menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kiwibes heeft last van hele kleine wormpjes?

Niels_K

Niels_K

Hallo,

Mijn kiwibes op het balkon (veel zon, grote bak) heeft last van hele bladeren en ik heb
Hele kleine rupsjes ontdekt, die ik er elke dag zo goed als t kan afhaal ook heeft tie bruine puntjes aan nieuwe bladeren
En worden zo te zien nieuwe bladeren snel geel..

Hij groeit als kool maar ben bang dat tie dus langzaam afsterft
Ik kan eigenlijk nergens goed vinden wat t nou zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen, dus graag wat hulp!

Fruit

maandag 9 augustus 2021 - 09:22
Patrikc

Patrikc

De grond ziet er me te nat uit...
Zijn er drainagegaten in de pot ?
maandag 9 augustus 2021 - 13:11
Niels_K

Niels_K

Zitter er wel in, maar wel vrij hoog. Ik zal er onderin nog wat bijboren. Dank voor de tip
maandag 9 augustus 2021 - 19:27
Tuinprins

Tuinprins

Deze kiwibes heeft last van spint. Is een veel voorkomend probleem bij kiwibessen die in een pot staan op een droge en warme plaats.

Spint is een minuscuul insect dat aan de onderkant van het blad zit. Met het blote oog nauwelijks te zijn, met een vergrootglas vaak wel. Ze zuigen aan het blad waardoor er op de bovenkant van die lichtere plekken ontstaan. Bij een ernstige aantasting wordt het blad geel-bruin en valt van de plant. Bestrijding is zeer lastig.

Tot slot: kiwibes is geen plant voor in een pot op een droog en warm balkon. Verder is de plant zeer gevoelig voor late nachtvorst waardoor het blad incl. de bloemknoppen bevriezen. Bevroren bloemknoppen = geen vruchten. Bij mij zijn ze al drie jaar op rij bevroren en ik betwijfel of de plant geschikt is voor het Nederlandse klimaat zoals wij dat de afgelopen jaren hebben gehad.

Gegroet, de tuinprins
zondag 15 augustus 2021 - 19:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon