menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar Noordmuur

Ga naar meest recente reactie

Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Hallo allemaal

Wij willen graag in onze stadstuin een druivelaar plaatsen. We zouden deze graag tegen de noordmuur zetten. De muur krijgt enkel tijdens het laatste uur een beetje zonlicht. We willen liggen de druivelaar recht naar omhoog leiden, en dan over de bovenkant van het muurtje naar rechts. Ik weet dat een druivelaar een zonnige plek nodig heeft. Die kan hij pas krijgen als hij 220cm naar omhoog klimt. Aan de bovenkant van het muurtje heeft hij de volledige namiddag volle zon. Nu vraag ik me af of een druivelaar tot dergelijke hoogte kan groeien zonder direct zonlicht?

Als bijlage een afbeelding van de muur.

Bedankt alvast!

Fruit

maandag 24 augustus 2020 - 22:50
Patrikc

Patrikc

Dat kan, mits een beetje geduld. Niet aarzelen om na het eerste jaar met wellicht bescheiden groei zwaar terug te snoeien: een volwassen druivelaar groeit gemakkelijk meerdere meters per jaar, en je wil een stevige tak die naar daarboven gaat, niet het dunne takje van het eerste groeijaar.
maandag 24 augustus 2020 - 23:03
Tuinprins

Tuinprins

Hoe wil je die druif gaan leiden als hij 2.20 meter hoog is? Is die plek aan de andere kant van de muur jullie eigendom of behoort die aan de buren?
dinsdag 25 augustus 2020 - 06:07
Patrikc

Patrikc

Een betrouwbaar laddertje aanschaffen en het fruit delen met de buren...
dinsdag 25 augustus 2020 - 08:21
Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Het is alvast heel goed nieuws dat dit zou lukken!

Ook bedankt voor de snoeitip.

We gaan boven de muur 1 of meer draden spannen om de druivelaar te leiden. De buren zijn alvast akkoord. We zullen het inderdaad met een laddertje moeten doen.
dinsdag 25 augustus 2020 - 13:27
Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Vandaag heb ik eindelijk een druivelaar gekocht voor deze muur. Ik zou hem zondag of maandag willen planten. Hoe zouden jullie deze recht naar boven leiden? Ik dacht staaldraad op ongeveer 10cm van de muur te plaatsen. Deze dan recht naar boven spannen en dan naar rechts. Zou dat voldoende zijn? Of is het beter om bv. een houten paal te plaatsen?

Alvast bedankt!
vrijdag 6 november 2020 - 21:20
Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Is er iemand die me iets kan aanraden? Ik vind online vooral talloze voorbeelden van druivelaars geleiden met verschillende zijtakken. Het zijn dan vooral die zijtakken die geleid worden. Is het mogelijk om een druivelaar 3 meter omhoog te laten groeien door de zijtakken te snoeien en hem dan naar één kant te laten buigen? En leid ik dit dan het best met een staaldraad op ongeveer 10cm van de muur?
woensdag 11 november 2020 - 21:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon