menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schuimwijn maken

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Ben een verwoede wijnmaker ,druiven en andere fruitwijnen. Maar droom al een tijdje om eens zelf schuimwijn te maken.Daar ik momenteel meer en meer witte wijndruiven heb zou ik me eens willen toeleggen om eens schuimwijn te proberen maken.
Weet iemand onder u hierover iets meer?
woensdag 12 juli 2006 - 19:29
hugo

Hugo

ik weet alleen hoe je hem moet opdrinken......

groetjes
woensdag 12 juli 2006 - 19:38
Adrienne

Adrienne

Ha Hugo,

K'doe mee ze
en datte we toffe jongens zijn.......

gtjs adrienne
woensdag 12 juli 2006 - 19:47
Victor44

Victor44

Daar ben ik vet mee!!!!!!
woensdag 12 juli 2006 - 21:01
Fons

Fons

Viktor,ben ooit ook een verwoed wijnmaker geweest maar had zoveel wijn en die moest dan nog gedronken worden, ben 15 jaar geleden er mee gestopt,
tijdens mijn wijnmakersoeriode was ik lid van amateurs wijnmakers die regelmatig vergaderden en een informatieboekje uitgaven waar alles aan bod kwam zelfs schuimwijn en bieren maken,misschien is in uw omgeving ook een vereniging amateur wijnmakers waarbij ge u kunt aansluiten.
Te Geel is zo een vereniging maar is misschien te ver weg voor een Truienaar.
Kijk eens op internet misschien vind ge een adres in uw omgeving.

Groetjes Fons
woensdag 12 juli 2006 - 21:51
Victor44

Victor44

Bedankt Fons,ben ook lid van een wijnmakersclub,maar schuimwijn is daar nog niet aan bod gekomen. Misschien ook omdat het nogal veel haken en ogen geeft om dit juist te doen.
Ben wel geen Truienaar ,eerder uit de streek van Tienen.
woensdag 12 juli 2006 - 22:40
Uvacrispa

Uvacrispa

Victor,

schuimwijn maken is niet echt moeilijk. In feite komt het er op neer dat je een nagisting uitvoert op de fles (stevige, zware champagneflessen zu-in vereist).
Nadien moet je degorgeren (bezinksel verwijderen) doro de flessehals te bevriezen. Dit is de enige echt moeilijke en delicate stap.
Hiervoor kan je best een extra hulpmiddeltje maken dat de fles goed blokkeert, want als je bij het wegnemen van de stop de fles beweegt, zal door de druk de ijsprop worden weggeschoten (en ook een deel van de inhoude van de fles).
Zelf maak ik vooral schuimwijn van bessenwijn...
Als je meer specifieke vragen hebt, mail me dan maar...
Groeten en schol
Marc
donderdag 13 juli 2006 - 12:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon