menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen dwergsoorten of miniboompjes genoemd

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Zijn de volgende boompjes nog te jong om al vrucht te dragen.

Bij mij staan er een aantal miniboompjes, nl. appel (3), kers (2), peer(3), pruim (2), perzikken, abrikoos. (namen weet ik eigenlijk niet)

Die staan allemaal zonder pot in volle grond, veel bloesem gehad, maar geen vruchten. Ze staan er wel nog maar van vorige herfst, weet eigenlijk niet of die het eerste jaar eigenlijk vruchten zouden moeten dragen.

Mijn zus woont naast mij en die heeft vorige herfst laagstammige kersen, appels en peren gekocht. Bij haar veel kersen en appels, maar geen peren. Vanuit haar tuin kan er dus ook bestuiving naar mijn bomen komen.

Mijn andere buur heeft wel een zeer grote notenboom staan, maakt dat iets uit?

Het is eigenlijk mijn eerste keer dat ik fruitbomen zet (buiten die mispelboom) Lang geleden had ik wel eens een Reine Claude gezet, maar die was geknakt door de wind (wist niet dat je een jong boompje moest steunen).

Aan de grond zelf kan het niet liggen, want heb al bijna 20j een mispelboom staan met altijd ongelooflijk veel vruchten aan, heb ook allerlei soorten bessen staan, nooit problemen mee gehad.

Ik had ook een abrikozenboompje staan maar dat had last van de krulziekte. Had er direct al de bladeren afgehaald en nu staan er opnieuw mooie bladeren aan. Komende herfst ga ik die echter wel in mijn serre zetten. 2 jaar geleden heb ik dat al gedaan met een vijgeboom en sindsdien heb ik er heel veel vruchten aan.

Wie weet raad?
woensdag 5 juli 2006 - 12:54
Uvacrispa

Uvacrispa

Tania,

gezien je de namen van de boompjes niet weet, zal je ook geen idee hebben van de onderstam waarop ze geënt zijn. Het is vooral de onderstam die de groeikracht bepaaltalsook vanaf welke leeftijd een boompje vruchten draagt.
Het is zeker geen drama dat er geen vruchten aan de struiken zijn gekomen. Het is beter om het eerste jaar de plant geen energie te laten stoppen in vruchten maar alle kansen te geven om een gezond wortelstelsel te laten ontwikkelen, zodat je volgend jaar wel van de heerlijke vruchten kan genieten, als de natuur meezit natuurlijk. Immers koude en regen zorgen er vaak voro dat er een slechte bestuiving is. Immers bij lage temperaturen vliegen er enkel hommels en, solitaire bijen rond..., bij nat weer kan stuifmeel kapot gaan...
De mispel bloeit veel later op het seizoen en heeft zelden last van een slechte bestuiving en vruchtzetting...
Succes
Marc
maandag 17 juli 2006 - 13:03
Bowie

Bowie

Ben aan een paar namen geraakt.

Er zijn 3 duo's: duopeer met Conférence en Bonne Louise - duoappel met Elstar en Golden delicious - duokers met Bigarreau de Napoléon en Van.

Dwergappel 'Lilliput' (red delicous?)
Kers- prunus avium 'Compact Stella'
Abrikoos - prunus armeniaca 'Gold Rich'
Miniperzik - prunus persica 'Bonanza' (witte perzik denk ik)
Minipeer = pyrus communis 'Williams'
Pruimen - Bleue de Belgique en Reine Claude d'Oullins


Mijn zus woont naast me en heeft staan:
Appels - James Grieven (staat vol appels) en Cox Orange Pippin
Kersen - Grosse schwarze knorpelkirsche en prunus ceramus 'morel' (aan beide een 10tal kersen)
Pruimen - prunus domestica 'Hauszwetche' en Reine Claude d'Athan
Peren - geen idee
Bij haar zijn het allemaal laagstammen.

Al onze bomen staan er sinds herfst 2005 - Hoe moet er nu gesnoeid worden of mag dat maar pas als er vruchten aangekomen zijn?
zondag 23 juli 2006 - 22:16
Angelo

Angelo

mag ik vragen of jij je boompjes bij bakker hebt besteld?
ik heb namelijk ook een pruimenboompje duo Bleue de Belgique en Reine Claude d'Oullins !
heb hem nu een dikke 8 maanden, maar hij is nog niet echt groot, hij staat wel in een pot, staan jou in volle grond?
en hij heeft dit jaar nog niet gebloeid!
dinsdag 25 juli 2006 - 12:08
Bowie

Bowie

Alleen de duo's - die staat idd in volle grond (sinds herfst 2004 of lente 2005, weet het niet goed meer) -veel bloesems op geweest maar nog geen vruchten - ca 1m60 hoog.
dinsdag 25 juli 2006 - 12:31
Uvacrispa

Uvacrispa

Ben aan een paar namen geraakt.

Er zijn 3 duo's: duopeer met Conférence en Bonne Louise - duoappel met Elstar en Golden delicious - duokers met Bigarreau de Napoléon en Van.

Dwergappel 'Lilliput' (red delicous?)
Kers- prunus avium 'Compact Stella'
Abrikoos - prunus armeniaca 'Gold Rich'
Miniperzik - prunus persica 'Bonanza' (witte perzik denk ik)
Minipeer = pyrus communis 'Williams'
Pruimen - Bleue de Belgique en Reine Claude d'Oullins


Mijn zus woont naast me en heeft staan:
Appels - James Grieven (staat vol appels) en Cox Orange Pippin
Kersen - Grosse schwarze knorpelkirsche en prunus ceramus 'morel' (aan beide een 10tal kersen)
Pruimen - prunus domestica 'Hauszwetche' en Reine Claude d'Athan
Peren - geen idee
Bij haar zijn het allemaal laagstammen.

Al onze bomen staan er sinds herfst 2005 - Hoe moet er nu gesnoeid worden of mag dat maar pas als er vruchten aangekomen zijn?


Het lijkt me vrij normaal dat je nog geen vruchten hebt aan de boompjes, ze moeten nog investeren in een nieuw wortelstel. In feite moet je de bomen bij het planten reeds snoeien, en het eerste jaar geen vruchten laten vormen.
Duoboompjes ogen mooi, maar zijn zeer vaak moeilijk om mooi in evenwicht te laten groeien (toch mijn ervaring bij snoeidemonstraties)...
Je kan nu reeds beginnen met de correctiesnoei. Ik adviseer je om ergens een snoeidemonstratie bij te wonen of een goed boek aan te schaffen...
De rassenkeuze is in elk geval in orde wat bestuiving betreft, dus de volgende jaren zal het wel lukken met de vruchtzetting...
donderdag 27 juli 2006 - 19:22
Bowie

Bowie

Ja ik had dat al gedacht hoor dat het normaal was dat er nog geen vruchten aankwamen.

Snoeidemonstraties: waar is dat te volgen?

Kan je evt. een goed boek aanbevelen?
vrijdag 28 juli 2006 - 09:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon