menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pruimenboompje

Ga naar meest recente reactie

Catmen

Catmen

Goeie dag, ik ben hier nieuw en heb een vraag over een klein pruimen boompje dat het niet goed doet, de bladeren krullen, ik weet de oorzaak niet, wat moet mag ik spuiten? Kan het een insect zijn? Is er iemand die me wat kan adviseren ? Ik voeg een foto toe maar weet natuurlijk niet of dat duidelijk genoeg is. Het boompje stond tot vorig jaar in een ruime pot sinds begin mei in de volle grond, het krijgt wel voldoende licht maar echt hevige zo’n is er niet.
Alvast bedankt
RB

Fruit

maandag 7 juni 2021 - 11:47
deHaan

DeHaan

Hoe diep heb je hem geplant?
Spuit eens met brandnetelgier.
Dat bestrijdt de luizen en is gelijk een bemesting .
maandag 7 juni 2021 - 17:33
Catmen

Catmen

Ik kocht hem in een pot, hij verbleef een seizoen in een grotere pot en nu in volle grond, ik denk dat ik de plant zo diep plantte dat de kluit zo’n 5 cm onder de begane grond zit ik voegde ook in het plantgat humus toe, ik zie niet echt insecten op de bladeren ik dacht meer aan een plant ziekte?

RB
maandag 7 juni 2021 - 22:35
deHaan

DeHaan

Hij staat te diep,de bovenste wortelaanzet hoort netaan onder de grond te zitten.
dinsdag 8 juni 2021 - 09:04
engelinde

Engelinde

Zou dat boompje ,die takjes die onderaan groeien,verwijdeten en die 2 scheuten bovenop op gelijke hoogte afknippen als de rest...
Zo hoe het daar staat kan het nooit een boompje worden,wel een struik
zonder pruimpjes met die overtollige scheuten beneden.
Moet toch een stam worden ,zonder al die scheutjes,geregeld die eraf halen als ze die weer nieuwe ziet komen.

Vermoedelijk zijn dat luizen op je blad,kijk maar eens naar de achterkant van dat blad,
Pruimenbomen worden bijna altijd na de bladontwikkeling aangetast door pruimenbladluis, waardoor de meeste bladeren gaan krullen. Dit moet wel bestreden worden met een biologisch middel. Ook zeepsop met spiritus werkt goed. In de winter kan men ook nog prima fruitbomen planten, mits het niet vriest.
Op deze site staat nog meer advies voor fruit boompjes.
dinsdag 29 juni 2021 - 22:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon