menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwaarloosde hoogstam appelboom met klimop

Ga naar meest recente reactie

Bientje83

Bientje83

Hallo,

Deze zomer zijn wij verhuisd naar een huis met grote tuin.
Hier staat een grote oude appelboom in. Vermoed wel zo een 30/40 naar oud. Zoals je kunt zien op de foto ( hier had ik al de klimop bol grotendeels uit de boom verwijderd) is er ook een oude klimop die de boom al jaren heeft ontdaan van licht in de kroon. Nu ben ik erachter gekomen dat er vruchtboomkanker in zit en dat her en der luchtwortels aan de grote takken en stam (waar ik ervan kan zien) zitten.

De hele stam is overwoekerd met klimop.

Wij willen de boom graag houden puur voor de mooi, niet voor de oogst.

Wat is wijsheid betreft het behandelen van de vruchtboomkanker en de luchtwortels? En kan ik de stam het beste ontdoen van de klimop of laten zitten?

Fruit

zaterdag 5 februari 2022 - 20:29
Peterplant

Peterplant

De klimop verwijderen. Vruchtboomkanker is niet te bestrijden. Probeer de omstandigheden te verbeteren. Klimop houdt de boom te vochtig en dat bevordert de vruchtboomkanker. Als de klimop weg is kan de wind beter door de takken waaien.
De ergst aangetaste takken zou je wegsnoeien. Probeer de boom goed te verzorgen en te bemesten. Misschien groeit de boom er doorheen, maar die kans is niet zo groot.
zaterdag 5 februari 2022 - 21:47
WiPe

WiPe

Klimop onderaan afsnijden en laten afsterven voor je die uit de boom halt; dat scheelt een boel werk.

Heb je een foto van de hele boom?
maandag 7 februari 2022 - 19:57
Bientje83

Tekst aangepast

Bientje83

Hallo,

Hier nog wat foto's. De boom zoals hij was met enorme klimop bol er in.

Fruit

dinsdag 8 februari 2022 - 09:46
Bientje83

Bientje83

Huidige staat

Fruit

dinsdag 8 februari 2022 - 09:47
Bientje83

Bientje83

De stam nu

Fruit

dinsdag 8 februari 2022 - 09:49
Bientje83

Bientje83

Luchtwortels?

Fruit

dinsdag 8 februari 2022 - 09:50
Bientje83

Bientje83

Luchtwortels op de stam?

Fruit

dinsdag 8 februari 2022 - 09:51
WiPe

WiPe

Datzijn geen luchtwortels, maar hechtwortels van de klimop.Het enige wat je nu voor de boom moet doen is de kruin licht uitdunnen. Daarvoor moet je gewoon relatief kleine takken weg halen aan de buitenkant van de kruin. Doordat de boom licht krijgt nu de klimop weg is, zullen erheel veel nieuwe takken lager op de hoofdtakken uitschieten
woensdag 9 februari 2022 - 08:20
Bientje83

Bientje83

Ik bedoel natuurlijk niet de wortels van de klimop maar de bobbeltjes op de stam van de appelboom.

De klimop heeft vuistdikke wortels/takken op de stam. Hoe haal ik die het beste er af zonder de boom te beschadigen.
donderdag 10 februari 2022 - 09:04
WiPe

WiPe

Die bobbels zijn geen luchtwortels. Laatt die klimop gewoon afsterven. Over een paar maanden komen die er dan vanzelf wel af, zonder dat je veel moeite moet doen.
vrijdag 11 februari 2022 - 12:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon