - 21:08
Tuinprins

Tuinprins

Dat geel worden zal vermoedelijk komen door het weer in mei, dat was nu niet bepaald groeizaam te noemen. Kniphofia gedijt het beste bij warmte en daar ontbrak het aan.

De uiteinde van de bladeren van veel Kniphofia's zijn vaak dor/bruin. Dit is een beetje eigen aan de plant en geen ziekte.


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 juni 2019 - 08:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon