menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Actinidia chinensis 'Jenny' KIWI

Ga naar meest recente reactie

Loki

Loki

Beste forumleden,

ik zit al geruime tijd met een prangende vraag aangezien vriend Google mij hier 1001 verschillende antwoorden voor geeft.
Kan iemand mij vertellen hoe hoog de Actinidia chinensis 'Jenny' KIWI wordt? Op internet heb ik gevonden tussen de 1m en 6m... Dit zal waarschijnlijk correct zijn, maar dan kan je ook zeggen tussen de 2cm en 1km (vind dat verschil net iets te groot).

Kan iemand mij vertellen hoe breed de Actinidia chinensis 'Jenny' KIWI wordt? Op internet heb ik gevonden tussen de 0,5m en 6m... wat nog een groter verschil is als de hoogte...
dinsdag 28 maart 2023 - 08:13
Peterplant

Peterplant

Deze Kiwi zal altijd elke ruimte die die toebedeeld krijgt volgroeien. Waar steun of klimgelegenheid zal ze groeien.
De hand die de snoeischaar hanteert bepaald hoogte en breedte van de kiwi.
dinsdag 28 maart 2023 - 13:30
Loki

Loki

Dan is de online te vinden info toch redelijk misleidend...
@peterplant als ik - en ik overdrijf even - 20m hoog voorzie, en 15m langs iedere kant voorzie, kan ik verwachten dat deze over x aantal jaar volledig volgroeid is geraakt met een plant van 30x20m? (In praktijk voorzie ik 3m(h) x 4m aan beide kanten...
woensdag 29 maart 2023 - 11:18
Peterplant

Peterplant

Nu is 20 bij 30 wel wat veel, maar als je enkele tientallen jaren geduld hebt gaat het wel lukken.
Kwekers zijn altijd bang om de uiteindelijke maximale hoogte en breedte aan te geven, omdat de mens daar van schikt.
Als een kiwi 10 meter hoog kan worden, en dat kan die zeker, dan past die niet op een schutting van 2 meter redeneert men dan. Men vergeet dat elke plant geleid of gesnoeid kan worden.
woensdag 29 maart 2023 - 23:31
Loki

Loki

Voor mij was/is de info vooral belangrijk om te weten hoeveel ruimte ik ongeveer moet voorzien (kwestie van niet te veel of juist niet te weinig te voorzien).

Is overigens de actinidia chinensis Jenny hetzelfde als de actinidia deliciosa Jenny?
donderdag 30 maart 2023 - 10:06
Peterplant

Peterplant

Hou gewoon een meter of 5 aan.

Die 2 Jenny's zijn hetzelfde.
donderdag 30 maart 2023 - 20:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon