menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe bes

HildeB

HildeB

Mijn blauwe bessenstruik staat er zeer mager bij vergeleken met vorig jaar. De bladeren worden ook roodbruin en krullen...Wat kan ik doen?
zaterdag 8 augustus 2020 - 14:42
Tuinprins

Tuinprins

Zorgen dat ze voldoende water krijgen maar de planten niet verzuipen. Het beste 's morgens water geven en niet 's avonds. Water geven aan de voet van van de plant en vermijden om het blad nat te maken. Volgend voorjaar de planten bemesten met een langzaam werkende meststof (bijv. Osmocote). Eventueel kun je een mulchlaag aanbrengen van (gecomposteerde) schors of dennennaalden.

Blauwe bessen (Vaccinium corymbosum soorten) zijn gevoelig voor diverse schimmelziektes zoals bladvlekken, taksterfte en phytopthora. Naar mijn ervaring zijn het niet de gemakkelijkste planten voor de eetbare tuin. Ze stellen redelijk wat eisen aan grondsoort (zure, humusrijke grond), mate van zon (felle, brandende zon in combinatie met lage luchtvochtigheid wordt niet gewaardeerd) en vochtigheidsgraad van de grond (vochtig maar niet te nat). Als je niet de juiste plek hebt: niet aan beginnen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 augustus 2020 - 11:18
lentemode

Lentemode

Dankjewel voor zoveel bruikbare tips, Tuinprins !
zondag 9 augustus 2020 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon