menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke kweepeer

Ga naar meest recente reactie

Driez

Driez

Iemand een idee met welke ziekte of welk tekort mijn kweepeer "Miagkoplodnaja" kampt?
Vorige lente twee plantjes aangeplant en die leken goed aangeslagen. Dit jaar allebei dezelfde symptomen.

Fruit

zaterdag 2 mei 2020 - 12:29
verbena46

Verbena46

Op de foto zie ik op de stam een witte aanslag...
soort schimmel of bladluis?
zaterdag 2 mei 2020 - 17:16
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij betreft het hier vorstschade. Toen de plant begon uit te lopen een paar weken terug hebben we enkele dagen nachtvorst gehad. Veel planten zijn toen geraakt. Het leidt heel vaak tot wat gekrinkeld blad (o.a. bij hortensia), maar ook bladverkleuringen (meestal geelachtig) zijn bij diverse planten te zien.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 mei 2020 - 17:55
MarcelVdm

MarcelVdm

Dag Driez,
de foto toont voor mij geen enkel spoor van de gekende ziektes.
zie http://www.houtwal.be/vakartikels/ziekten_plagen/cydonia_ziekten_plagen.htm

Er is wel een monilia-variant die actief kan worden bij langdurig vochtig weer, maar dat is eerder een aanval op de bloemen, die wel verloopt via de bladeren.
Moesten de problemen aanhouden kan je een gier van heermoes proberen.

groetjes,
Marcel
zondag 3 mei 2020 - 13:51
Driez

Driez

Bedankt allemaal!
Ik hoop dat de Tuinprins gelijk heeft. De foto is inmiddels een week oud, en ik zie bij de nieuwe blaadjes geen symptomen. Dus hopelijk is het enkel vorstschade.
Ik had hoge verwachtingen van deze struikjes gezien er enkele bloemetjes aan stonden. Het zouden kweeperen zijn die rauw eetbaar zijn, en ik kan niet wachten om dat eens uit te testen.
De bloemetjes zijn helaas ook afgevallen, volgend jaar meer succes.
maandag 4 mei 2020 - 09:37
Patrikc

Patrikc

Het zouden kweeperen zijn die rauw eetbaar zijn


Sorry daar geloof ik niet in, en ik heb een viertal cultivars staan, waaronder ook enkele met die claim al weet ik niet meer van buiten welke dat precies waren.

Maar ze zijn wel heerlijk na bereiding
maandag 4 mei 2020 - 10:57
Driez

Driez

Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen. Ik acht de kan ook erg klein, maar ben helemaal klaar om me te laten verrassen .
Niet geschoten is altijd mis, en ze zijn sowieso lekker in sap, saus en gelei !
maandag 4 mei 2020 - 22:28
Tuinprins

Tuinprins

Cydonia oblonga 'Wolgogradskaja Miagkoplodnaja' is een kweeperensoort waarvan de vruchten rauw te eten zijn. Die van mij gaat dit jaar voor het eerst vruchten krijgen (hopelijk vallen ze niet voortijdig af). Het is in Oost Europa en Zuid Rusland een bekende soort, bij ons niet zo bekend.

Probleem bij het kopen van kweeperenbomen in de Lage Landen is dat diverse verkopers (misschien onopzettelijk) het niet zo nauw nemen met de cultivars en je regelmatig niet de soort krijgt die je besteld. Mijn 'Miagkoplodnaja' komt van de Poolse kwekerij 'Carya' en ik heb er vertrouwen in dat die de juiste soort heeft geleverd.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 8 mei 2020 - 06:28
Patrikc

Patrikc

Tuinprins, we kijken uit naar het smaakverslag
vrijdag 8 mei 2020 - 09:01
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Helaas kan ik dit jaar geen smaakverslag doen en de vraag beantwoorden of de kweeperen rauw te eten zijn. De minuscule vruchtjes zijn ergens eind mei/begin juni van de boom gevallen.

Volgend jaar nieuwe ronde en dus nieuwe kansen!


Gegroet, de tuinprins
donderdag 15 oktober 2020 - 07:44
Driez

Driez

Ik heb er nu een 'aromatnaja' bij staan, hopelijk geeft dat een betere bevruchting.
Als er al bloempjes aan komen, hebben dit jaar veel last gehad van reeënvraat en van de hitte.
Ik blijf ook af en toe van die blaadjes zoals op de foto in de openingspost. Vorst is het dus zeker niet, misschien één of ander tekort?
vrijdag 16 oktober 2020 - 09:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon