Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/waarom_groene_groenten_zo_gezond_voor_je_zijn

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.be   /    zondag 15 september 2019

Waarom groene groenten zo gezond voor je zijn

Groene groenten en groene bladgroenten in het bijzonder, zijn door de aanwezigheid van “chlorofyl” heel gezond. Chlorofyl is de kleurstof in groene groenten die er voor zorgt dat ze een groene kleur krijgen. Het speelt ook een cruciale rol bij fotosynthese, het proces waarbij lichtenergie, meestal zonlicht wordt gebruikt om koolstofdioxide en water om te zetten in koolhydraten en zuurstof.
Chlorofyl is zo belangrijk dat er zonder dit molecuul geen leven op aarde mogelijk is. En ook voor jou kan het heel wat positiefs betekenen! Het is immers één van de beste natuurlijke geneesmiddelen.

chlorofyl A en chlorofyl B

Alle groene groenten bevatten chlorofyl. De regel is: hoe groener hoe meer ze van deze stof bevatten, en hoe gezonder ze zijn.
De verschillende tinten groen ontstaan doordat het chlorofyl A molecuul licht reflecteert in het blauw-groen deel van het spectrum, terwijl chlorofyl B het licht meer in het geel-groen deel van het spectrum reflecteert. Zo krijgen we mooie schakeringen en hebben niet alle groene groenten dezelfde tint.

Waarom chlorofyl goed voor je isWaarom chlorofyl goed voor je is?

Chlorofyl verschilt slechts één element van hemoglobine. De stof die er voor zorgt dat ons bloed rood is en er voor zorgt dat het zuurstof door ons lichaam wordt vervoert. In de kern van hemoglobine zit ijzer, terwijl er in de kern van chlorofyl magnesium zit. Omdat ze zoveel op elkaar lijken, wordt chlorofyl ook wel “bloed van de planten” genoemd.
De stof heeft ontgiftende eigenschappen, het helpt je immuunsysteem te verbeteren, het reinigt je huid, je nieren en stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen. Kortom er is niets waar het niet goed voor is!

Chlorofyl geeft je meer energie.

Het heeft ook de eigenschap gifstoffen en zware metalen in ons lichaam op te nemen zodat het via ons verteringsstelsel ons lichaam kan verlaten.  Het biedt zelfs bescherming tegen maag- en leverkanker.

Welke bladgroentes bevatten het meest chlorofylWelke bladgroentes bevatten het meest chlorofyl?

Kies voor donkergroene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool, peterselie, waterkers, paksoi en rucola. Een echte bom aan chlorofyl vind je ook in de algen spirulina en chlorella die je in de handel vindt bij de superfood supplementen.

Ook kiemen en tarwegras zijn zeer rijk aan deze stof en zijn goed voor ons lichaam. Door de bladgroenten in een smoothie te verwerken wordt de stof nog beter door ons lichaam opgenomen. Wil je de groenten toch koken, doe dit dan bij voorkeur niet langer dan 5 minuten. Wanneer je de groenten te lang verhit, verandert de structuur en gaat een groot deel van de voedingswaarde verloren, zelfs ook de mooie groene kleur.   

De lijst met bladgroenten is ontzettend lang. Aan variatie dus geen gebrek! Ze zijn ook gemakkelijk zelf te kweken en geoogst uit je eigen tuin zijn ze nog zoveel lekkerder! Misschien een goed idee om dit jaar verschillende soorten groene groenten in je moestuin te planten.

#4652

Auteur: Inge
Redactie Tuinadvies