menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Platycodon

Ga naar meest recente reactie

spinty

Spinty

Ik heb enkele plantjes van platycodon( witte ) in mijn tuin.

Is er iemand die ervaring heeft met het vermeerderen door het nemen van zaad in plaats van scheuren?

Verder wil ik graag zaadjes nemen van petunia's maar in het voorjaar is er niets uitgekomen van de zaadjes die ik genomen heb
waarschijnlijk heb ik iets fout gedaan

groetjes
Mat
maandag 31 augustus 2009 - 12:12
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Witte Platycodon's noemen volledig Platycodon grandiflora alba (of 'ballonklokje'), deze zijn familie van de Campanulaceae.

Als er bevruchte bloemen zijn geweest, dan zal een Platycodon grandiflora bij iedere bevruchte bloem een zaaddoos vormen met bovenop gaatjes in en gaat de plant zichzelf uitzaaien als de wind met de zaaddozen speelt.

Je kan deze zaaddozen ook voorzichtig verwijderen (met de gaatjes omhoog houden, anders vallen de zaadjes eruit) en deze kan je dan op een andere plaats uitzaaien (of een jaartje bijhouden). Ik zou ze dan wel nu zaaien en niet komend voorjaar, aangezien dit in de natuur ook zo gebeurt (mijn paarse Platycodon grandiflora hebben zich al vanzelf uitgezaaid, zo goed als alle zaaddozen zijn leeg)

Over zaadjes van Petunia's kan ik je weinig vertellen, maar misschien moet je die ook zaaien wanneer het zaad aan de planten staat i.p.v. in het voorjaar...

maandag 31 augustus 2009 - 14:01
spinty

Spinty

lordofcantecroy
mijn witte als ook blauwe zijn waarschijnlijk nog niet ver genoeg om te oogsten.
de knopjes zijn nog groen, zie foto
graag antwoord
groetjes

Mat

Bloemen & Planten

maandag 31 augustus 2009 - 15:32
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Jouw Platycodon grandiflora zijn inderdaad nog niet ver genoeg om te oogsten, ze moeten eerst nog helemaal verdrogen.

Ik ben even in mijn tuin een foto gaan maken van zaaddozen van de Platycodon grandiflora, op de voorgrond zie je er een zaaddoos die opengesprongen is (en ook leeg is), op de achtergrond zie je een zaaddoos die nog moet openspringen:

[afbeelding verwijderd niet-https]

De truuk is dus reeds opengesprongen zaaddozen te verzamelen waar het zaad nog niet van werd rondgestrooid, niet simpel...

Ik heb al wel gezien dat kwekers theezakjes rond de nog niet opengesprongen zaaddozen bevestigen om zo zeker al het zaad op te vangen...

maandag 31 augustus 2009 - 19:08
spinty

Spinty

lordofcantecroy

Bedankt voor de duidelijke uitleg

Groetjes

Mat

maandag 31 augustus 2009 - 19:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon