menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeiplanten verplaatsen/vervangen i.v.m. veel insecten in bak

stefan1294

Tekst aangepast

Stefan1294

Vorig jaar heb ik een verhoogde plantenbak gemaakt van zo'n 3m2 voor aardbeienplanten. De onderkant waar al de grond in zit is beschermd door middel van worteldoek. Na het verplaatsen van de (jonge) aardbeienplanten in de bak, had ik een zak cacaodoppen gekocht en erin gegooid om de vruchten te beschermen tegen vruchtrot. Echter zaten er binnen no-time honderden spinnen (groot, klein), pissebedden en andere kruipinsecten tussen de aardbeien. Er kwamen ook ontzettend veel vliegen en bladwespen op de aardbeien af, waardoor ik dit jaar een net wil spannen over de bak. De bak zelf is beschermd met kopertape om slakken tegen te gaan. Dit werkt best goed.

Het aantal insecten die erin zitten is behoorlijk storend. Ik vermoed dat de insecten komen door de combinatie van cacaodoppen en het water die ik in de zomer dagelijks geef aan de planten. Veel mensen gebruiken ook stro, komen insecten hier niet op af?

Ik wil een tweede bak maken dit jaar en de eerste bak helemaal vervangen. Ik zat te denken om in februari de aardbeienplanten uit de bak te halen, te verplaatsen (nieuwe, gezonde grond) in de tweede bak. De eerste bak ga ik vervolgens leegmaken en er nieuwe grond in te doen i.v.m. alle insecten die nu een winterslaap houden in de bak. Weten jullie of dit een oplossing is en hoe en wanneer ik de aardbeienplanten het best kan verplaatsen? Weten jullie ook hoe ik voorkom dat er weer zoveel insecten in de bak komen?
vrijdag 29 januari 2021 - 19:14
Patrikc

Patrikc

Alvorens verder te antwoorden eerst een vraagje: deden de aardbeien het wel goed en waren de vruchten ok ?
zaterdag 30 januari 2021 - 00:24
leerling

Leerling

Aansluitend bij de vraag van Patrikc: waarom wil je van die insecten/geleedpotigen af?

De enige beestjes die ik van mijn aardbeien weg wil houden zijn naaktslakken.

Vroeger zagen we ook merels aan de vruchten pikken, maar ik vermoed dat ze eerder slakjes en pissebedden kwamen zoeken. Die zijn voedzamer dan aardbeien. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit snavelsporen heb gezien vergelijkbaar met wat ik zie in een peer of appel die we hier in de winter wel eens op de voederplek leggen.
Door het usutu virus zien we hier 's zomers nauwelijks nog merels. Als de enkeling die nog langskomt het toch op de aardbeien zelf gemunt zou hebben, dan is het hem/haar van harte gegund.

Ja, op een aardbei die aangevreten werd door een slak zal je daarna ook pissebedden vinden. Het zijn diertjes die hoofdzakelijk dood organisch afval verwerken en daardoor o.a. heel welkom zijn in compostbakken. De cacaodoppen vormen een ideale thuis voor hen: het is er donker en vochtig onder en de doppen zelf zijn zullen ze ook wel helpen verwerken tot compost (= voedsel voor je planten).

Die doppen zijn overigens ook ideaal voor slakken.
Sommige spinnen zijn dol op slakken. En mocht je ze tegenkomen: duizendpotigen hebben ook slakkeneitjes op hun menu staan.
Sommige spinnen eten zelfs andere spinnen.

Bladwespen eten blad. De vliegen komen mogelijk ook af op de al aangevreten aardbeien of op aardbeien die overrijp zijn geworden.

Je schrijft dat je een tweede bak wil vullen met "nieuwe, gezonde grond".
Niet zeker wat jij daaronder verstaat.
Een gezonde tuin krioelt van leven. Geleedpotigen horen daar niet alleen bij, je wil ze echt niet missen.
Een beetje opzoekwerk met termen als "wat is het nut van ...", "wat eten ...", "natuurlijke vijanden van ..." brengt je mogelijk een stukje op weg naar - op zijn minst - meer begrip voor die beestjes.

Die eerste bak helemaal vervangen hoeft echt niet.
Ik zou de cacaodoppen nu verwijderen, maar dan in de eerste plaats omdat ik zelf niet zo'n beste ervaringen heb met kopertape tegen slakken. Dan de grond rond je plantjes regelmatig verstoren bv. met een handcultivator/drietand. Eitjes die in de grond verstopt zijn, komen zo naar de oppervlakte waar andere dieren ze gemakkelijker kunnen vinden. Misschien vriest het ook nog eens een keertje en gaan de eitjes daaraan stuk.

Zelf leggen we een dun laagje grasmaaisel onder de aardbeien wanneer die beginnen te rijpen. Net genoeg om de aardbeien van de grond te houden, maar niet dik genoeg om het slakken extra naar hun zin te maken. Het - heel noodzakelijke - bodemleven zal dat gras ter plekke composteren, zodat je dat uitstrooien het volgend jaar moet herhalen.

Die tweede bak maken is wel een goed idee. Daar kan je dan in augustus de (eerste) uitlopers van je aardbeien in planten. Na 2 tot 3 jaar gaat de productie van de meeste aardbeiplanten fel achteruit en zijn ze aan vervanging toe.

Mocht je nog niets anders in je bak hebben staan, zoek dan ook eens naar "combinatieteelt aardbeien". Misschien is er wel wat ruimte over voor radijsjes, tijm, ui, knoflook ...
zaterdag 30 januari 2021 - 01:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon