menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gebarsten kersen

janfaes

Janfaes

9 jaar geleden hebben we een boerderij gekocht in de Charente in Frankrijk. Inbegrepen was een boomgaard met 32 fruitbomen allerlei. Tussen die 32 zijn er ook 6 kersen- en kriekenbomen. Nu is er één kersenboom die het volgende probleem heeft.
De kersen barsten open voor ze rijp zijn en binnen de kortste tijd rotten ze.
Het is een hoogstam van onbekende ouderdom en ik schat hem op + 50 jaar
Ik ken het ras niet maar het zijn zeer donkere bijna zwarte kersen als ze rijp zijn. De kersen zijn zeer zoet met hard vruchtvlees.
De boomgaard is de laatste 9 jaar niet bemest geweest en staat in zware grond die de nodige stenen bevat ( de meeste met fossielen) Niet ver van het wortelgestel (= boomkruin) eindigt de overloop van de ondergrondse waterciterne.
De kersen zijn bijna niet aangepikt door vogels (te weinig vogels of te veel kersenbomen in de buurt)
Is er iemand die mij betreffende dit probleem raad kan geven.
Ik kan foto's van boom en kersen doorsturen via mail indien gewenst.
maandag 21 mei 2007 - 22:14
Victor44

Victor44

Sommige variëteiten zijn heel gevoelig voor barsten,andere minder.Wanneer er een lange doogteperiode is ,en er komt regen,wordt het water opgenomen door de wortels en gaat zo naar de vrucht.De vruchthuid zal uitzetten zoals een ballon en barst.Dit kan wat vermeden worden door bij langdurende droogte te bevloeien.Ook wordt bij regen,het water opgenomen langs de vruchthuid,daar is op het ogenblik nog weinig aan te doen,buiten overkappen.Momenteel wordt er druk gezocht naar middelen tegen barsten,zo wordt tegenwoordig gespoten met het produkt PALATINA,waar gering resultaat wordt mee bekomen.Tegen rot kan men preventief spuiten met een produkt tegen bothrytus.
Succes!
Victor
dinsdag 22 mei 2007 - 05:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon