menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Luizen bestrijden en rupsen sparen?

Ga naar meest recente reactie

ChantalL

ChantalL

Beste mensen, ik hoop dat iemand weet wat ik het beste kan doen.
Onze mini-appelboompjes hebben helaas elk jaar last van luizen. We waren voorbereid en hebben daarom al lavendel eronder gepoot en larven van lieveheersbeestjes losgelaten. Maar nu zijn er toch weer blaadjes aangetast.

We wilden gaan sproeien met azijn, maar nu zagen we ook rupsjes. Die hoeven natuurlijk niet bestreden te worden. Kunnen we de luizen op een of andere manier bestrijden zodat de rupsen er niet onder lijden? We hebben nu de meest aangetaste blaadjes eraf gehaald, maar lokaal sproeien lijkt onvermijdelijk.
Wat raden jullie ons aan? Alvast dank!

Fruit

donderdag 10 juni 2021 - 13:55
deHaan

DeHaan

Begrijp ik het goed dat je de luizen wilde bestrijden met azijn?
Ik zou er niets aan doen.
Maar als je er toch wat aan wil doen spuit dan met brandnetelgier.
Knijp de rupsjes gewoon plat.
donderdag 10 juni 2021 - 18:35
leerling

Leerling

In een gezonde tuin is wat bladluis op planten geen probleem. De meeste planten gaan echt niet ten onder aan wat bladluis.
Hoe zouden al die planten het zonder mensen en zonder gif het toch zolang gered hebben?

Als je geen verdelgingsmiddelen inzet (inclusief zelf platknijpen) en de omgeving nog een beetje gezond is trek je vanzelf natuurlijke vijanden aan en kom je tot een natuurlijk evenwicht.

Dat natuurlijk evenwicht is geen rechte lijn. Als er meer bladluizen zullen vijanden van bladluizen meer te eten hebben en dus voor meer nakomelingen zorgen. Als, bv. door weersomstandigheden, het aantal bladluizen keldert, gaan ook die natuurlijke vijanden minder te eten hebben, en dus mogelijk verhongeren.
Als het volgend jaar het weer opnieuw ideaal is voor bladluizen, kan het even duren voor de liefhebbers van bladluis weer heel de troep de baas kunnen.

Heel mooi dat je rupsen niet wil bestrijden.
Ook bladluis is een belangrijke schakel in de voedselketen.
zondag 13 juni 2021 - 02:18
ChantalL

ChantalL

Dank voor de info! Het gaat om een haagje appelboompjes tussen de buren en onze voortuin. Toen we die net aangeplant hadden, ging de haag bijna ten onder aan een luizenplaag. Op dat moment was mijn voortuin nog een kille grindbak en waren er nauwelijks natuurlijke vijanden te bekennen. Ondertussen hebben de buren en ik ons best gedaan om biodiversiteit te stimuleren en een gezond evenwicht in de tuinen te krijgen, dus misschien worden die paar luizen helemaal geen plaag. Nog helemaal niet over nagedacht dat je dan ook de natuurlijke vijanden verjaagt. We hadden nog het doemscenario van twee jaar terug in ons hoofd. Ik ga de buurvrouw ervan overtuigen dat we het maar aan moeten kijken.
maandag 14 juni 2021 - 09:21
leerling
dinsdag 15 juni 2021 - 22:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon