menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Begeleidende plant gezocht voor stipa en allium

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Ik zoek een vaste plant tussen stipa t. ponytails en kogellook te plaatsen, op een zonnige plaats in doorlatende zandgrond. Voorkeur rood-paars.

Ik dacht aan één van deze:

salvia nemorosa
veronica
lythrum
nepeta
persicaria
...

Ideeën? Voor-en nadelen van deze planten?


donderdag 9 juli 2015 - 13:21
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou hier Sedum voor gebruiken.

Ik weet niet hoe hoog het mag/moet worden maar bij Sedum heb je de keuze uit hoge en lage soorten. Voor iets hogers zou ik kiezen voor Sedum 'Matrona', voor iets lagers Sedum 'Abbeydore' (er zijn echter genoeg soorten om uit te kiezen).

Salvia nemorosa kan prima evenals Lythrum (ik zou dan wel voor een wat lagere soort als 'Robert' kiezen). Veronica ben ik geen fan van vanwege haar gevoeligheid voor meeldauw. Persicaria lijkt mij te hoog worden t.o.v. Stipa tenuissima 'Ponytails'.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 9 juli 2015 - 18:50
satomi

Satomi

Herstanemonen ( Anemone x hybrida, A. hupehensis, A. japonica) staan ook erg mooi bij grassen en (uitgebloeide) Allium.
vrijdag 10 juli 2015 - 09:02
mmgull

Mmgull

Ik vind zowel sedum als herfstanemoon een zeer goed idee, maar verdraagt herfstanemoon volle zon en droge grond? Het wordt in de zomer behoorlijk warm op die plek.

Ik kan de grond goed mulchen om de anemoon te helpen maar ik geloof dat dit dan weer het vedergras niet ten goede komt.
vrijdag 10 juli 2015 - 22:58
Roeliee

Roeliee

Wat dacht je van een geraniumsoort? Wij hebben deze lente geranium azure rush aangeplant. De plant doet het echt super! Bloeit nu al sinds maar heel weelderig. Bij ons is het ook droge zandgrond in de zon en daar is hij echt supergoed aangeslaan. De enkele plantjes die ik had geplant, hebben nu reeds al een mooi paars deken gevormd!

Groetjes
Roeliee
maandag 13 juli 2015 - 11:54
satomi

Satomi

Anemone 'Honorine Jobert' kan dat in ieder geval verdragen, en ik vermoed Anemone 'Robustissima' ook.
maandag 13 juli 2015 - 14:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon