menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitboomkes

Ga naar meest recente reactie

Roosje58

Roosje58

Goedemorgen. Is misschien teveel gevraagd maar is hier iemand die echt weet hoe fruitboomkes te snoeien. Appel/peer/kers en pruim......die dit even wil komen doen om ons wegwijs (zoon en mezelf) te maken ook met de verzorging ervan. We zijn zo leek. Hebben ze vorig jaar moeten verplanten en is vrij goed gegaan, dragen veel vruchten maar alle vruchtjes zijn denk ik aangetast. Boompjes ook te dik "getakt "enz. We wonen rand Gent. Alvast bedankt voor enige hulp. Fijne dag. Roosje
zaterdag 14 augustus 2021 - 09:05
Dany

Dany

Ik weet ook niet goed hoe je het moet doen maar in februari ga ik een snoeiles volgen in de tuinbouwschool Melle, kost wel 15 euro misschien is dit iets voor jullie.
http://www.tuinbouwschool-melle.be/index.php/onze-school/cursussen
zaterdag 14 augustus 2021 - 10:56
Roosje58

Roosje58

Ja Dani is een idee. Ga t es bekijken. Alleen denk dat ze in t najaar moeten gesnoeid worden. Toch bedankt. Mvg
zaterdag 14 augustus 2021 - 11:05
Dany

Dany

Appel- en perenboom worden gesnoeid eind februari begin maart en volgens mijn moet je een pruimenboom niet snoeien wat kersen betreft heb ik geen idee.
zaterdag 14 augustus 2021 - 11:17
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Iedere fruitsoort die je opnoemt snoei je zodat een open en luchtige kroon wordt bekomen. Naar binnen groeiende takken en kruisende takken verwijderen. Te opgaande jonge gesteltakken kun je ook uitbuigen zodat ze op 45 graden komen te staan tov de stam. Das beter voor de vruchten. Heel jonge boompjes of verplante boompjes best alle vruchten verwijderen zodat hij volop z'n energie kan steken in het vormen van nieuwe takken en bladeren en wortels.
Appel en peer kun je eigenlijk heel het jaar snoeien.
Kers en pruim best in de zomer snoeien zodat snoeiwonden snel kunnen opdrogen en afgrendelen. Anders heb je grote kans op loodglansziekte.
ALTIJD op DROGE dagen snoeien zoals vandaag!
zaterdag 14 augustus 2021 - 13:05
Roosje58

Roosje58

Dank u Dries voor de uitleg maar durf het zelf niet aan zonder es gezien te hebben van een niet leek als wij. Kan best met rozen en andere bloemen overweg stek ze zelfs met matig overleving maar fruitboomkes durf ik niet. Toch hartelijk bedankt. Fijne dag.ps plaats deze week wel es foto s. Lukt nu niet regen valt weer mee bakken uit de lucht, pffff.
maandag 16 augustus 2021 - 09:07
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Roosje om te zien hoe het moet klik je you tube aan en toets in je appelsoort. En later perensoort. Er zit vast wel een tuinder bij die je dit laat zien. Ook in je eigen taal. Ik heb er veel baat bij gehad.
maandag 16 augustus 2021 - 12:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon