menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruit

Ga naar meest recente reactie

martje

Martje

hoi,
graag had ik geweten of ik nu juli aalbessen kan snoeien.
hoeveel gesteltakken moet ik bij de struik laten staan. moet ik de dikke oude takken weg knippen of de dunnere jongere takken;
groetjes
dinsdag 11 juli 2006 - 11:50
Victor44

Victor44

Aalbessen moet je best snoeien in februari of maart.Als de bessen tegen draden geleid zijn kunt je een, twee of drie geteltakken aanhouden afhankelijk van de plantafstand.Zijn de bessen in struiken op gekweekt dan kan men een vijf of zestal gesteltakken laten groeien.Op de gesteltakken zoveel mogelijk de twee jarige en oudere twijgen weg snoeien.En zoveel mogelijk alleen de jonge scheuten laten staan, je kan ze herkennen aan de bleke kleur ,alleen oudere twijgen toe laten wanneer er te weinig jonge zijn. De lengte van de gesteltakken niet insnoeien ,alleen als ze de goede hoogte bereikt hebben
dinsdag 11 juli 2006 - 18:32
Victor44

Victor44

Wanneer je gesteltakken te oud zijn kunt ge hem onderaan tegen de grond afzagen en een nieuwe laten opgroeien
dinsdag 11 juli 2006 - 18:37
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste, ik moet Victor44 tegenspreken.
Het beste tijdstip om aalbessen (rode bes,...) te snoeien is tijdens de pluk. Je hebt dan een duidelijk beeld van welke gesteltakken te laag komen, te dicht bij elkaar staan.
In principe mag je 10 - 12 takken aanhouden dier, als je er van boven op kijkt, zowat 30 cm uit elkaar moeten staan. Als zete dicht staan dan kan je een tak terugknippen tot vlak boven de vertakking of net boven de grond. Hierbij laat je steeds een tweetak knoppen (of bladeren)- zitten, van waaruit nieuwe scheuten kunnen ontstaan.
Tijdens de winter kan je eventueel aangetaste, of het teveel aan nieuw gevormde takken dan nog wegknippen.
Als je de snoei ooit in praktijk wil zien, dan ben je steeds welkom bij ons.
Marc ( http://www.proeftuin.info )
donderdag 13 juli 2006 - 13:20
Victor44

Victor44

Ben dikwijls in de proeftuin van Kleinfruit in Tongeren les weze volgen,ook in de tuinbouwschool van ST- Truiden,maar nergens werd er in de plukperiode gesnoeid. Deze voordrachten werden gegeven in november en in februari waarbij men dan leerde hoe men moest snoeien.Maar ja,ieder zijn eigen doenwijze. Ik heb heb jaren Rovada gehad en had telkens een mooie opbrengst en mooi fruit.
donderdag 13 juli 2006 - 14:26
Uvacrispa

Uvacrispa

Viktor,
als je in Tongeren snoeilies hebt gevolgd dan zal je ook wel gemerkt hebben dat de struikvorm verlaten wordt voor de 'commerciële' teelt. In feite keert men nu terug naar de methodes van de 18 en 19de eeuw... en toen opteerde men al voor zomersnoei. Daarenboven een plant in volle groei kan goed zijn wonden overgroeien, daar waar dat in de winter niet gebeurd en je dus meer kansen openlaat voor de sterk oprukkende bessenglasvlinder (die bijna was uitgeroeid in de DDT tijd, maar nu opnieuw in opmars is...).
Dus misschien is het nuttig van je kennis weer wat bij te spijkeren en eens de professionele sessies te volgen.
Ik wil je er trouwens op attent maken dat wij ons hoofdzakelijk richten naar de partikuliere markt en niet trachten een 'professionele' methode aan te leren aan gelegenheidstuiniers, die vaak niet de achtergrond en producten ter beschikking hebben die voor de professional ter beschikking staan.
Indien interesse ben je ook steeds bij ons welkom...
Succes verder
Marc
donderdag 13 juli 2006 - 19:53
Victor44

Victor44

Inderdaad heb ik er steeds geteeld voor de export,en had steeds een hoog kwaliteitslabel voor mijn rode bessen.Deze methodes kunnen inderdaad veranderd zijn,op het ogenblik heb ik alleen nog een paar struiken voor eigen gebruik,dus ga ik ook sinds verleden jaar niet meer naar deze lessen.
Ik doe bij deze struiken ook zomersnoei doch in mei-juni.
Beste groeten
donderdag 13 juli 2006 - 21:55
lisa

Lisa

ik zelfs snoei ze ook in feb-maart en heb goede ervaringen me ,dus ik blijf er gewoon erbij
grts,lisa
donderdag 13 juli 2006 - 22:57
vlooike

Vlooike

Wij hebben ze vorig jaar helemaal niet gesnoeid. Nu hebben we heel veel bladeren, maar helemaal geen vruchten. Wat kunnen we hier aan doen?
dinsdag 8 juli 2008 - 15:51
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,

Zomersnoei, met een correcrtiev snoei ion de winter is hiervoor een oplossing. Misschien kan je komende weekend inspiratie komen opdoen tijdens onze open 'proef'dagen. we organisren elk uur een riondleiding met aandacht voor de bverschillende soorten en rassen van bessen en specifieke manieren om ze te telen, maar ook bijzondere bessen komen aan bod...
(zie ook: http://www.proeftuin.eu )
dinsdag 8 juli 2008 - 22:58
vlooike

Vlooike

Hallo,

Ik zou dit heel graag doen, maar ik denk dat dit nogal moeilijk is aangezien we in Spanje wonen

woensdag 9 juli 2008 - 08:54
martje

Martje

ik heb mijn aalbessen dus gesnoeid in februari. ik heb van 10 struiken amper 2 liter sap kunnen trekken. de struiken zijn al wel 10 jaar oud. men heeft mij aangeraden ze oude gesteltakken dus de dikke tot beneden af te knippen. ik nu veel jonge scheuten maar allemaal bovenaan en veel veel blad.
mag ik die oude takken NU wegknippen. ik ga een struik volledig tot grond gelijk maken. als test.
en zien wat er volgend jaar gebeurt.
woensdag 9 juli 2008 - 09:09
Uvacrispa

Uvacrispa

Martje,

Je kan nu een aantal oude gesteltakken wegknippen. De nieuwe die dan ontstaan kan je dan uitdunnen om zo nieuwe struikk met vodloende vruchthout op te bouwen. Wij verjongen een struik steeds geleidelijk omdat je dan wel verzekert bent van een (kleinere) oogst die dan geleidelijk weer toeneemt.
Wij verjongen een struik gespreid over drie jaren (dus elk jaar 1/3). Wij laten de oude takken meestal ook op 'stelten staan' (zowat 2O cm) dit omdat erg oude bessenstruiken soms wat moeilijk opnieuw beginnen met het vromen van grondscheuten. Vormen ze toch veel grondscheuten, dan kan je deze stompen in de winter alsnog wegknippen.

Vlooitje,
We hebben al bezoek gehad uit Japan, dus...
Trouwens welke rassen heb jestaan in Spanje, of zit je in een gebied waar het in de winter voldoende koud is?
donderdag 10 juli 2008 - 08:46
martje

Martje

die scheuten die op die stelten komen te staan hoe hoog moeten die dan worden.
zijn dat dan de toekomstige gesteltakken.?
amai ik ben hier precies chinees aan het schrijven.
vrijdag 11 juli 2008 - 15:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon