menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel op druiven.

Ga naar meest recente reactie

Seten

Seten

Beste tuinvrienden. Ik kweek al 15 jaar druiven en tot nu toe is altijd zonder problemen gelukt. Maar dit jaar is het mislukt. Ik heb ontdekt dat er een grijs- wit laagje zit op de druifjes en ik denk dat het schimmel is. Ik heb steeds in het voorjaar zwavel gespoten maar dit jaar ben ik het vergeten. Zou dat daardoor kunnen komen en zo ja hoeveel moet men eigenlijk spuiten in een seizoen?
Ik schat dat er nu 25 kg. druiven naar de vaantjes is, of kan het geen kwaad ,als ik ze goed was , om confituur van te maken ?

Fruit

zondag 8 september 2019 - 07:57
Tuinprins

Tuinprins

Waarom zou je die niet kunnen eten? Is simpele meeldauw (zwavel lijkt mij slechter voor je gezondheid dan meeldauw ...).


Gegroet, de tuinprins

zondag 8 september 2019 - 09:09
verbena46

Verbena46

Druiven kunnen aangetast worden met witte of grijze schimmel.
(uncimula necator) ( botrytis cinerea)
Met zwavelbehandelen reeds in het voorjaar beginnen .(1x p.mnd)
Nu niet meer behandelen want de druiven zijn rijp.
Op de foto is de schimmel niet zichtbaar.
Kan je geen raad geven of de weinig aangetaste nog eetbaar zijn..
Als de druif niet kapot iis, goed afspoelen dan proef je de smaak of ie eetbaar is.



zondag 8 september 2019 - 09:46
Seten

Seten

Dank u wel voor de inlichting Verbena46
maandag 9 september 2019 - 18:28
brouwerke

Brouwerke

Je mag, hier in Ekeren, altijd een of meer stekken komen halen van boskoop druiven. Die zijn schimmelresistent. Wel is het nodig om in het begin de tros luchtig te zetten door binnenin bessen weg te nemen als ze erwtgroot zijn.
Heb dit jaar van 5 planten bijna 40 kg heel zoete druiven kunnen oogsten. Ben begin september begonnen en heb tot begin november kunnen oogsten.
dinsdag 17 december 2019 - 11:50
Seten

Seten

Dank u wel Brouwerke.. Maar ik heb mijn druiven laten controleren in een gekend tuincentra, en daar beweren ze dat het geen schimmel was. En inderdaad, ik heb ze eens goed gewassen na e pluk en er was niks aan te merken.
Maar toch bedankt veer de reactie. Maar het is nogal tamelijk ver om een stekje te komen halen, ik woon in West -Vlaanderen tegen de kust..

Groeten .
woensdag 18 december 2019 - 10:35
Ghilain

Ghilain

Beste Seten,

Mocht U enkele stekken nodig hebben, je mag erom komen naar 9980 Sint Laureins.
Ik heb er deze winter een bende gestekt, zie foto, er zijn er nog meer.

Fruit

woensdag 19 februari 2020 - 11:43
Seten

Seten

Goed gedaan... Je zal er mee naar de markt kunnen gaan. Ik heb er gisteren ook zes gestrekt. Wanneer heb jij dat gedaan??
donderdag 20 februari 2020 - 10:32
Ghilain

Ghilain

Rond kerst dacht ik, ik heb de potten wel in een propagator geplaatst.
Groetjes.
vrijdag 21 februari 2020 - 09:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon