menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Yacon

Ga naar meest recente reactie

Dona en Peter

Dona en Peter

Wat begon als een leuk plantje dat we eens wilden proberen, groeide al snel uit tot een stevige plant met mooie oranje bloemen en een oogst om u tegen te zeggen. Heeft iemand ervaring met dit fruit? Hoe eet je het, kan je er nog iets anders mee doen en kan je van de geoogste knollen bewaren om volgend jaar te planten?

Fruit

zaterdag 20 november 2021 - 20:17
Dona en Peter

Dona en Peter

Dit is het kleine grut van de plant.

Fruit

zaterdag 20 november 2021 - 20:18
Dany

Dany

Persoonlijk vind ik ze heel lekker als rauwe groente maar je kan er alle kanten mee op.
https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/overig/yacon/
zaterdag 20 november 2021 - 22:26
Tuinprins

Tuinprins

Is dat niet die knol waar je ontzettende winderigheid van krijgt .... ?
zondag 21 november 2021 - 07:48
Dona en Peter

Dona en Peter

interessante opmerking Tuinprins . Ik ben benieuwd naar eventuele reacties.
zondag 21 november 2021 - 10:57
Driez

Driez

Bij Yacon hebben wij daar alleszins zo geen last van. Bij (f)aardpeer daarentegen...
Wij eten die yacon vooral rauw, als fruit, in slaatjes, als dipgroente, in smoothie,... Opgewarmd vind ik er niks aan.
De knollen op de foto kan je niet gebruiken om opnieuw te planten. Vlak onder de stengelbasis zit(ten) de onregelmatige zgn broedknol(len). Daarop zie je de punten die kunnen uitgroeien tot een nieuwe plant. Je kan die in stukken snijden of breken om meerdere planten op te kweken.
dinsdag 28 december 2021 - 10:10
danny2

Danny2

Wij hebben ook al meer dan 10 jaar Yacon en zijn er nog altijd fan van.
Ik zie dat jullie de rode hebben, die zijn iets zoeter dan de witte, als je de witte daarentegen een weekje in de zon legt na het oogsten worden deze ook rose en zoeter, maar let op als je diabeet bent doe je dit best niet en bewaar je ze donker in een gewone bak met droge grond of turf. Nu heb ik er zelf nog liggen van vorig jaar.
Mijn manier van kweken is in grote kuipen die in de zomer in de grond staan en in de winter gewoon naar de serre of kelder verhuizen.
De knollen blijven dan intact en worden uitgehaald naar behoefte. De opbrengst varieert tussen 10 en 15 kg per plant.
De broedbolletjes laat ik dus ook in zijn geheel tot half of eind februari als ze terug opgepot worden.
Zelf gebruiken we ongeveer 25kg per jaar, vooral rauw geraspt onder salade, nu meestal in de wok, in de soep en gewoon bij de champignons in kleine blokjes.
Wat winderigheid betreft.... dit kan ik niet ontkennen, dit heb je ook bij veel ajuin, zoete patatten, aardpeer , zonnewortel ea....

groetjes danny
dinsdag 28 december 2021 - 16:37
Dany

Dany

als je de witte daarentegen een weekje in de zon legt na het oogsten worden deze ook rose en zoeter, maar let op als je diabeet bent doe je dit best niet en bewaar je ze donker in een gewone bak met droge grond of turf.

Ik dacht dat yacon juist heel goed was voor diabetici
dinsdag 28 december 2021 - 17:55
danny2

Danny2

Dit is inderdaad heel goed maar door aan de zon bloot te stellen verhoogt het suikergehalte
dinsdag 28 december 2021 - 18:03
Dany

Dany

Ik ging er vanuit dat yacon goed is voor de diabeet omdat hij veel inuline bevat en dat zijn suikergehalte er minder toe doet
dinsdag 28 december 2021 - 23:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon