menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien x Pissebedden

Ga naar meest recente reactie

ingridwout14

Ingridwout14

Nog nooit meegemaakt: pissebedden die aardbeien quasi kaalvreten nog voor jij er kan plukken Ik vermoed dat het met de droogte te maken heeft, en het feit dat er dan minder ander ‘vochtig’ of rottend materiaal is om aan te knabbelen? De aardbeien die de grond niet raken, blijven onaangeroerd.
Zou het in dit geval ev. helpen om stro te leggen op de grond?
Groeten, In
maandag 30 mei 2022 - 16:13
Patrikc

Patrikc

Heb je ze op heterdaad betrapt ?

Ik zou anders eerder denken aan slakken.

Stro helpt tegen geen enkel van beiden.
maandag 30 mei 2022 - 16:46
ingridwout14

Ingridwout14

Patrikc: ja, heb ze al meermaals betrapt, die pissebedden. Dit jaar hier nog geen (naakt)slak bespeurd op de aardbeien trouwens, zelfs de vogels laten ze met rust . Nu gaat het nog eens erg hard met de aardbeien, en dan is er weer een andere natuurlijke vijand
maandag 30 mei 2022 - 17:09
leerling

Leerling

Kan je het ze kwalijk nemen? Aardbeien zijn lekker (en zacht)!
Een aardbei die op de grond ligt zal bovendien sneller beurs worden en dus sneller diertjes lokken die komen mee-eten.

Stro heeft het voordeel dat de aardbeien minder vuil worden van het zand dat opspat wanneer het regent, maar het houdt daarnaast ook de grond vochtig - en pissebedden hebben vocht nodig (ze hebben kieuwen).

Dus aardbeien op bedjes waar je regelmatig met een (hand)rijfje de grond bewerkt (zodat de grond bovenaan wat uitdroogt) kan wat helpen. Als je niet te veel aardbeien hebt, kan je ook draden spannen langs de plantjes en de aardbeien erover laten hangen, zodat ze de grond niet raken.

Je kan proberen ze weg te lokken door ze ergens anders wat lekkers aan te bieden op een vochtig plaatsje. Bv. een plank of een dakpan met daaronder wat wat (rottende) slabladeren, de aardbeien die niet bruikbaar meer zijn ... zacht en bijvoorkeur rottend materiaal.
Als je er vangt, kan je ze daarna verhuizen naar je composthoop als je die hebt. Daar leveren ze prachtig werk.
maandag 30 mei 2022 - 17:14
ingridwout14

Ingridwout14

Ja, leerling, en laat het nu nét meestal de meest zoete zijn . Ik hef ze ‘s ochtends nu een beetje de lucht in (voor zover dit gaat…
bij sommige planten met stevige stengels gaat dit al beter dan bij sommige andere variëteiten).
Jouw suggestie met die draden, en ook het rijven (al is dit bij kalkrijke grond iets minder evident) kan ik op sommige plekken ook nog wel proberen, dank je !
Vanmorgen VROEG was het pas echt oog-stress… even op dagelijkse moestuin check, en op amper 3m afstand trippelde er rustig een bruine rat voorbij met in de bek, jawel, een aardbei !!! Toen werd het me pas écht teveel
dinsdag 31 mei 2022 - 18:53
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Zie je wel, de pissebedden zijn onschuldig, laster en eerroof .

De ratten zijn hier ook een vreselijke pest.
zondag 5 juni 2022 - 10:06
ingridwout14

Ingridwout14

Pissebedden en ratten. Gisteren heb ik de gil van m’n leven gegeven, PatrikC. Dochter had voordeur laten openstaan om buiten iets te halen… toen kwam die rat fijn de inkom binnengetrippeld!!! Verder op de dag heb ik hem/haar meerdere keren fijn aan de aardbeien zien knabbelen. De foto’s zijn niet ideaal (had mobiel niet op stil staan en daardoor is ie opgeschrikt ) Wat een harige staartenellende

Fruit

maandag 6 juni 2022 - 15:56
leerling

Leerling

Als het een harige staart heeft, is het waarschijnlijk een woelrat. Woelratten zouden zich al wat makkelijker laten vangen...
maandag 6 juni 2022 - 16:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon