menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wondafdekmiddel gebruiken voor entingen

dries944

Dries944

Op deze site vind men enkele producten van wondafdekmiddel
https://www.tuinadvies.be/zoek/wondafdekmiddel
Ik weet dat deze producten meer kwaad dan goed doen om een wond af te dekken.
Maar kan men dit ook gebruiken om entingen te beschermen tegen indringend vocht??
Iemand al ervaring hiermee of gebruiken jullie iets anders hiervoor?
Dit voor appelbomen te enten.
vrijdag 2 oktober 2020 - 11:20
WiPe

WiPe

Wonden afdekken is heel wat anders dan het afdekken van enten.
Bij enten is het heel belangrijk dat het cambium niet indroogt omdat anders de enting mislukt. Met buitensluiten van vocht heeft dat niks te maken,

Wanneer het gaat over insmeren van snoeiwonden, heb je een ander verhaal; daar maakt het niet uit dat het cambium aan de randen wat indroogt; Door vocht in te sluiten, krijg je meer inrotting. Maar vooral: je maakt fouten door verkeerd snoeien niet goed door het gebruik van een wondafdekmiddel. Kost alleen maar tijd, geld en moeite om dat in te smeren en het lost nks op. Het kan alleen maar voor meer en snellere inrotting zorgen.

Aks je gaat enten, werk je met heel kleine takken die heel goed afgrendelen en niet gaan inrotten. een heel verschil, bovendien moet je, zoals gezegd, het cambium beschermen tegen indrogen.
zaterdag 3 oktober 2020 - 09:52
dries944

Dries944

Merci voor de info.
Wonden afdekken doe ik nooit. Snoeien bij droog weer is hierbij het beste lijkt mij zodat de wonden snel indrogen.
Bij sommige van deze producten staat er zelfs bij dat je ze kunt gebruiken voor entingen.
Wat is de ideale takdikte voor entingen?
zaterdag 3 oktober 2020 - 11:15
WiPe

WiPe

De juiste manier van enten hangt onder andere van de soort af en dergelijk. Ik ben daar zelf niet zo goed in thuis. Het makkelijkste is dat je dat leert van iemand die dat al vaker gedaan heeft.
zaterdag 3 oktober 2020 - 13:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon