menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe bessen

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

wij hebben voor 't eerst een struikje met blauwe bessen, nu vraag ik mij af waaraan je kunt zien wanneer die eigenlijk rijp zijn. (Ik wil er geen 10 van de 12 moeten aftrekken voor ik het zelf ontdek zie je)

thanks

NIgella
vrijdag 6 juli 2007 - 15:44
Helianthus

Helianthus

Nigella, ik denk dat je best "voelt" in plaats van kijkt of ze rijp zijn.
Blauw zien ze al snel natuurlijk hé.
Als ze een beetje zacht aanvoelen denk ik wel dat het oké is om ze te oogsten.

Groetjes, Gert.
vrijdag 6 juli 2007 - 15:58
hildavw

Hildavw

Nigella,
Zien doe je dat niet goed, maar als je er aankomt en ze vallen in je hand, dan zijn ze klaar om opgegeten te worden.
Zorg er dus altijd voor dat je hand of een doosje of wat dan ook, onder de stengel blijft, dan vallen ze er vanzelf in.
Zolang er nog geen één is gevallen, zijn ze nog niet rijp genoeg.
Maar wacht zeker niet tot ze zacht zijn, dan zijn ze al overrijp. Een blauwe bes moet knapperig zijn !
Smakelijk
Hilda
vrijdag 6 juli 2007 - 23:27
Helianthus

Helianthus

Fijn om te weten Hilda, die ga ik ook onthouden!

Groetjes, Gert.
zaterdag 7 juli 2007 - 04:30
Nigella

Nigella

thanks, ga morgen toch eens kijken, met een doosje er onder
zondag 8 juli 2007 - 05:19
Fons

Fons

Ik pluk alles wat blauw is af, gister nog een zestal kg geplukt er waren al een hele hoop afgevallen niet kunnen plukken door de regen, dit was mijn tweede plukbeurt die ik wekelijks moet herhalen.
zondag 8 juli 2007 - 06:40
Nigella

Nigella

.............. dit was mijn tweede plukbeurt die ik wekelijks moet herhalen.

amaai zeg, dan moeten we ook niet te veel zo'n struiken aanplanten

wat maak je er meestal mee??

laten weten, moest je dat aardbeiaperitief eens uitgetest hebben met blauwe bessen he
zondag 8 juli 2007 - 21:20
Fons

Fons

Aangezien deze bessen een bron van gezondheid zijn worden ze hier uit het vuistje gegeten en veel konfituur van gemaakt dat dan ook mijn lievelingskonfituur is eveneens voor de kleinkinderen,vorig jaar een deeltje gebruikt om een rhumtoff aan te maken is wel lekker en de bessen blijven hun stevigheid bewaren.
De twaalf oudere struiken die ik staan heb brengen hier gemiddelt 20kg per jaar op en dit op zeer droge en arme zandgrond, op echte veengrond zijn de bessen bijna dubbel zo dik als de mijne.
maandag 9 juli 2007 - 02:55
hildavw

Hildavw

Fons,
heb jij soms foto's van blauwbessenplanten, voor én na de snoei, want we weten niet goed hoe een plant er het beste uitziet.
Vandaag heeft mijn man 260 gr. geplukt, dat wordt dus zeker geen 20 kg bij ons, alhoewel er toch ook een 10-tal struikjes staan.
Het zou wel kunnen dat ze te dicht bijeen staan.
Alle informatie is welkom.
Dank bij voorbaat.
Hilda
maandag 9 juli 2007 - 03:03
Nigella

Nigella

hebben vandaag heerlijke blauwe bessen gegeten, maar een 10-tal aan dat mini-struikje, maar ze zijn super van smaak. En...eigenlijk willen we er zeker nog bij planten, want het zijn blijkbaar zeer gezonde bessen, en als die niet uiteen vallen in een drank, is dat dus ook goed meegenomen
maandag 9 juli 2007 - 04:46
Fons

Fons

Hilda, veel snoei is er niet te doen in de beginperiode bij blauwbessen, enkel de takjes die vrucht gedragen hebben en de dorre twijgjes wegknippen, het is later als er stevige scheuten vanuit de wortels zich ontwikkeld hebben deze terug te snoeien tot een 70 cm zodat op die twijg meer vruchtdragende zijtakken kunnen ontwikkelen,als ge over enkele stevige takken beschikt kunt ge al de lage twijgjes aan de voet wegknippen, in een verder stadium als er meer scheuten vanuit de wortels ontwikkelen kan men een oude tak verwijderen en vervangen door een nieuwe.
Aangezien blauwe bessen oppervlakkig wortelen is het van groot belang een dikke zuurmakende mulchlaag aan te brengen boven de struiken is eveneens gunstig voor de waterhuishouding.
maandag 9 juli 2007 - 06:02
DannyC

DannyC

een dikke zuurmakende mulchlaag aan te brengen , wat gebruik je dan hiervoor?
maandag 9 juli 2007 - 17:41
hildavw

Hildavw

Onze blauwbessenstruiken staan in een bedje van schors.
Is dat voldoende ?
Er is ook flink wat turf door de grond gemengd.
maandag 9 juli 2007 - 20:38
DannyC

DannyC

ik zou het niet weten vandaar mijn vraag
maandag 9 juli 2007 - 22:51
Nigella

Nigella

schors verzuurt zeker de grond, maar of dat dan genoeg is ???
dinsdag 10 juli 2007 - 02:52
Fons

Fons

Dennenaalden, schors, afgevallen blad uit het bos, turfstrooisel, gehakselt snoeihout van koniferen, van taxus, buxussnoeisel, gehakselt snoeisel van takken allerlei, zolang er maar geen kalk produkten bij te pas komen.
Al deze produkten zijn geschikt als mulchlaag voor blauwbessen, het voornaamste is dat de grond hieronder goed vochtig blijft.
dinsdag 10 juli 2007 - 03:17
DannyC

DannyC

dank voor de uitleg

Gr
danny
dinsdag 10 juli 2007 - 14:40
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

................ het voornaamste is dat de grond hieronder goed vochtig blijft.


ik wist niet dat het was om de grond vochtig te houden, ik dacht echt dat het om de zuurtegraad van de grond ging. Maar zelfs op die droge klei, hebben ze dit jaar genoeg water gekregen blijkbaar

Dit WE zijn er open deurdagen in de proeftuin in Zomergem (O-Vl) dat lijkt echt super om zo al die soorten kleinfruit eens van dicht bij te zien en te mogen snoepen en van. Bie Bie zal vooraf nog eens uitmeten waar er hier nog plaats is in de fruittuin. Ik heb ooit een spreekbeurt meegemaakt met die Marc, interessant

http://http://www.proeftuin.info
dinsdag 10 juli 2007 - 15:42
nora

Nora

ik weet niet juist wat jullie bedoelen met blauwbessen, kan het een soort bosbes zijn maar dan wat groter?
Ik ga elk jaar hier in de oostkantons bosbessen plukken (die zijn nu rijp) en wij maken er pannekoeken mee, gewoon deeg maken voor pannekoeken en als je het beslag in de pan gedaan hebt, bestrooien met bessen en dan als een kant goed is omdraaien en aan de andere kant bakken.
Het is zeker de moeite om eens te proberen, ze geven wel een verzadigd gevoel.
smakelijk
woensdag 11 juli 2007 - 01:36
hildavw

Hildavw

Inderdaad Nora,
blauwbessen zijn gecultiveerde bosbessen, dus iets groter dan de wilde.
Het hele jaar door kan je ze in sommige supermarkten vinden, in de winter komen ze dan van Spanje en zelfs van Chili en Peru, maar dan zijn ze uiteraard wel duur.
Deze voormiddag heb ik er op de markt gekocht, omdat onze oogst nogal gespreid is.
Echt goedkoop zijn ze nog niet, ik heb iets meer dan 3 euro betaald voor een halve kilo.
Maar ze zijn gezond en buiten bananen is dit de enige fruitsoort die ik verdraag, dus ...

groetjes
Hilda
donderdag 12 juli 2007 - 00:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon