menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kastanjes

Ga naar meest recente reactie

Diddy

Diddy

ik heb net zo ongeveer een kilo kastanjes uit de tuin gehaald (boom staat bij de buren( alle takken staan aan onze zijde))
en nu zoek ik dus recepten met kastanjes, iemand een ideetje?
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 1 oktober 2008 - 18:13
Jose47

Tekst aangepast

Jose47

Hallo ,
Op onderstaande link vind je allerlei recepten, succes...
http://www.webchef.be/recept/noten_en_zaden/kastanjes/

Opgeplukt op google, misschien kan je er iets mee:

Recept vd dag: Kastanjes met spruiten
Vanaf nu kiest Cathérine opnieuw elke dag een recept van de dag. En op woensdag 13 december gaan we 'Kastanjes met spruiten maken. Dit heb je nodig voor 4 personen...

Ingrediënten
500 g spruitjes
500 g gepelde gaargekookte kastanjes (kan je kant en klaar kopen in het warenhuis)
een stevige klont boter
zeezout

Bereiding
Schil de spruitjes, kook ze in hard kokend gezouten water, zonder deksel, tot ze beetgaar zijn (+- 10 min)
Wie verse kastanjes heeft moet die eerst schillen, maak daarvoor een kruisvormige insnijding in de punt van de kastanje, laat 5 min blancheren in hard kokend water, giet ze af en schil ze, verwijder ook het fijne vliesje
Kook ze daarna tot ze beetgaar zijn, in water met wat ui, een wortel en wat selder.
Zet een grote pot op het vuur, laat er een stevige klont boter in uitsmelten, rol de spruiten in de boter en voeg de kastanjes toe.
Meng voorzichtig en kruid met zout en ev. muskaatnoot. Laat 5 min samen goed opwarmen en serveer.

Deze schotel is een ideale begeleider van allerhande wildgerechten

Groetjes
Josée
(je kan ze ook nog altijd aan iemand schenken die houdt van bloemschikken, je kan er leuke dingen mee maken
)
woensdag 1 oktober 2008 - 18:28
Rita1960

Rita1960

Hoi Diddy,

Een ietwat ander recept: maar wel met .. spruitjes. 4 personen;

400 gr tamme kastanjes, kruislings opensnijden. op bakblik in de oven totdat de schil springt. kastanjes met kokend water overgieten en zolang als ze nog warm zijn het gele vlies verwijderen. dan de kastanjes in 250 ml kokend water met iets zout doen en aan de kook brengen en gaar koken.
Dan laten uitlekken, en in 40 gram gesmolten boter of margarine goudgeel roosteren.

De 500 gr spruitjes (beet-)gaarkoken(net hoe je de spruitjes het lekkerst vindt), uit laten lekken, op een voorverwarmde schaal leggen en daar direct overheen de kastanjes met het vet verdelen.
Direct serveren.

Dit is een volledige maaltijd. je likt je de vingers er bij af en je bent verder niets bij nodig.
(niet doen zoals wij de eerste keer, ook nog gebakken aardappelen erbij, het is een zeer voedzame maaltijd)

groetjes,

Rita
woensdag 1 oktober 2008 - 19:14
verbena46

Verbena46

de kastanjes kunnen in een ijzeren pan met gaatjes op de kachel of
in open haard op't houtskool (eerst wel opensnijden!!)
eenmaal bijna zwart , pellen en warm eten

wij liggen ze rechtstreeks bij't houtskool en eenmaal geroosterd
moet je wel" kastanjes uit't vuur halen"


grt Verbena

zaterdag 4 oktober 2008 - 15:34
Rita1960

Rita1960

Hoi Verbena,

Wij gaan dus volgend jaar ook `de kastanjes uit het vuur halen`.

Wij zijn nl. echte bbq fans!

groetjes,

Rita
zondag 5 oktober 2008 - 19:41
verbena46

Verbena46

Rita, zijn ze zolang houdbaar ???

Verbena
maandag 6 oktober 2008 - 21:34
Rita1960

Rita1960

Hoi Verbena,

Van de zes die ik nu net (6/10-2008, 21.46 uur) heb geopend was er zowaar nog een (1) die goed smaakte. (meer zoeter dan normaal), 1 nog voor de helft goed en dus 4,5 van de 6 niet meer te eten, totaal uitgedroogd!
Deze zijn bewaard in de keuken in een mandje, met alle temperatuur- en vochtigheidsschommelingen gedurende een geheel jaar (Hier is de nieuwe oogst nog niet klaar, ze hangen nog aan de bomen)

Ik vermoed dat, als je ze in andere omstandigheden, met minder temperatuur- en vochtheidsgehalte schommelingen kunt bewaren, dat je ze zo'n beetje een jaar lang goed kunt houden.
Ik ga het dit jaar eens uitproberen ( leg ze in de schuur, hogere luchtvochtigheid en zo'n beetje een gemiddelde temperatuur van 6- 14 graden C. )

Om terug te komen op je vraag: Ja, ondanks in de keuken opgeslagen, dan zouden ze nog goed geweest moeten zijn bij de eerste BBQ's in het late voorjaar van 2008. Maar ja, toen hadden we de tip van jou nog niet gehad.
Ga het uitproberen bij de eerste BBQ in 2009 (eind april/begin mei 2009!)

Je hoort het!

Groetjes,

Rita
maandag 6 oktober 2008 - 22:17
hugo

Hugo

kastanjes zachtkokekn in melk met een vanillestokje,, daarna pureren en inporties in de vriezer steken,, kan je uitstekend gebruiken om kastanjeijs te maken:: een basis maken voor crème-glace en er de puré bijvoegen, net zoals je chocilade of vruchten toevoegd

groetjes
woensdag 8 oktober 2008 - 19:51
Rita1960

Rita1960

Hallo Hugo,

Da's ook een heel goed idee. Wist niet dat je de kastanjes in kon vriezen en er daarna lekker ijs van te maken.
't zal moeilijk worden om een keuze te maken

Bedankt voor het recept.

groetjes,

Rita
woensdag 8 oktober 2008 - 19:59
an

An

je kan toch niet alle kastanjes eten ?
hier staan ook bomen maar als je het mij vraagt zijn dat alleen wilde kastanjes die je niet eten kan.
vrijdag 17 oktober 2008 - 15:21
Rita1960

Rita1960

Hoi An,

Voorzover ik weet kun je alleen de tamme kastanjes eten ( Castanea sativa). Dus niet de paardenkastanje.

groetjes

Rita
vrijdag 17 oktober 2008 - 16:33
Diddy

Diddy

idd maar in Amerika is er een soort kruising van de wilde en tamme kastanje die van blad op de tamme trekt en van noot op de wilde, die ook eetbaar is
info over de boom http://en.wikipedia.org/wiki/Aesculus_californica
noten http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Aesculus_californica_seeds_in_basket_2003-12-01.jpg
vrijdag 17 oktober 2008 - 20:22
Rita1960

Rita1960

@Diddy,

't is alleen zo jammer dat die boom van jou in Amerika staat.

grt'n

Rita
zaterdag 18 oktober 2008 - 18:46
Diddy

Diddy

idd rita

dus een oproep, als iemand naar california trekt of ze in amerika tegenkomt, ge weet wie ge een berichtje kunt sturen eh
zaterdag 18 oktober 2008 - 21:49
an

An

ja ik ken alleen de paarde kastanje en nog een met een groene omhulsel die ontzettend prikt net als een egel en daar zit ook een soort kastanje in, wat is dat dan?
zaterdag 18 oktober 2008 - 21:53
Rita1960

Rita1960

Hoi An,

Die met dat groene omhulsel en die zo ontzettend prikt da's de eetbare kastanje.

Groetjes,

Rita
zaterdag 18 oktober 2008 - 21:58
Diddy

Diddy

an als de kastanjes zo een plukje stekels dragen (in een puntje (zoals op mijn foto)) is het de eetbare (tamme kastanje) als ze gewoon helemaal kaal zijn en uit een leerachtig omhulsel (bolster) komen dan is het de niet eetbare paardenkastanje
zaterdag 18 oktober 2008 - 22:07
an

An

Ik zal er eens een foto van maken, want ze liggen op het voet/fitspad als ik naar de winkels ga .
Dan neem ik er wel een paar mee en dan maak ik er een foto van en dan plaats ik hem even kunnen jullie ze ook zien
zaterdag 18 oktober 2008 - 22:22
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hoi An,

Hierbij enige voorbeelden van de kastanjes via Wikipedia. Er zit duidelijk verschil in het blad en in de bolster. En ook in de bloei.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tamme_kastanje

http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_paardenkastanje

groetjes,

Rita
vrijdag 24 oktober 2008 - 19:07
an

An

Hoi Rita hij lijkt op die tamme kastanje.
Hij staat hier als je naar het winkelcentrum loopt fietst.
Zal morgen er een foto van maken dan zoek ik wel wat op
zondag 26 oktober 2008 - 14:13
Rita1960

Rita1960

An,

Zou er zeker welke van meenemen. Ze zijn echt heerlijk. en het is er nu zo'n beetje de tijd voor. neem alleen de dikste en hardste kastanjes mee, die erg dun zijn daar zit niets is en heb je alle moeite voor niets gedaan.

groetjes,

Rita
zondag 26 oktober 2008 - 15:49
Rita1960

Rita1960

Rita, zijn ze zolang houdbaar ???

Verbena


Hoi Verbena,

Heb de proef op de som genomen met betrekking tot de bewaring van de kastanjes. In de stal, waar het wel koel is maar ook redelijk vochtig, houd ik ze niet goed. Na 3 weken zat er een soort schimmel op aan de buitenkant.
Heb ze nu in het groentevak van de koelkast en daar gaat het tot nu toe goed, geen schimmel ontwikkeling aan de buitenkant meer.
Ik houd je op de hoogte.. want ik wil ze ook op de BBQ ( en niet 1 van de 6)

groetjes,

Rita
maandag 1 december 2008 - 19:39
an

An

hoi Rita
de tamme kastanje die ik heb gevonden bij die boom en dat was er maar een is een verschrompelde dus niet echt veel soeps
foto volgt nog
dinsdag 2 december 2008 - 13:22
verbena46

Verbena46

Rita, als je nou veel kastanjes hebt kan je er ook jam van maken
en je kunt ook" kastanjes in rum" maken
beide recepten in m'n marmellate boekje gevonden maar nog nooit gemaakt
heb je interesse, laat me het weten

grt Verbena
dinsdag 2 december 2008 - 15:39
Rita1960

Rita1960

Rita, als je nou veel kastanjes hebt kan je er ook jam van maken
en je kunt ook" kastanjes in rum" maken
beide recepten in m'n marmellate boekje gevonden maar nog nooit gemaakt
heb je interesse, laat me het weten

grt Verbena


Hoi Verbena,

Ik val van verbazing bijna van mijn stoel. Kastanjemarmelade/jam dat verzin je toch niet
Please, geef me het recept !! Want ik vind ieder jaar te veel van deze mooie en lekkere kastanjes om ze alleen maar te gebruiken bij de spruitjes. Rum lust ik niet. Maar mischien is er nog iemand hier in het dorp die dit wel eens maken wil.

Lees van je,

Groetjes,

Rita
dinsdag 2 december 2008 - 22:11
verbena46

Verbena46

Confettura di Castagne :

nodig: 1 kg Kast. 700 gr. suiker, vanilli- stokje

maak een snee in de kastagnes en kook ze een paar minuten, terwijl ze nog warm zijn
schil je ze en doe je ze weer in de pan en kook ze nu ongeveer 20 min.
op laag vuur, dan zeef je ze en weeg ze
De suiker oplossen met een glas water , moet een soort siroop worden
(ik denk door iets verwarmen? staat er niet bij geschreven)
Deze siroop doe je bij de kastagnes en het van.stokje en kook dit alles dan zo'n 30 min. al roerend
Daarna elimineer je het van.stokje en doe je het warm in potjes.

(persoonlijk vind ik 700 gr. wel wat veel, zou iets minder suiker gebruiken)

Rita hou je vast want ik heb ook nog een "Castagnaccio" recept...
is een soort koek
wordt vervolgd dus

verbena

woensdag 3 december 2008 - 20:44
verbena46

Verbena46

Castagne al Rum

nodig: 1kg kastagnes, suiker, rum

kook de kast. half gaar in ruim water, laat ze uitlekken, schil ze en verwijder ook het dunne
schilletje wat intern zit, doe dit voorzichtig want de kastagnes mogen niet breken
Maak dan een siroop van evenveel water en suiker ( de hoeveelheid staat hier niet bij)
en na 2-3 min koken van deze siroop doe je de kastagnes er bij en kook ze verder gaar

dan laat je ze uitlekken van de siroop en doe je ze in potjes en doe er dan rum bij
(compleet de potjes vullen dus met rum)

alles laten rusten 2-3 mnd voor dat je gaat proeven

morgen krijg je het Castagnaccio recept

grt.Verbena
woensdag 3 december 2008 - 21:00
verbena46

Verbena46

Kastagne koek

nodig: 200 gr.k.meel , 1/8 ltr melk, 25 gr. suiker, 10 gr. pijnboompitten, rozemarijn, olijfolie,zout

1.zeef de meel, doe melk er bij en 2 glazen koud water
2 het deeg moet tamelijk vloeibaar en creme achtig worden
3 voeg de suiker, snufje zout en 3 eetl.olijfolie er bij
4 vet een blik in en doe het deeg er in (moet zo'n 2 cm.dikte hebben)
5 de oppervlakte bestrooi je met pijnboompitten en wat rozemarijn naalden
6 fornuis 180 gr. 40 min.

er zijn tientallen recepten van deze koek, sommigen voegen cacao en rozijnen toe en ook wat gist
advies: meel moet van verse kastagnes zijn



donderdag 4 december 2008 - 15:11
verbena46

Verbena46

in een recepten boekje vond ik deze:

Kastagne cake

nodig:800gr,gepelde kast. 200 gr suiker, 3 eieren, 50 gr melk chocolade, 2 eetl.van.suiker,meel, zout

1 kook de k. gaar in 20 min, laten uitlekken en verwijder het velletje wat intern zit en zeef alles tot puree, doe er de 3 eierdooiers, de suiker en de van.suiker er bij
2 klop de eiwitten tot sneeuw met een snufje zout en voeg voorzichtig het bij de puree
(verticaal roeren)
3 vet een plum-cake vorm in en strooi er ietsje meel in(zijkanten en bodem) doe dan het deeg er in
4 doe'm in voorverwarmde oven 180 gr tijd 1 uur
5 koud laten worden en de cake bestrooien met geraspte chocolade

deze 2 laatste recepten zelf nooit geproefd en gemaakt dus kan geen advies geven over fornuis-temp.
enz.
oefenen maar dus!!

grt verbena





donderdag 4 december 2008 - 15:29
Rita1960

Rita1960

Verbena,

je bent geweldig! Bedankt voor de recepten. Ik ga ze zeker uitproberen.

groetjes,

Rita
donderdag 4 december 2008 - 16:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon