menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenboom

Ga naar meest recente reactie

Seebke

Tekst aangepast

Seebke

We hebben een prachtige grote vijgenboom waar in het voorjaar veel vruchten aan komen. Elk jaar verheug ik me weer op een mooie oogst. Helaas hebben we nog nooit (we wonen er nu 3 jaar) één vijg kunnen eten. De vruchten worden bruin van kleur, en sommigen zien er mooi dik uit maar het vruchtvlees is niet goed.
Op aanraden van een tuincentrum hebben we een aantal keren kalk aan de bodem toegevoegd, maar ook dat mocht niet baten.
Weet iemand wat hier aan de hand is?

Fruit

woensdag 7 augustus 2019 - 13:26
Dany

Dany

Er bestaan veel soorten vijgen maar volgens mij zijn ze niet allemaal eetbaar, ik heb ook 2 vijgenboompjes staan in een pot iedere jaar vijgen maar niet te eten en mijn derde vijgenboom die wel eetbare vijgen moet geven staat in volle grond een mooie boom maar er zijn tot nu toe nog geen vijgen aangekomen.
woensdag 7 augustus 2019 - 14:35
Patrikc

Patrikc

- te rijp of te onrijp ?
- niet genoeg zon ?
- of gewoon pech en je hebt een struik die geen lekkere vruchten geeft ...

Kunnen de vorige eigenaars er nog info over geven ?
woensdag 7 augustus 2019 - 14:39
verbena46

Verbena46


Te lage temperaturen 'swinters en regen op de vruchten in het voorjaar/zomer kan al funest zijn. De vijgen gaan breken en rotten.
Houdt er ook niet van" te nat" staan ,( de wortelen gaan toch zeer diep).
Zon en warmte aanbevolen.

De vijgeboom is een typische mediterraneo vruchtboom.


woensdag 7 augustus 2019 - 15:38
sophora

Sophora

De meest winterharde en lekkerste vijg is Brown Turkey .
woensdag 7 augustus 2019 - 17:37
Seebke

Tekst aangepast

Seebke

De vijgenboom staat op een zonnige plaats. Het heeft hier ook niet veel geregend. Mensen uit mijn omgeving hebben wel veel goede eetbare vijgen.
We hebben hem nooit gesnoeid. Kan dat nog een reden zijn? Of moeten we meer kalk of andere grondverbeteraars aan de grond toevoegen?
zaterdag 10 augustus 2019 - 15:25
Seebke

Seebke

Is er een manier om te achterhalen of de vijgensoort misschien geen eetbare vruchten draagt? We hebben geen contact meer met de vorige bewoners.
zaterdag 10 augustus 2019 - 15:26
sugar

Sugar

Dat is erg moeilijk. Er staan in Vlaanderen (en waarschijnlijk ook in Nl) heel wat vijgelaars die geen lekkere vruchten opleveren. Dat zijn dan vaak spontane zaailingen die iemand vanop vakantie heeft meegenomen. Dat is net hetzelfe met appels : 99% van de zaailingen van appelpitten zijn oneetbare kleine appeltjes.
Die kalk toevoegen is onzin. Weersomtandigheden de voorbije drie jaar waren perfect voor vijgen, dus dat gaat ook de reden niet zijn.

Mijn advies in zo'n geval: cut your losses, zoals ze dan zeggen, en verwijder die vijgelaar. Plant een nieuwe aan, een lekkere vijg die je makkelijk gaat vinden is de Brown Turkey. Voor 20-30 EUR koop je al een plant van 150 cm hoog in een flinke container (5-10 l). Over 5-10 jaar is die even groot als de huidige boom, met lekkere vruchten ieder jaar.
zondag 11 augustus 2019 - 08:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon