menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slecht blad aan tomatenplant. Is dit normaal?

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik een tomatenplantje. Aanvankelijk leek dit goed te gaan maar het blad oogt nu redelijk slecht. Ik heb al op internet gekeken, maar ik kan zo niet wat het is.
Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?

Fruit

zondag 18 april 2021 - 09:06
verbena46

Verbena46

Staat de plant buiten? Dan is kou de oorzaak.
zondag 18 april 2021 - 11:25
Tuinprins

Tuinprins

Is ook totaal onnatuurlijk, deze plant is in een verwarmde kas opgekweekt en is het echte weer niet gewend. Die kun je in april niet buiten zetten terwijl we late nachtvorst hebben. Zulke planten kun je alleen in een vorstvrije kas houden en na de Ijsheiligen (dat is vanaf half mei) buiten zetten. Ook dan moet de plant voorzichtig afgehard worden en moet zeker niet van de ene op de andere dag buiten in de volle zon worden gezet.

Verder: ik hoop dat er in die pot voldoende gaten zitten anders gaat de plant last krijgen van zijn wortels.

Ik sta er iedere keer weer versteld van hoe impulsief mensen planten kopen zonder rekening te houden met de omstandigheid of je de plant wel de juiste omstandigheden kunt bieden.

Gegroet, de tuinprins
zondag 18 april 2021 - 13:07
Jordyvd

Tekst aangepast

Jordyvd

Bedankt voor de reacties!

Ik heb de plant (in pot) gekregen. Ik probeer er zo goed mogelijk voor te zorgen, vandaar mijn vraag. Overdag, als het droog is, staat de plant buiten en in de avond zet ik deze in de schuur. Wellicht is het in de schuur nog iets te koud, dus ik zal de plant voortaan binnen zetten tijdens de nacht hopelijk knapt deze dan weer op.
zondag 18 april 2021 - 15:30
Jordyvd

Jordyvd

Ik heb inmiddels van wat huis-tuin-en-keukenspullen een soort 'broeikasje' gemaakt om de tomatenplant te beschermen tegen direct zonlicht. In de avond zal ik de plant naar binnen halen. Ook heb ik enkele gaten in de onderkant van de pot geboord. Hebben jullie nog meer tips? Of zal de plant zich zo wel moeten herstellen?

Fruit

zondag 18 april 2021 - 16:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon