menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aparte fruitsoorten

Ga naar meest recente reactie

Gwobbel

Gwobbel

Ik ben onlangs verhuisd en mag hierdoor mijn complete tuin vanuit het niets inrichten. Nu leek het mij leuk om hier een aantal aparte (exotische?) fruitsoorten in te zetten, die niet iedereen al in de tuin heeft.
Ik heb tot nu toe twee zaailingen van de Asimina triloba, een granaatappel en een schijnaugurk. Hebben jullie nog andere tips? De enige voorwaarde is dat ze winterhard moeten zijn en ik ze niet twee tuinen verderop ook kan zien staan.
donderdag 13 februari 2020 - 23:55
Dany

Dany

Kiwibessen, heel lekker en winterhard en keuze uit veel soorten.
vrijdag 14 februari 2020 - 11:17
sophora

Sophora

Diospyros kaki
vrijdag 14 februari 2020 - 20:30
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

rozijnenboom of Japanse krentenboom (Hovenia dulcis)
che-fruit (Cudrania triscupidata)
peerlijsterbes, effectfief een kruising tussen peren en lijsterbes (Sorbopyrus auricularis)
nachi's (Pyrus pyrifolia)
honingbes (Lonicera kamtschika var coerula en aanverwanten)

En wat ik in o.a. mijn eigen tuin heb staan: Morus macrouria 'Pakistan'

Fruit

zaterdag 15 februari 2020 - 09:32
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Een zeer interessante kwekerij voor dat soort zaken is de Moerbeiboom bij Geraardsbergen

http://demoerbeiboom.be
zaterdag 15 februari 2020 - 09:37
Gwobbel

Gwobbel

Bedankt voor de reacties! Hier zitten zeker een paar nieuwe aanwinsten tussen.
zondag 16 februari 2020 - 16:26
Driez

Driez

Japanse wijnbes, groeit supergoed en veel vruchten waar (toch bij ons) de vogels vanafblijven.
Mocht je in de regio Leuven-Mechelen wonen mag je altijd een stek komen ophalen.
Ook een aanrader en ook al vernoemd hier : de honingbes. Veel opbrengst voor een klein struikje.
zondag 16 februari 2020 - 20:09
Gwobbel

Gwobbel

Toevallig heb ik de Japanse wijnbes al. Meegenomen uit mijn vorige tuin. Ik ben ook erg tevreden over dit struikje. Zelfs toen hij helemaal verdroogd was, is hij vanuit de wortels toch nog opgekomen.
De honingbes wordt als het goed is morgen geleverd
woensdag 19 februari 2020 - 18:50
Tuinprins

Tuinprins

== Granaatappel / Punica granatum is bij ons matig winterhard. De plant heeft ook een schurfthekel aan vochtigheid in de winter. Beter houden als kuipplant.

== Honingbes / Lonicera caerulea: voor goede vruchtzetting heb je 2 planten nodig die genetisch verschillend zijn maar toch rond dezelfde tijd bloeien. Verder moeten de bessen echt goed rijp zijn anders snap je de naam 'honingbes' niet! Als je denkt dat ze rijp zijn dan moeten ze meestal nog 2 weken blijven hangen.

Aanrader: Elaeagnus multiflora, ook bekend als goumi. Helaas moeilijk aan te komen. Wordt door diverse kwekerijen aangeboden maar het blijkt heel vaak om Elaeagnus umbellata te gaan (eigen ervaring). Genoemde soorten lijken als 2 druppels water op elkaar maar de vruchten van E. multiflora zijn rijp in tweede helft juni-eerste helft juli (die van E. umbellata in oktober), en de vruchten van E. multiflora zijn een stuk groter dan die van E. umbellata.


Gegroet, de tuinprins

woensdag 19 februari 2020 - 20:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon