menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gesnoeide kersenboom

Rianne287

Rianne287

Dag allen,
Eind maart hebben wij onze kersenboom iets ingekort.
De boom is circa 5 meter en de takken hingen te ver over de schutting met de buren.
Er is 1 tak aan die kant verwijderd en de rest is een stukje ingekort.
Al met al denk ik dat er per tak ongeveer 50cm verwijderd is.
Er zaten hier en daar wat uitlopers aan maar die zijn nu uitgedroogd.
Normaal hebben we eind april allang blad. Heeft dit nu zoveel vertraging door de snoei?
Er is nog geen groen plukje te bekennen en bloesems hebben we uiteraard ook niet gehad.
Helaas was de snoei nodig vanwege het zonnescherm van de buren.

Bedankt alvast.
Groeten Rianne


maandag 22 april 2019 - 15:01
Tuinprins

Tuinprins

Kersenbomen snoei je in de regel direct na het plukken van de kersen in juni of juli. NOOIT in de winter of vroege lente snoeien i.v.m. het optreden van diverse schimmelziektes. Ik kan mij echter moeilijk voorstellen dat de boom nu niet uitloopt omdat die in maart gesnoeid is. Was de boom vorig jaar goed gezond?

Je schrijft: "Er zaten hier en daar wat uitlopers aan maar die zijn nu uitgedroogd". Dit doet mij denken aan Monillia ook bekend als tak- en bloesemsterfte. Veel bladverliezende Prunus soorten zijn hier gevoelig voor (zoete kers --> Prunus avium soorten).


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 23 april 2019 - 06:15
Rianne287

Rianne287

De boom was altijd goed gezond. Ik las inderdaad over het snoeien.
Probleem is dus de nieuwe aanbouw van de buren en hun zonnescherm.
We hadden niet echt een keus aangezien de boom hen tot last was.
Ik kan mij inderdaad ook niet voorstellen dat de boom het niet overleefd. Het heeft sindsdien niet meer gevroren. Het is wel enorm droog buiten.

Met de uitlopers bedoelde ik kleine takjes die zich aan het vormen waren. Daar komen normaal de bloesems aan. Die zijn eraf gevallen. Maar ik hoop en verwacht dat dit komt door de droogte icm het snoeien.

Even afwachten dus,
woensdag 24 april 2019 - 10:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon