menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe bessen

Ga naar meest recente reactie

krissie

Krissie

4 jaar geleden 2 blauwe bessen struikjes geplant ( onbekende soort )
Het jaar daarna toch al veel bessen kunnen plukken .
Nu is in het 2de jaar op rij geen bloei te zien en dus weer geen bessen dit jaar .
Iemand een idee waaraan het zou kunnen liggen ?
Ze staan in zure grond ( turf ) in het najaar krijgen ze nog een dun laagje turf rond de plant en in het voorjaar droge koemestkorrels .
donderdag 13 mei 2021 - 12:25
sophora

Sophora

Volle zon hebben ze nodig en is de grond puur turf? Die grond kan uitdrogen en is moeilijk weer vochtig te krijgen. Het is beter een mengeling van turf en bladgrond.
donderdag 13 mei 2021 - 12:41
krissie

Krissie

@ Sophora ,
nee ze staan niet in pure turf , ik had wel ( veel ) turf gemengd met de tuingrond .
Ze staan in de zon , maar misschien wel aan de droge kant , ze staan redelijk dicht tegen een
heel hoge taxus .
Ik let daar wel op , bij droogte krijgen ze regelmatig water ( wel regenwater uit het watervat )
Samen met de taxus want bij droogte gaan zijn takken uitbuigen .
Dank voor de reactie
donderdag 13 mei 2021 - 13:31
Tuinprins

Tuinprins

Staan te dicht bij de Taxushaag. In de buurt van Taxus wordt het in de zomer meestal zeer droog (vooral in de zomers van de afgelopen jaren). Vaccinium corymbosum heeft een open standplaats nodig, uit de buurt van grote bomen en struiken.

Zijn de planten verder gezond? Blauwe bes is tamelijk ziektegevoelig en niet de gemakkelijkste tuinplant.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 mei 2021 - 18:08
krissie

Krissie

@ Tuinprins
Het is maar 1 Taxus geen haag , wel een heel smalle en hoge ik schat z'n hoogte op een 5 meter .
Vermoedelijk staan ze toch te droog daardoor , afstand ertussen is nog geen 2 meter .
Ze staan vrij van andere beplanting , in de zon , mooi in blad zonder een ziekte .


Bedankt voor uw reactie

vrijdag 14 mei 2021 - 07:31
swerts29

Swerts29

Als de planten vorige zomer te droog gestaan hebben heb je dit jaar minder of zelfs
geen bessen. Beste zou zijn druppeldarm leggen en grond afdekken met schors.
Ook meer afstand houden van struiken of bomen.
vrijdag 14 mei 2021 - 10:39
krissie

Krissie

@ Swerts 29
Er ligt schors rond de planten , ze kregen bij droogte regelmatig water . Misschien niet genoeg dan .
Zou het niet kunnen dat door die schors het water daar niet voldoende in de grond kon dringen
maar eerder van de schors af liep ?
In ieder geval ga ik ze in het najaar een betere plaats geven .

Ook jij bedankt .
vrijdag 14 mei 2021 - 10:51
swerts29

Swerts29

In het voorjaar en zomer hebben die planten veel water nodig (niet met de voeten in het water)
en een beetje afdekken van de boden voorkomt uitdroging.
Ik help soms in een blauwbesplantage en als er verstopping van waterdarm is geweest zijn er op die
plaats minder bessen het jaar erop. Dus veel water in de zomer en zeker op zandgrond.
zaterdag 15 mei 2021 - 12:15
krissie

Krissie

Nu denk ik dat de struiken verplanten na 4 jaar toch niet zo een goed idee is .
Ga ze laten staan en nog een jaartje aanzien , meer water geven en speciale meststof voor bessen geven .
Wel wil ik nu op een betere plaats een gekend ras zetten .
Ik dacht aan Bluecrop of zijn er betere rassen ?
zondag 16 mei 2021 - 09:43
Dany

Dany

Ik heb Duke, Darrow en Elliot staan. Bij aanplant allemaal even groot nu na 4 jaar is Duke het grootst en heeft de meeste vruchten dan Elliot en dan Darrow die eigenlijk een beetje achter op hinkt tegenover de andere.
zondag 16 mei 2021 - 12:33
krissie

Krissie

@ Dany ,
bedankt voor de informatie .

zondag 16 mei 2021 - 17:36
swerts29

Swerts29

Krisssie,
Bluecrop , Heerma2 , Goldtraube vind ik gemakkelijke planten voor hobby ,deze bloeien niet te vroeg voor vorstschade.
Wat vorig jaar bij ons wel was met Duke (vorstschade).
Elliot is een hele late soort en moet je een beetje oppassen voor de suzuki fruitvlieg.
maandag 17 mei 2021 - 09:44
krissie

Krissie

@ Swerts29
Na wat opzoekwerk denk ik er aan om :
1plant Duke te nemen met bloei in Mei oogst in Juni .
1 plant Bluecrop met bloei ook in Mei oogst in Juli / augustus .


dinsdag 18 mei 2021 - 11:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon