menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tulpen

Ga naar meest recente reactie

Annemie

Annemie

Kan iemand mij uitleggen waarom je tulpen elk jaar uit de grond moet halen en dan opnieuw planten in de herfst. Wat gebeurt er als je de bollen in de grond laat zitten?

Annemie
maandag 26 maart 2007 - 19:28
hugo

Hugo

sommige soorten houden het in de border langer uit dan andere als je ze gewoon laat zitten, voorwaarde is dat de planten na de bloei nog enkele weken voldoende licht, water en voeding hebben om een nieuwe bol te vormen die groot genoeg is om het volgend jaar weer te bloeien, dit lukt het beste met soorten die al hun groeikracht in één nieuwe bol stoppen, als een tulp meerdere nieuwe bollen maakt, zullen die in de tuin dikwijls te klein blijven om te bloeien, je vind dan na een paar jaar alleen nog een bosje bladeren zonder bloemen;; anders haal je de bollen na het verwelken uit de grond en plant ze in de herfst terug

groetjes
maandag 26 maart 2007 - 19:57
Tomateboer

Tomateboer

Helemaal mee eens
grt
Angelo
maandag 26 maart 2007 - 21:31
Esem

Esem

Idd.,maar alle tulpen verdwijnen na enkele jaren als je ze in de grond laat zitten.
Wil je jaren lang genieten van je tulpen is het best dat je de tulpen verwijderd als ze volledig verwelkt zijn.
Droog bewaren en in het najaar terug aan de grond toevertrouwen, zodat je jaar in jaar uit plezier beleeft aan je bloembollen.
En dat geld niet alleen voor de tulpen, maar voor veel meer bloembollen zoals hyacinten paasbloemen ezm.
Gr Esem,
maandag 26 maart 2007 - 21:42
Angelo

Angelo

ik laat alles zitte hier, narcissen, tulpen, hyacinten, .... , en ik heb geen problemen met ze elk jaar terug te hebben, ik heb elk jaar meer narcissen, en af en toe eens een tulp minder, ik vervang ze wel om de zoveel jaar, dat wel, die tulpen dan he, hyacinten koop ik om de 2 jaar nieuw, want zij verwilderen zo, en krijgen dan geen mooie bossen meer.


maandag 26 maart 2007 - 22:10
schuurmans

Schuurmans

Annemie,
alleen de botanische tulpen zijn goed genoeg om altijd in de grond te blijven. zij zullen ieder jaar opnieuw bloeien. de meeste tulpen die je in winkels en tuincentra koopt zijn hybriden. het eerste jaar zullen zij uitbundig bloeien, daar hebben de kwekers hun uiterste best op gedaan. daarna zal het snel minder worden met de bloei, ook als je ze uit de grond haalt. als je er het fijne van wilt weten kom dan een keer naar Keukenhof, dan kun je een dag genieten van heel veel moois en wij geven daar ook uitgebreid informatie in het '"bloembollen informatie paviljoen''. ik ben er iedere zondag.

grt.
henk
woensdag 28 maart 2007 - 20:07
Annemie

Annemie

Bedankt voor de reacties. Ik ben al heel wat wijzer.
Welke zijn botanische tulpen Henk? Jammer dat het Keukenhof niet bij de deur ligt.

Annemie
woensdag 28 maart 2007 - 21:10
schuurmans

Schuurmans

Annemie,
hierbij enkele soorten botanische tulpen: Tulipa stresa, Tulipa tarda, Tulipa Toronto, Tulipa turkestanica, Tulipa urumiensis. En zo zijn er nog meerdere. deze kunnen gewoon in de grond blijven en zullen, als ze op juiste plaats in de tuin staan, oa volop zon, en na de bloei wat meststoffen, zichzelf vermeerderen.

grt.
henk
donderdag 29 maart 2007 - 21:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon