menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te planten?

Ga naar meest recente reactie

EJM

EJM

Ik zet deze in de categorie fruit, omdat deze vraag niet specifiek ergens hoort.
Ik heb een stuk grond, waar ik een tipi heb gemaakt van takken, waar ik frambozen op heb gezet.
Nu wil ik daarnaast nog het zelfde doen met bramen.
En dan wil ik nog een lager gewas er onder, ook iets wat iets eetbaars oplevert, en het liefst vaste planten.
En als het kan groenblijvend.
En geen aardbeien, rode bes, kruisbes, goji bes, witte bes, want die heb ik allemaal al.
En geen bosbes, zwarte bes of blauwe bes, want die lust ik niet.
Mag fruit zijn of andere eetbare dingen.
En dus niet te hoog.
Alle ideeën zijn welkom.
donderdag 24 maart 2022 - 22:19
Penelope

Penelope

Cranberries wellicht?
vrijdag 25 maart 2022 - 09:27
Lamium

Lamium

Ik heb een klein struikje roze bosbes hier staan. Ik lees dat je niet van bosbes houdt, maar de smaak van de bessen hiervan vond ik totaal niet te vergelijken met de bosbessen die ik uit de winkel ken. Verder vind ik het een leuk struikje, al moest ik even wennen aan de bladkleur (beetje vlekkerig, dus je denkt snel dat het er niet goed mee gaat).
vrijdag 25 maart 2022 - 20:00
leerling

Leerling

Wintergroen en eetbaar is hier ook het keukenkruid Origanum vulgare. Lekker o.a. in ratatouille, groentensoepen, gerechten met tomaten of feta, salades ...
Goede bodembedekker. Zaait wel uit, maar wiedt ook gemakkelijk.
Bloeit lang en is heel geliefd bij wilde bijen en vlinders. De bloemen kan je verwerken in een veldbloemenboeket.
In het voorjaar de oude bloemstengels wegsnoeien.
zaterdag 26 maart 2022 - 00:02
leerling

Leerling

Wat we hier ook doen zijn bodembedekkende "onkruiden" hun gang laten gaan. Die komen hier spontaan op, dus gaan we ervan uit dat ze het hier naar hun zin hebben. Ze wisselen elkaar ook mooi af, zodat er altijd wel wat eetbaars te vinden is voor bestuivers.
Momenteel staan hier o.a. paarse dovenetel, speenkruid, maarts viooltje, bosanemoon, madeliefjes ... in bloei. Witte dovenetel is er ook bijna. Ereprijs volgt wat later en kleurt mooi tussen de bosaardbeien. Zennegroen wisselt met brunel. Look-zonder-look, stinkende gouwe, dagkoekoeksbloem ... vullen andere hoekjes.
Sommige van die planten hebben eetbare delen, al dan niet voor ze in bloei komen.
Het zijn planten die bestuivende insecten lokken en daarmee ook de opbrengst van jouw fruitplanten kunnen verhogen.
Gras en andere (daar) ongewenste planten wieden we wel weg.
zaterdag 26 maart 2022 - 00:51
EJM

EJM

@Lamium

Die roze bosbes, smaakt die wat zurig, als cranberry's?
Hoe smaken die?

zondag 27 maart 2022 - 19:25
Lamium

Lamium

Nee, die smaakte juist heel zacht en zoet, bijna limonade-achtig. Heel veel meer detail weer ik niet meer, want de laatsten aten we een maand of acht geleden . Maar in elk geval hebben ze niet dat een beetje wrange dat gewone bosbessen vaak hebben.
zondag 27 maart 2022 - 19:54
EJM

EJM

@Lamium

Kun je me een soort aanraden, en waar die te koop zijn?

dinsdag 29 maart 2022 - 23:03
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Ik moest het even opzoeken voor de zekeheid. Hij moet het niet van zijn naam hebben: Vaccinium corymbosum 'Pink Lemonade' . Wij hebben hem vorig jaar bij een lokaal tuincentrum gekocht (in Dongen), maar ik heb het idee dat hij redelijk breed verkrijgbaar is.

Toen wij hem kochten was dat geen heel overwogen keuze verder. Ik heb primair een bijen- en siertuin. De paar stuks fruit zijn voor de leuk.

Hij zou tussen een meter en anderhalve meter moeten worden. Wij houden hem in een pot en daarin is hij na een jaar nu een goede 50 cm denk ik. Ik verwacht dus dat hij op een gewenste maat te houden is.
woensdag 30 maart 2022 - 07:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon