menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbei plantjes krijgen bruine bladeren

Ga naar meest recente reactie

RW5

RW5

Ik heb frigo plantjes en een potje meststof gekocht bij een kweker. Ik heb ze 2 weken na aanplant meststof gegeven, want dat stond op dat potje.

Alleen de bladeren werden na een poosje bruiner en sommige plantjes stierven. Is 2 weken na aanplant niet te vroeg om meststof te geven? Op internet lees ik dat het na 4 weken pas moet.

En wat is de oorzaak dat de bladeren bruin worden?

Fruit

maandag 16 mei 2022 - 19:14
RW5
maandag 16 mei 2022 - 19:14
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Aardbeien zijn gevoelig voor verticillium (verwelkingsziekte). Het is een veel voorkomende aantasting bij aardbeien en afgaande op bovenstaande foto's ben ik er vrij zeker van dat diverse van jouw planten hierdoor zijn getroffen. Verwelkingsziekte zie je vooral bij planten die te nat staan. Dit kan komen door slechte drainage, overmatig water geven of veel natuurlijke neerslag. Ook kan het zijn dat je plantmateriaal al besmet was (dit is lang niet altijd met het blote oog te zien) of dat de grond die je gebruikt hebt al sporen van verwelkingsziekte bevatte. Tegen verwelkingsziekte kun je weinig doen.

Zie ook:

https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Verticillium-verwelkingsziekte+-+aardbei


Gegroet, de tuinprins
maandag 16 mei 2022 - 22:17
dries944

Dries944

Wat is er aan de hand met de bladeren van mijn aardbeiplant?

Fruit

zondag 22 mei 2022 - 21:40
Peterplant

Peterplant

Die worden aangevreten door kleine rupsjes die op de rand van het gat zitten.
maandag 23 mei 2022 - 13:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon